E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-19 03:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vattenlarm till Logger 2020  (läst 6545 gånger)
JanJ
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2020-07-28 18:53 »

Hej

Jag har ett vattenlarm från Clas, eller Kjell.
Det försörjs av ett batteri, 9 V DC. Standby-ström <1 uA. Alarmström 10 mA.
Vattenlarmet avger vid larm en ljudsignal. Till högtalaren finns det tre kablar, en röd, en svart samt en blå. Nu avklippta.
Se bifogade bilder.

Min fråga är om vattenlarmet på någotvis, jag är en novis, går att modifiera och koppla till min Logger 2020? Om ja, hur?
Tanken är att placera vattenlarmet på golvet i en källare där det redan finns en vattenmätare och givare för temperaturer och fukt.

Mvh
JanJ
« Senast ändrad: 2020-07-29 00:10 av JanJ » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2020-08-03 10:14 »

Hej!

Logger 2020 har inga inbyggda digitala ingångar så för att få en ingång behöver du en DS2406 IO-krets som ansluts på onewire-bussen.

Om kablarna från ditt vattenlarm har "vettiga färger" så är svart förhoppningsvis jord, röd spänning ut och blå feedback till piezosummern, men för att veta säkert så behöver vi mäta. Har du en voltmeter och kan mäta spänning mellan svart och röd tåt vid larm respektive inte larm?

Jag tror annars inte det är så dyrt att köpa en färdig vattensensor med reläutgång, med en sån slipper du byta batteri.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Magnus Molitor
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-02-28 15:06 »

Hej! Är det någon som testat denna vattensensor?
https://www.conrad.se/p/vattendetektorer-kemo-m158-191317

Specifikationer
Strömförbrukning   0.1 A   
Mått   (L x B x H) 71 x 45 x 20 mm   
Höjd   20 mm   
Längd   71 mm   
Bredd   45 mm   
Driftspänning   9 V/DC, 12 V/DC   
Uteffekt   25 VDC/3 A   
Typ av produkt   Vattendetektor

Mvh Magnus M.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-03-01 05:56 »

Hej!

Jag har inte testat den, men den borde fungera. Dock verkar den lite pysslig, själva givardelen med två rostskyddade skruvar i en plastplatta verkar inte följa med..? Viktigt också förstås att kabelanslutningen mot skruvarna också fukt/rostskyddas.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!