E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 10:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: A/DIMQ & Reläutgångar  (läst 5320 gånger)
Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« skrivet: 2015-04-20 14:52 »

Finns det ytterliggare förklaring hur man kan styra reläutgångarna på modulen? Tänker på Hysters, till/frånslags möjligheter.
Undersöker möjligheten att styra 2 CP med 3st tempgivare. Funktionen jag skulle vilja efterlika är en Kulvertsyrning typ Laddomat MR-50
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-04-20 17:34 »

Enda sättet att styra dem är via larm, (Eller den manuella on/off) det är dock mycket olämpligt att använda reläutgångarna för styrning då de helt triggas från webbtjänsten, styrningen sparas alltså inte i modulen, utan man behöver ha 100% uppkoppling mot webbtjänsten för att "styrningen" skall fungera - en mycket osäker lösning om man vill styra något av vikt.
Dessutom, om man bygger den typen av styrning som dessutom aktiveras/deaktiveras ofta så kommer det att belasta servern hårt då larm är prioriterade, skulle vi se att reläutgångarna börjar användas för styrning i en omfattning som ökar serverbelastningen så kan begränsningar komma att införas.
Hoppas alla förstår hur det här hänger ihop.
Vi arbetar med en bättre lösning för att kunna styra.

Att använda reläutgångarna till larm/indikering eller för att manuellt slå till eller ifrån en funktion är helt OK, men styrning via den funktionen är inte lämpligt som systemet nu är uppbyggt.
« Senast ändrad: 2015-04-20 17:42 av Rickard » Loggat

SvenE
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-09-11 07:44 »

Hej,

Fråga gällande relä utgångar.
Gäller din text ovan fortfarande?

Har solcellsanläggning och vill styra acktankarna när jag överproducerar.
Jag hade även önskat att det fanns en tillslagsfördröjning (Precis som frånslag).

Samt om man nu gör en styrning med relän, hur & var ser jag status?
Om jag styr ett relä manuellt, ändras det då/senare av en regel i styrning?


//SvenE
« Senast ändrad: 2020-09-11 13:10 av SvenE » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-09-14 10:56 »

Hej! Blir osäker på när du frågar om reläutgångar, menar du då verkligen den gamla IO-modulen A/DMIQ som gjordes till Logger 2020, eller menar du kanske reläutgångarna på Logger 3030?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
SvenE
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-09-25 08:06 »

 Glad
Mittåt: Menade reläutgångarna på 3030
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-09-25 11:29 »

Då förstår jag!

Men hur menar du att du önskar tillslagsfördröjning, är det inte just det som finns? Hmm eller vilket slags styrning är det vi diskuterar, solfångarstyrningen eller den "vanliga styrningen" (om värde>xx så)?

Status på reläer kan man se i utgångsloggen i inställningsmenyn i 3030.

Om du styr relälerna manuellt så kommer de sen att ändras av styrningen ja.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!