E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 03:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: L3030 - Blåskärm när internet låg nere.  (läst 14408 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2021-04-27 14:29 »

Hej!

Fick igår och i natt blåskärm på L3030 igen. Även denna gång så hände det när internet låg nere, i alla fall när logger kraschade i går eftermiddag i natt vet jag inte.
Lägger med en bild på de båda blåskärmana.

Kanske det är något lurt med min logger eller vad tror du?

Hälsningar Peo

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2021-04-29 07:57 »

Hej!

Det är samma "fwb"-fel som förut, dvs problem med skrivning av loggade kanaler till flashminnet. Det är osannolikt att det är hårdvarurelaterat om det är internetberoende på det viset som det verkar.

Det är bara internet som legat nere, aldrig strömavbrott samtidigt?

I inlägg #13 här tidigare i tråden skriver du om dolda kanaler, du har inte upplevt det problemet något mer sen dess? Hur många kanaler har du i dagsläget?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2021-04-29 10:45 »

Hej!


Antalet kanaler är 28 som har givare till sig och 4 som jag inte har några givare till, givarna är borttagna sen tidigare.

I inlägg #13 så trodde jag det ev. kunde ha något med de dolda givare som var kopplad till en kanal, för efter radering av den givaren så gick det inte få logger att krasch igen så som den gjorde innan. Men det verkar inte ha varit det eftersom krasch kom nu igen.

Det var inget avbrott på elen när logger kraschade, jag kollade hur det var med L2020 som ligger på mitt skrivbord sen UDP testen. L2020 har ju skickat in all data till E-logger som förväntat, utan att det fattas någon data för den tiden som internet låg nere.

Jag skulle kunna ta bort de kanaler om inte har givare till sig men min tanke var ju inte ändra på något innan man har testat ev. en ny programvara.



Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2021-05-06 09:00 »

Hej!

Tack. Med den mängden kanaler borde det inte vara problem. Kanalerna som saknar givare borde inte heller ställa till det.

Jag skulle vilja hitta nån förklaring till att det bara är du som upplever detta med krascher när internet går ner. Kan något ligga på gränsen och tippa över när ethernetnivåerna förändras?
1) Bor du så till att du har strömavbrott eller spikar på elnätet ofta?
2) Har du provat byta nätagg till loggern?
3) Har du provat köra loggern på annan fas på elnätet?
4) Kan det vara något fel i ditt nätverk som gör att det rycker i nätverkskabeln?
5) Använder du skärmad nätverkskabel?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2021-05-12 10:37 »

Hej!

Jag har kollat lite på de punkter som är listade.

Har testa att använda skärmad nätverkskabel, ett annat nätaggregat och även anslutit till en annan fas. Men detta gör ingen skillnad, logger kraschar efter 25 till 30 minuter om den inte har kontakt med internet.

Jag har ju tidigare kollat att ta bort nätverkskabel och får samma resultat så det borde inte vara något den vägen som är orsaken.

Om det är någon spik eller störning på elnätet är ju svårt att kontrollera, elavbrott är det ytterst sällan. Jag funderar bara på om det är en yttre spik/störning som gör att logger kraschar? Jag bara tänker så, en spik eller störning kan ju komma när som, men kraschen på loggern kommer ju efter samma tid om nätverket är nere, bara en fundering.

Nu vid de senaste testerna så har jag inte ryckt någon kabel vid loggen utan svartlistat loggern i routen och på det viset nekat loggern tillgång till internet.

Mvh Peo
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2021-05-17 12:46 »

Hej!

Tack för att du testar och utesluter. Toppen det där med svartlistningen i routern då går det helt utesluta det här med ethernetnivåer. Vad gäller frågan om skärm på nätverkskabel tänkte jag att det kanske var problem om du körde med en skärmad kabel för då kan det bli jordslingor, men då du hade oskärmad så kan inte det problemet uppstå.

Jag skall titta mer på din konfiguration och se om jag kan göra lite tester. Dock kommer jag inte hinna närmaste tiden då jag måste bli klar med ett par saker först. Men återkommer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2021-05-17 16:18 »

Blir bra det, ta det när du hinner någon gång. Allt funkar ju bra så det är inget akut. Det är ju inte ofta internet ligger nere men visst lite tråkigt är det ju när det väl händer.
Vi får se vad du kommer fram till.

Tackar så länge..
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2021-06-30 15:12 »

Hej!

Försöker få fram din typ av problem på en testlogger här, men det lyckas inte, den tickar på lika glatt långa perioder utan nätverkskabel.

Har du möjligtvis ett SD-kort i loggern?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2021-07-01 10:30 »

Hej!

Nej, jag har inget SD-kort i loggern. Nu i helgen när E-logger låg nere så kraschade loggern. Startade om den några gånger men den kraschade efter ett tag igen.

Men när väl E-logger var uppe igen så funkade loggern som förväntat, frånsett loggdatan som var borta för tiden E-logger låg nere.

Går det att helt utesluta att det är något fel på just denna enhet? Tycker det borde varit någon mer som fått samma bekymmer nu i helgen när E-logger låg nere om det varit något med mjukvaran.

Jag har ju kört den inbyggda självtesten några gånger men den visar ju inga konstigheter.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2021-07-02 15:13 »

Hej!

Ja det är illa. Har gjort diverse ytterligare tester men lyckas fortfarande inte få min testlogger att krascha.

Har nu gjort ett utökat minnestest/självtest som repeteras i det oändliga tills det avbryts. Om du har möjlighet att uppdatera loggern till 210702 och köra testet i ett par timmar så vore det tacksamt. (Testet startas via inställningsmenyn i loggern, välj självtest och peka på skärmen en ytterligare gång.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2021-07-02 15:26 »

Hej!

Inga problem, jag kan testa..
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2021-07-06 11:10 »

Hej!

Jag uppdaterade loggern i fredags och körde sen den utökade minnestesten i två timmer i fredags kväll. Testen visade inga konstigheter utan den rullade på tills jag stoppade den.
 
Så hårdvaran är nog ok. Nästa steg är väl att göra en återställning av loggern och även minska antalet anslutna givare för att se om den beter sig annorlunda.

Min tanke var väl för att inte förstöra "lätt att återskapa", var att vänta lite med att göra en förändring ifall det hade varit något i mjukvaran i kombination med det som är anslutet till loggern.  


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2021-08-09 07:49 »

Hej! Tack för att du körde minnestestet. Har du hunnit prova något mer med att sluta logga hälften av kanalerna och sen andra hälften så som jag beskrev i inlägg #11?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2021-08-12 10:55 »

Hej!

Jag har gjort lite tester med att koppla loss givare från kanaler så som du ville jag skulle testa.

Innan jag gjorde testen nedan så såg jag att det fanns en ”icke existerande givare” på en testkanal, kopplade bort den i kanalmenyn. Det var en givare som var skapad för en utgång, Nexa-utgång.

Började med att koppla loss 10 givare och svartlistade sen loggern  men den snurrade på utan några krascher. La sen tillbaka alla 10 givare som var loss-kopplade från sina loggkanaler och hade så i cirka 15 timmar utan att det blev någon krasch. När jag sen tillät att logger fick komma åt nätet igen så skickades data upp till E-logger som förväntat.

Det känns som att det spåret som jag var inne på i inlägg #13 är inblandat i problemet med att loggern kraschar.

Om jag skapar en givare för en utgång, i mitt fall en Nexa-utgång och sen kopplar den till en ledig kanal, låter lite data komma in. Sen tar jag bort den givaren med hjälp av avsedd knapp för att ta bort givare. Men jag gör inget i inställningsmenyn för kanalen. Det vill säga att ”Knapp” för att koppla loss givare är synlig men det finns igen giltig givare. När jag är i det läget så gör jag samma test som innan dvs. att svartlista loggern så den inte har åtkomst till nätet. Då kraschar loggern efter cirka 30 minuter.

Har upprepat detta flera gånger med samma resultat. Gör jag sen så att jag går in på den kanalen(Nexa) och kopplar loss den givare som inte finns, dvs. göra så att ”koppla loss” knappen försvinner. Efter detta så funkar loggern som förväntat även om det inte finns någon kontakt med E-logger.

Kört loggern i 20 timmar nu, som svartlistad i router. Inga krascher, funkar som den ska och loggdata sparas som förväntat.

Det verkar ju som att det har något att göra med att Nexa-kanalen har en givare kopplad till sig men att den givaren är borttagen i givarlistan.
« Senast ändrad: 2021-08-12 10:59 av Peosn » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2021-08-13 12:06 »

Hej! Tack så mycket! Jättebra att det är precis samma problem som tidigare, så det inte är något nytt eller något som gör loggern instabil normalt. Har tittat lite snabbt på koden för men ser ingen omedelbar förklaring, men så är det ju sällan. Ska rota mer i detta så fort jag får mer tid.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!