E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 00:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: L3030 - Blåskärm när internet låg nere.  (läst 13941 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« skrivet: 2020-07-02 16:42 »

Hej!

Fick för ett tag sen "Blåskärm" när internet låg nere några timmar. Lägger med en bild på vad som visades på skärmen.

mvh

/Peo
« Senast ändrad: 2020-07-02 17:44 av Peosn » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2020-07-03 09:04 »

Hej!

Vad föranledde att internet låg nere, var det strömavbrott? Felmeddelandet tyder på att det varit problem att skriva till loggerns flashminne. Det brukar inträffa när flashminnet är trasigt, men det kan också vid sällsynta fall uppstå vid just strömavbrott, när nätspänningen är risig. (Enstaka skrivfel borde egentligen kunna ignoreras, ska klura på det.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-07-03 13:28 »

Det var bara en gissning att det berodde på att internet var nere. Det var många hushåll i kommunen som var utan internet några timmar den morgonen. Det var ju inget annat som märktes av att det skulle varit något problem med strömförsörjningen, allt annat snurrade på som vanlig.

Trasigt flashminne låter allvarligt, borde det inte märkts av på något sätt vid användandet av loggern eller vid någon uppdatering av programvaran? Självtesten visar ju inga fel och loggern jobbar ju på som vanligt, inga konstigheter.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-07-03 15:21 »

Precis, hade flashminnet varit trasigt så hade det som du säger märkts. Nu spekulerar jag förstås, men om det inte var strömavbrott kan det ha varit nån väldigt kort störning på elnätet. Det förstås går aldrig att helt utesluta udda programfel heller. Men koden som lagrar data i minnet gör ingenting annorlunda beroende på om internet ligger nere eller ej.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-07-04 15:54 »

Jag kollade lite till på detta här hemma om det går att återskapa en krasch på loggern och det gjorde det ganska lätt. Jag drog bara ur strömmen till fiberboxen som är nätägarens leveranspunkt, för att få ett nästan identiskt förhållande som vid förra gången det blev ”Blåskärm” när internet låg nere. Jag ville behålla mitt lokala nätverk igång och ansluten till loggern. Därför valde jag att inte bara rycka nätverkskabel på L3030.

Klockan var då 13:05 ungefär, för jag har för mig att jag det gick ungefär en halvtimme innan loggern kraschade förra gången.
Så blev det denna gång också, om man kollar på mätdata för en ute-givare vid den tidpunkten. Tiden mellan 13:36 och 14:22 då jag återstartade L3030.

Mätvärden
Tid   Utetemp
200704 13:30   19.99
200704 13:31   19.99
200704 13:32   20.00
200704 13:33   20.00
200704 13:34   19.99
200704 13:35   19.94
200704 13:36   19.95
200704 14:22   19.09
200704 14:23   19.11
200704 14:24   19.07
200704 14:25   19.06
200704 14:26   19.05
200704 14:27   19.00
200704 14:28   19.00
200704 14:29   19.00
« Senast ändrad: 2020-07-04 18:01 av Peosn » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-07-07 16:07 »

Toppen, tack för bra info! Hoppas jag får fram det lika enkelt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2020-07-08 10:02 »

Så lätt var det dessvärre inte. Har 46 kanaler (ju fler kanaler desto tätare flashskrivning) och har kört först 4 timmar utan nät och sen 9 timmar utan nät utan problem. Så det måste vara något i din miljö som jag inte har. Kör du någon annan kommunikation mot loggern när du testar, som till exempel LoggerSoft eller nån m2m-historia?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2020-07-08 11:36 »

Det som jag har är ju att en Raspberry skickar lite data till logger som visas på "OLED displayen" i köket.
Det som skickas till loggern med tio minuters mellanrum är detta:
"http://192.168.0.101?disp=Prognos%2012:00-15:00%0ATemp(13.6)%2015.9%20%B0C%0ARegn%200.13%20%20%20%0AVind%204(N)%20%20Moln%2038%25&dur=960&alt=1 -q -S -O - 2>&1"

om jag inte trycker på en trådlöst knappsats i köket, då skickas lite annat i meddelandet.

Men när jag testade så gjorde jag inget mer än att bryta internet in till huset.

Det finns ju ett larm för hög vattenförbrukning som är inställt på 30 min, men inget som aktiverades under denna tid.

Det jag inte har kollat är vad Raspberryn skickar när den inte kan hämta något från nätet men jag har för mig att den bara skickar något meddelande att den inte kan hämta någon prognosdata och det är det som visas på displayen. Om loggern får info via http som inte giltig så ska väl inget på verka loggen utan den ignorerar väl det meddelandet eller går det att få stopp på logger den vägen?  

Det är vad jag kan komma på vad som är lite unikt. Hoppas det kan var något till hjälp
« Senast ändrad: 2020-07-08 11:38 av Peosn » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2020-07-09 13:07 »

Tack. http-skrivningar till loggern borde verkligen inte påverka vad som skrivs till flash, men visst kan jag testa lite sådana också. Vilka klockslag sker rasberryns skickningar? Verkar de stämma med klockslagen för blåskärm?

Sen kan det tänkas vara givartyper också som är unikt för din miljö, jag kör mest tempgivare och sen ett par CO2-givare och nån ljusgivare till testloggern. Vilka givartyper har du igång?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2020-07-10 09:37 »

Jag testade lite till på detta genom att bara ta bort närverkskabel till L3030, det blev samma resultat då som innan att L3030 kraschade efter ca 30 min. Så det är inte http-skrivningarna som är orsaken. Utan antingen är det väl något lurt med min logger eller om är det den typ/antal av givare som kanske kan vara orsaken.

Jag skickar med en bild som är tagen när loggern startar upp och visar antal anslutna givare. Ser ut som att display är suddig men det är bara på fotot som inte blev 100:a.

Moduler på s1 är två puls och en HTMIQ med en PT1000 givare, modulen på s2 är en HTIQ.
Direkt på loggen finns också två elmätarsensorer, två Qn 1.5 flödesmätare med pulsutgång och en IR för att tända display vid närvaro framför loggern. 

Förstår att det kan vara knepigt att återskapa ett fel som detta, men hoppas att infon ovan kan vara lite till hjälp.
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2020-09-24 16:12 »

Hej!
I samband med det planerade serverbytet så fick jag några blåskärmar, en stund efter det att server stängts ner. Så det problem jag har skrivit om innan i tråden blev ännu mer påtagligt nu i samband med serverbytet. I dag så såg jag att ingen tidigare data syntes i E-logger, gjorde då en omstart av min logger och då var all data synlig igen frånsett den data som gick förlorad vid serverbytet, men efter tag så kom det en ny programkrasch. Har server legat nere något i dag på morgonen? Eftersom logger kraschade en gång till.

Eftersom ingen annan verkar fått någon blåskärm så måste det vara någon kombination av de givare och inställningar som finns i min anläggning  som är problemet eller det är fel på loggern. Den funkar ju klockrent så länge den har kontakt med er server men inte utan den.
Finns det något mer man kan kolla för att se om det är hårdvarufel eller hur går jag vidare?

Det är ju lite tråkigt att få blåskärm när det inte finns någon kontakt med E-logger.

Vid varje omstart när man inte får kontakt med E-logger så verkar inte Loggern starta upp och börja logga och hantera lokala regler/styrningar man har i loggern. Nu har jag inga jätteviktiga styrningar genom loggern men om man haft en solstyrning så hade det inte varit så bra.
Är det så loggern fungerar, att den måste fått kontakt med E-logger för att starta helt så styrningar kan komma igång?

Jag lägger med en bild med en del olika blåskärmar för att se om det kommit med någon ny info om vad som hänt i samband med krascherna.  
« Senast ändrad: 2020-09-24 16:57 av Peosn » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2020-09-25 09:23 »

Hej!

Tack för att du hör av dig igen. Vi måste se till att lösa detta.

Alla fel du fått handlar om problem av skrivning av loggade kanaler till flashminnet, men loggern skall inte skriva annorlunda beroende på om när nätet finns eller ej, kanalerna loggas likadant ändå.

Men hur får vi fram vad som orsakar felet? Jag undrar om detta är relaterat till någon speciell kanal? Vad du kanske kunde prova är att tillfälligt sluta logga hälften av dina kanaler och dra ut internetkabeln (efter ett par minuter) och se om felet försvinner. Och gör det inte det så återansluter du de losskopplade kanalerna och slutar istället logga andra hälften av dina kanaler och drar ut internetkabeln och ser om felet försvinner. Om felet försvinner skulle man kunna återansluta några kanaler i taget tills felet kommer tillbaka. (För att sluta logga kanaler: Anteckna först vilka givare alla kanaler har nu - enklast är väl att skriva ut eller ta en skärmdump på kanalsidan i e-logger, sen klickar du "Ändra" på hälften av kanalerna och klickar "Koppla loss" på dem. För att sen återansluta så klicka "Ändra" igen kanal för kanal och välj den givare som var inkopplad sist. Obs! Radera aldrig kanaler för då försvinner data, med "koppla loss" behålls all data.)

Om inte det hjälper så vill jag nog skicka dig en annan logger som du får prova med för att utesluta  hårdvarufel.

Styrningar skall självklart starta upp korrekt även utan kontakt med E-logger, har du något exempel på när det inte fungerat? Har du kollat i utgångsloggen i loggern? (Men visst, är det något minnesproblem nånstans så fungerar inte styrningarna som de skall...)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2020-09-25 10:37 »

Bra info, jag kollar på detta så fort jag hinner.

Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2020-09-30 17:01 »

Hej

Kollade lite på detta med kanaler och kopplade givare. Men först så gjorde jag en test med att se om loggern fortfarande var i det läget att den kraschar när det inte finns internet till den och efter någon timme så kom det en krasch.
Startade sen om loggern.

Jag visste att det fanns några kanaler som inte var kopplade mot givare men övriga i översikten såg ut att vara kopplade till en givare så som det ska vara normalt sett.
Men jag hittade en kanal som såg ok. ut i översikten, att den hade en givare(nr48), men när jag klickade på ändra för den kanalen och kom till underliggande meny så var det inte någon givare kopplad till den kanalen.
Givare 48 fanns inte, så jag klickade på "Koppla loss" så den kanalen hamnade bland de längst ner i översikten som inte har någon givare kopplad till sig.

Efter detta gjorde jag  om testen med att rycka nätverkskabel till loggern och nu kraschar inte loggern längre som den gjorde innan. Testat flera gånger, med upp till 14 timmars avbrott men när väl nätverk-sladden sätts tillbaka så skickas data upp till server och allt ser normalt ut, inga avbrott i grafer.

Vanligtvis så protesterar väl loggern vid uppstart att den inte hittar alla givare och jag vet att jag inte har tagit bort några fysiska givare så jag undrade vad den saknade givaren hade tagit vägen men så kom jag på att jag för något år sedan använde i E-logger funktionen "Skapa ingång för utgång" i menyn "Ändra utgång". Tror jag testade Nexa brytare och testloggade lite på dessa.

Det verkar vara kodat så i e-logger att det inte ska gå att radera en utgång som har en givare skapad till sig utan att man måste först gå in i givarlistan och ta bort givaren där först, sen kan man radera utgången i avsedd meny.
Men genom att klicka runt lite här och där och också påbörja ändra namn på utgång och sen tillbaka att man kan komma i det läget att det går radera utgången men att givaren fortfarande finns kvar.
 
Såg också att när jag klickade på "Uppdatera givarlistan" att det fanns flera givare(49,50) som hämtades från loggger en och en, efter det att man raderat den föregående av dessa. Givare 48,49 och 50 har alla blivit skapade till samma Nexa utgång men de har aldrig synts samtidigt i översikten för givare så det känns som dessa givare fanns i bakgrunden på något vis utan att vara kopplade till någon känd utgång. Kanske kan bli så när man provocerar och medvetet gör så som det inte är tänkt. Dessa extragivare(49,50) har blivit skapade nu i helgen efter det att logger åter funkar normalt.
 
Normalt provocerar man nog inte så som jag gjort, man följer nog mer vad som står i menyer och gör sina val därefter. Men på något vis genom att göra så här och klicka runt lite få en kanal som har en givare som inte verkar finnas, i alla fall inte i gränssnittet för användaren.

Ber om ursäkt för luddig beskrivning och allt, men så här långt verkar det ju vara den kanalen som hade en givare som inte verkade finnas vara det som orsakade krascherna. Skulle vara intressant om du kan se något samband med detta när du kollar i koden.

/Peo
« Senast ändrad: 2020-09-30 17:09 av Peosn » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2020-10-02 15:08 »

Hej!

Om jag förstår rätt så är det som kan hända alltså att det ibland går att radera utgången för "givare för utgångar" utan att givaren försvinner. Och att det i förlängningen kan göra hela loggern förvirrad när internet ligger nere. Har antecknat detta i bugglistan för påseende.

Tack så mycket för hjälpen och den utförliga rapporten!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!