E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 14:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Styr Nibe VP med 3030PRO som nu gått bananas ...  (läst 3098 gånger)
Byggjanne
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2020-06-27 10:49 »

Hej.

Jag styr min gamla Nibe 1115 med 3030 PRO så att jag får VV till värmeväxlaren till poolen. Funkat finfint!

Men nu vill den inte sluta värma. Jag har programmerat så att den ska värma till 29 grader men inte mer. Nu kör den på och jag har 32 grader och slår av manuellt.

Vad har jag programmerat fel?

Bifogar info om hur jag gjort.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2020-06-29 08:43 »

Hej!

Ser att du har flera styrningar definierade för samma utgång. Dels en villkorsstyrning med på om pooltempen är <29°C och av om >29°C. Dels tre timerstyrningar som sätter utgången i på-läge mellan 19-20, 21-04 och 8-18, detta betyder att reläet alltid kommer att vara på dessa tider oavsett villkorsstyrningen. Enda tiden villkorsstyrningen kan styra är när timerstyrningen inte är aktiv, dvs 20-21, 04-08 och 18-19.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Byggjanne
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-06-29 19:07 »

Hej!

Ser att du har flera styrningar definierade för samma utgång. Dels en villkorsstyrning med på om pooltempen är <29°C och av om >29°C. Dels tre timerstyrningar som sätter utgången i på-läge mellan 19-20, 21-04 och 8-18, detta betyder att reläet alltid kommer att vara på dessa tider oavsett villkorsstyrningen. Enda tiden villkorsstyrningen kan styra är när timerstyrningen inte är aktiv, dvs 20-21, 04-08 och 18-19.

Ok.
Så Logger prioriterar vilkorsstyrning. Då förstår jag vad den gör.

Tyvärr blir jag tvingad att sätta en manuell timer eller en manuell temperaturstyrning parallellt med 3030, det känns ju lite 80-tal. Ser du någon work around eller liknande?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-07-01 08:55 »

Om flera styrningar är definierade för samma utgång så utför loggern den styrning som innehåller det senaste villkor som är uppfyllt, och tidvillkoret blir ju alltid uppfyllt.

En mer avancerad styrfunktion är på gång, men det är några månader bort. Hur villkor/styrningar länkas ihop och i vilken ordning saker görs är inte alldeles enkelt, det finns ingen självklar logik utan allt måste specificeras. Håller på med en kravspec och att jämka ihop alla önskemål.

Vad du vill är alltså att villkorsstyrningen skall vara aktiv 19-20, 21-04 och 8-18, men inte utanför dessa tider?

En möjlig work-around till det som kan fungera nu vore kanske att ha två reläer på två olika utgångar, där ett går på tidsstyrning och det andra på villkorsstyrning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Byggjanne
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-07-01 21:26 »

Jag driver husets värme och pool på samma VP. Så genom att stänga av poolvärmen vissa tider värmer jag huset. Och med en kall vår tog det lång tid att värma upp poolen så jag fick öka och öka tiden då poolen fick värme.

Om man i en parameter kunde styra vad som ska ha prioritet vore kanske en väg.

Annars var det precis som du skrev, dvs att jag värmde pool 19-20, 21-04 och 8-18. Däremellan prioriterades huset.

Parallellt vill jag ju få ett takvärde på värmen. Nu fortsatte VP värma trots att jag nått tänkta takvärdet 29 grader.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-07-02 08:35 »

Jag förstår. Det du behöver kommer att finnas med när styrfunktionen uppdateras.

Men till dess kan du lösa det hela genom att lägga in ett till relä. Det andra reläets utgång skall då vara i serie med det första reläets utgång. Sen styr du utgång ett på loggern med timer och utgång två med villkor.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!