E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 11:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stöd för Carlo Gavazzi EM340 och EM111 elmätare  (läst 6307 gånger)
Magnus Andersson
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« skrivet: 2020-05-28 13:29 »

Hej.

Har just kopplat in en logger 3030 Pro hemma men mina elmätare verkar inte stödjas. Har ni möjlighet lägga till stöd för:

EM340-DIN Modbus
http://www.support-carlogavazzi.se/artikel.asp?ID=2119

EM111-DIN Modbus
http://www.support-carlogavazzi.se/artikel.asp?ID=2120

Alla inkopplade via iSer ingången.

Mvh,
Magnus
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2020-05-28 15:48 »

Hej!

Jo det bör gå att lösa. Är mätarna monterade eller lösa? Om de är lösa vill jag gärna låna dem då det blir mycket smidigare att testa mjukvarustödet för dem. I annat fall kommer du att behöva köra tester och jag vänta på testresultat i antagligen några varv innan allt är 100% klart.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Magnus Andersson
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-05-28 16:17 »

De är monterade nu men jag kan höra med elektrikern om man kan montera ner en av var så kan jag skicka dem.
Loggat
Ljungskileteknik
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2021-01-26 18:28 »

Hej!

Jo det bör gå att lösa. Är mätarna monterade eller lösa? Om de är lösa vill jag gärna låna dem då det blir mycket smidigare att testa mjukvarustödet för dem. I annat fall kommer du att behöva köra tester och jag vänta på testresultat i antagligen några varv innan allt är 100% klart.

Hej, jag har flera elmätare utav den ovan nämnda varianten fast Garo:s variant (det är Carlo Gavazzi som tillverkar den åt Garo)
Har ni löst så den går att avläsa?
Har själv precis installerat en logger 3030 PRO och får inte upp mätarna i listan.

Hälsningar Andreas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-01-26 18:54 »

Hej,

Stödet för Carlo Gavazzi kom i version 200821 (det går att hitta längst nere i manualen för Logger 3030 under rubriken "Klar funktionalitet").
Har lagt upp senaste versionen 201118 på ditt konto.
Uppdatatera genom att gå till E-logger->Inställningar->Konto och klicka "Uppdatera" i panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 3030".
Så får vi hoppas att det fungerar bra med Garo. Gör det inte det så säg till så får vi ordna det.

Mvh. Andreas
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ljungskileteknik
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2021-01-26 21:57 »

Jag har nu uppdaterat logger utan problem och Carlo Gavazzi finns nu att välja i listan men tyvärr dyker mätarna inte upp när jag söker, adresserna är 11,12 & 13 på de jag har monterade.
Vad kan man mer göra?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2021-01-27 07:38 »

Jag antar att du har dubbelkollat polariteten på Modbus-kabeln?

Vad har Garo-mätaren för modellbeteckning, det är en modell som skall motsvara CG Ex300/Ex100? Om inte är det inte värre än att vi får lägga till stöd för det som saknas.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ljungskileteknik
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2021-01-27 20:33 »

Polariteten stämmer, e-nr på mätaren är 0900135 och modellbeteckningen är GNM3D-RS485
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2021-01-27 21:28 »

Garo GNM3D-RS485 skall vara helt identisk med Carlo Gavazzi EM340 så det borde fungera.

Är alla tre mätare inkopplade samtidigt? I så fall koppla ur och prova köra mot en åt gången.

Har ni använt loggern mot någon annan Modbus-utrustning och fått det att fungera?

Sitter de tre byglarna på 3030-kretskortet precis till höger om iSer-plinten i sitt övre läge?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ljungskileteknik
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2021-03-23 13:07 »

Nu har jag haft tid att kolla på detta igen och nu kan jag lägga in mätarna och skapa kanaler för dom men varför syns dom inte i några grafer?
Verkar bara vara värden från de 6 pulsingångarna som går att få att visa i grafen?
Den säger bara skapa en ny kanal när jag går in på graf och då går inte mina 3 modbus/M-bus mätare att välja..
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2021-03-23 13:43 »

Då gissar jag att du försöker skapa en graf för mätarens räkneverk? Använd effekten istället.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Ljungskileteknik
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2021-03-23 15:32 »

Ja, jag vill få ut en graf med förbrukning(kWh) / Dag
Hur går jag då tillväga?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2021-03-24 07:40 »

Använd effekten och gör ett stapeldiagram.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!