E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 07:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Styrningsproblem  (läst 4570 gånger)
Knut G
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« skrivet: 2020-04-17 12:38 »

Styrningsproblem
Vi styr värmen i en lokal med luft/vattenvärmepump och pelletsbrännare, lokalen
är bara öppen på helgerna. En logger 3030 Pro öppnar och stänger shunten allt efter
temperaturen i lokalen. Detta fungerar perfekt, vi har aldrig haft så
jämn värme där:

Shunt   Digital   ON LOKALEN<18 OFF LOKALEN>18   Ändra

Problemet uppstår när vi vill ändra värdena eller lägga till en ny styrning. 
t.ex sänka värmen:

Shunt   Digital   ON LOKALEN<15 OFF LOKALEN>15   Ändra

eller för att öka kraften, och då starta pelletsbrännaren:

Pellets   Digital   ON Tank<48 OFF Tank>48   Ändra

I bland fungerar det, ibland händer det inget.
På/av fungerar alltid. Tidsstyrning har vi lyckats med en gång.

Manualen ger inte mycket om de regler som antagligen gäller när man arbetar med styrningar
t.ex att två datorer inte får vara inloggade samtidigt, hur lång tid det tar innan verkställighet
Något som tycks lyckas är, att man skapar en styrning och sedan startar manuellt.
Är det så? Manualen säger dock att dom inte har med varandra att göra.
Är det något vi missat?




Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2020-04-20 09:39 »

Hej,

Det ska inte finnas några konstigheter. Om flera datorer råkar vara inloggade är det som gäller den senast inmatade styrningen, dvs den som tryckte "Ändra" sist är den som har valt. Vilka parametrar som faktiskt gäller ser ni genom att ladda om sidan. Efter en ändring sker verkställighet per omgående, dvs så snart det nya villkoret är uppfyllt och fördröjning har passerat. Man ska inte behöva göra någon manuell start för att "få igång något".

Det kan vara så att det finns något problem när börvärdet ändras fram och tillbaka, vet inte hur vanligt det är att göra så. Jag ska se efter om jag ser något uppenbart i koden.

Har ni möjligtvis märkt om det fungerar bättre/sämre om temperaturen är på väg upp/ner och/eller om utgången redan är på/av när ni ändrar?

Hur har ni fyllt i tidsstyrningen när ni testat? Och vad är det som inte fungerat, har utgången inte slagit till eller från?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Knut G
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-04-20 13:10 »

Tack för svar.

Jag tror att vi har wifi-problem, kollar och återkommer.



Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-04-20 13:45 »

Wifi-problem ska inte påverka, styrningen är helt fristående i loggern. Eller tänker ni att styrningsparametrarna inte uppdateras när ni ändrar i webbläsaren? Men i så fall ser ni direkt vilka parametrar som gäller om ni uppdaterar sidan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Knut G
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-04-21 09:42 »

Här hemma, varifrån anläggningen styrs är det trådlöst. Vidare till en adsl-router
sedan fiber in till det andra huset. Kanske det var något fel på vägen.
 
Jag raderade alla givare, kanaler och utgångar, lade in dom igen, kanske konflikt någonstans.
Gjorde utgångarna till ingångar och kunde då direkt se vad som hände.
Dessutom hittade jag ett fel i  styrboxen till elpatron en som gjorde att en kontaktor inte
alltid drog som den skulle.
Nu fungerar det.

Frågor.
När man ställer in en kanal och valt en givare kommer det en upplysning "*=används redan".
I avdelningen tidsstyrning står det "* betyder varje timme eller minut"
Vad menas?


Ett tips som nog skall vara någon annan stans.
Kåken har en Automix shuntautomat . Ingen har lyckats få den att hålla jämn värme i restauranglokalen som vi hyr ut. Lösningen var att ersätta utegivaren med två fasta motstånd och ett växlande relä. I vila är motståndet 1.8k när relät drar ökas det till 2.8k.
Med en styrning i loggern påverkad av en rumsgivare inne i lokalen växlar relät i takt med tempförändringarna inne och trögheten i systemet gör att temperaturen inte varierar mer än 0.5 gr.    Alla nöjda.

F.ö. är det först när man installerat en logger man kan se dynamiken i ett värmesystem och  har möjlighet hålla varmt och så man även sparar pengar. Logger 3030 tackar man för

/Knut


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-04-24 10:22 »

Tack så mycket för återkoppling och tips!

När man ställer in en kanal och valt en givare kommer det en upplysning "*=används redan".

Du menar när du klickar länken "Ändra" för en befintlig kanal på sidan för kanalinställningar? Överst på sidan "Ändra kanal" kan man ändra givare, den givare som för närvarande används är markerad en "*" i listan med givare att välja mellan. Har ändrat texten till "*=den givare som för närvarande används".

I avdelningen tidsstyrning står det "* betyder varje timme eller minut"

Försöker förklara med ett par exempel:

Om "På" sätts till dagar=fredag, timme=10, minut=*, sekund=0
Så kommer tillslag att ske under fredag varje minut timme 10. Dvs 10:00, 10:01, 10:02 ... 10:59.

Om "På" sätts till dagar=fredag, timme=*, minut=5, sekund=0
Så kommer tillslag att ske fredag varje timme minut 5. Dvs 00:05, 01:05, 02:05 ... 23:05.

Om du berättar vad du vill åstadkomma med tidsstyrningen så kanske jag kan hjälpa till.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Knut G
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2020-10-28 11:00 »

Sedan installationen jan 20 har det vari svårt att skapa styrningar till vår 3030 pro. I bland gick det att styra värmen i vår restauranglokal i bland inte. Jag lade ner timmar på att försöka hitta felet men lyckades inte. Se inlägg Styrningsproblem.
Eftersom våren kom hade vi inget behov längre och jag lade ner försöken.

Nu finns behoven och jag satte igång i går med att skapa styrningar. Under dagen gick det fint både givar- och tidsstyrningar.
En utgång påverkar shuntautomatiken och till den utgången är en givare kopplad. Jag ser om det fungerar eller inte.
Det även gick bra att ändra parametrarna under drift. Senare efter 18 började det att vara svårare att påverka loggern och efter 20 var det stopp.   Jag tittade på en film istället.

Jag sitter hemma och gör det här. Halvgammal HP-dator, Wífi, telia mobildata till Netatonce fibernät och i i huset till fibermodemet ut till en switch och på kabel in i loggern

I morse försökte jag igen och lyckades skapa en g-styrning men när jag ändrade tempinställnigen (vilket gick igår) blev det stopp. Kan det ha med överföringen att göra? Så jag stack ner till huset där loggern sitter och provar. Det går så där tills utgången blir blockad. 

Jag har läst manualerna om och om igen, och letat på forumet men inga råd.
På mig känns det som att minnet strular, jag har varit med om liknade problem i jobbet. Byta minneskretsar eller initialisera om radarn. Eller är det en bugg i programmet.

Glad för tips och att få tillbaka shunten
Knut
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2020-10-28 15:20 »

Om jag förstår det rätt så har du ett villkor som styr en reläutgång, men du vill bara att styrningen skall vara aktiv vissa tider.

Det problem jag tror du har både nu och tidigare (i den förra tråden) är att det inte går att kombinera villkor och tidsstyrning på det sätt du vill i dagsläget, det är inte så att villkorstyrningen aktiveras/deaktiveras av tidsstyrningen utan det är utgången. Därför verkar det som om villkorstyrningen inte fungerar under vissa tider.

Vad som skulle kunna fungera är att du använder två reläutgångar och kör tidsstyrningen på den ena och villkoret på den andra och kopplar reläerna i serie.

Vad gäller utgången som är borta så tror jag du menar möjligheten att sätta utvärde manuellt på sidan E-logger->utgångar. Anledningen till att den försvunnit är att du satt värdet väldigt många gånger idag, görs det för många gånger så försvinner den tills det blir ett nytt dygn. Har nollat denna mekanism nu på ert konto.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Knut G
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2020-10-28 16:25 »

Ok, då förstår jag. Tack för tipset. Jag har ett relä över i stacken så det skall fungera.
Jag testar att aktivera en tids- och en givarutgång.
Loggat
Knut G
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2020-10-28 16:39 »

Dessvärre kvarstår huvudproblemet. Skapade en tids- och en givarstyrning. R8 är tidsutgången

Relä 8   Digital   ON O 161500 OFF O 210010   Ändra
Shunt   Digital   ON LOKALEN<16 OFF LOKALEN>16   Ändra

Det händer ingenting. Så har det varit hela tiden. Ibland fungerar det, ibland inte.
Och som sagt det går alltid att påverka utgångarna manuellt.

Raderar nu minnet och se om det hjälper.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2020-10-29 08:00 »

Knepigt när inget händer. Så vitt jag vet finns inga rapporterade buggar för styrning eller att det finns något som skulle lösa sig genom nollställning av loggern.

Du menar alltså att inget av relälerna rör på sig när du använder styrfunktionen, oavsett om villkoren är uppfyllda eller ej? Hur ser det ut i utgångsloggen på Logger 3030? Du når den via inställningsmenyn i loggern. Där skall alla till- och frånslag synas och det står "MAN" bredvid manuella och "AUT" om de skett via styrfunktionen.

Jag ser att du kallar utgången shunt, det är alltså en shunt och inte en elpatron? Vad är det för slags shunt du styr, och hur är den inkopplad?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Knut G
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2020-10-29 08:55 »

Jess! Nu lirar det. Efter radering och uppgradering så gör logger det som är inskrivet i styrningen.
Felet måste ha legat i loggern.

Bra att man kan hitta sina gamla inlägg från tråd "Styrningsproblem"

"Vi styr värmen i en lokal med luft/vattenvärmepump och pelletsbrännare, lokalen
är bara öppen på helgerna. En logger 3030 Pro öppnar och stänger shunten allt efter
temperaturen i lokalen. Detta fungerar perfekt, vi har aldrig haft så jämn värme där:
 
Ett tips som nog skall vara någon annan stans.
Kåken har en Automix shuntautomat . Ingen har lyckats få den att hålla jämn värme i
restauranglokalen som vi hyr ut. Lösningen var att ersätta utegivaren med två fasta
motstånd och ett växlande relä. I vila (underhållsvärme) är motståndet 1.8k när relät
drar (komfortvärme) ökas det till 2.8k.
Med en styrning i loggern påverkad av en rumsgivare inne i lokalen växlar relät i
takt med tempförändringarna inne och trögheten i systemet gör att temperaturen inte
varierar mer än 0.5 gr.    Alla nöjda."

Skönt att det är fixat, väldigt frustrerande med funktioner som kommer och går.

Nu är det det nya problemet: Jag får inte bort några "givare för utgångar"
efter minnesradering.
Jag använder funktionen för att se om utgångarna var aktiva eller inte. Mycket bra funktion.
Flyttade om utgångarna i loggern till lediga för att kunna fortsätta
Det har skrivits lite om detta i forumet men inget råd om hur man löser problemet.
Kan man totalrensa loggern, Back to faktory settings, så att säga?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2020-10-30 10:22 »

Ovanstående tråd är hopklistrad med orginaltråden och diskussionen om "givare för utgångar har flyttats" till ny tråd  http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1921
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!