E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 07:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elmätare 1-fas SDM230 modbus MID logger 3030 hittar ej  (läst 5816 gånger)
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2020-04-03 21:24 »

Hej,

Har sakta kört upp en ny installation med en logger 3030 Pro som legat länge på hyllan.

På ModBus sidan har jag för tillfället 2 SDM 630 3~ elmätare som fungerar utan problem, dessa ligger på adress 12 och 13. Därtill 2 st Itron CF Echo II via Mbus master på adresserna 16 och 17. Därtill har jag ett antal 1~ SDM 230 ModBus elmätare som jag nu försöker ansluta men utan framgång.

Jag har ställt 1~SDM 230 mätaren (den första) på adress 021 och 9600 baud som jag har på 3~mätarna. Men loggern hittar den inte. Har försökt byta polaritet på bus:n mm men utan resultat.

Provade också att ta bort Mbusen men då går loggern i felmode.

Nån som har goda råd för att få det att fungera?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2020-04-06 08:16 »

Du kanske skulle prova med den baudrate som är default? (2400)
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-04-06 08:20 »

Jag har samma erfarenhet om att inte hitta Modbus-enheter.

Jag löste det genom att koppla loss (rent fysiskt) enheten och sedan söka igen...
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-04-06 16:36 »

Hej,

som Rickard konstaterade så löste det sig till slut med att ha baudraten på 2400. Dvs i grunden var det väl användarfel eller tankefel då jag antog att man behövde ha alla ModBus enheterna på samma baudrate, är inte så erfaren med den här seriella kommunikationen.

Ganska pillrigt var det dock att få mätaren synlig, jag trodde nog redan att det var nåt fel på modbus delen på den befintliga och provade med en ny mätare och en lös kabel. Måste dock säga att dom små hjälpterminalerna på dom här mätarna är långt ifrån användarvänliga även dom vilket gör sitt till för att öka på utmaningen. Därtill hade jag slut på 0,5mm ändholkar.

Men, slutet gott såtillvida att jag fick den befintliga mätaren synlig till sist efter många sök och omkopplingar. Har ytterligare några likadana till som jag ska ansluta till nätet så småningom bara jag hinner dra kabel dit så småningom.
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-04-07 09:47 »

Vad bra det löste sig! Vad jag själv tycker kan vara knepigt rent allmänt med plintar/skruvterminaler är att vissa är av typen stigande bur, medan andra är av typen som trycker ner på kabeln, och då är det lätt hänt att man tänker fel med glappande kabel som följd...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders I
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-04-07 10:06 »

Jo, plintarna är en historia för sig och kändes knepigt att få signalkabeln att sitta bra just på den här enfasmodellen av mätaren vilket jag inte upplevde med 3~ modellen. Där är ju dock hjälpplinten ovanpå till skillnad från den berörda modellen där plinten sitter under.

Men, hur som så löste det sig som sagt med ett antal försök.

Är det allmänt så i ModBus kommunikation att man kan ha olika slavar på olika hastigheter i samma nät och master enheten fixar kommunikation med dem utan problem? Jag har ju då förutom modbus elmätarna även en mbus konverter som tolkar mbus för Itrons energimätare (2st) och det fungerar utan bekymmer. Och ska som sagt ytterligare lägga till några elmätare även framledes bara jag får nätet utbyggt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2020-04-07 11:25 »

Jag skulle säga att i de allra flesta fall så är det inte problem med olika hastigheter i samma Modbus/M-bus-nät, jag har inte (än) stött på något fall där det inte fungerat. Men det finns säkert nåt enstaka fall där det inte fungerar, beroende på att nån utrustning blir förvirrad av det som sänds på "fel" baudrate. I vilket fall, fungerar det för dig nu så borde det fungera med fler likadana mätare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!