E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 08:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 3030 bara slutar att fungera  (läst 9587 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2020-04-07 23:00 »

Låter spännande och ha en multimter hängande där, absolut ska jag det...återkommer med svar
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2020-04-09 17:35 »

Vet inte om det är displayen som spelar spratt eller något annat.... tittar jag under displayen så blinkar nätverks dioden, men jag får inte upp någon info till e-logger från loggern.
Linkstatus=OK på switchen
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2020-04-15 18:09 »

Hoppas jag hittade "spöket" nu....
GND för reläutgångarna hade lossnat så där lagom mycket så den satt fast med ett strå!
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2020-04-20 09:42 »

Hoppas. Aha, ja det kan säkert hända oförutsedda saker med loggern om något ligger och glappar sådär. Bra att veta om detta nu var boven så kan vi tipsa andra ifall någon fler får mörk skärm.

(Jag flyttade frågan om blåskärmen till separat tråd så att innehållet stämmer med rubriken.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2020-04-21 15:33 »

Nehäpp, inte glappet som orsakade "låsningen".
En undrar: varför indikerar nätverkskortet kontakt men ingen data skicka till e-logger medans displayen är svart och "o-petbar"?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2020-04-24 09:40 »

Det låter som att processorn på loggern av någon anledning slutat göra det den skall, nätverket kan indikera länk och blinka ändå av aktivitet utifrån, även om inget skickas.

Har du möjlighet, så prova koppla bort inkopplade saker i omgångar för att se om felet försvinner, och på så sätt ringa in det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2020-04-24 19:21 »

En sak som noteras är att när Modbus mA inte stiger i konstant takt,händer inte nämnda problem. Loggern låser sig vid samma tid (12.00 +/- 1 timme)... jag har använt den kanalen för styrning av ett 12V-relä.
Att Modbus skulle ställa till det ser jag som osannolikt eftersom det är data som skickas och inte spänning som läses av loggern.
  
« Senast ändrad: 2020-04-24 20:59 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2020-04-27 08:29 »

En sak som noteras är att när Modbus mA inte stiger i konstant takt,händer inte nämnda problem.

Kan du beskriva lite mer hur du menar att Modbus mA inte stiger in konstant takt? Vilken Modbus mA?

Loggern låser sig vid samma tid (12.00 +/- 1 timme)... jag har använt den kanalen för styrning av ett 12V-relä.

Styrs det reläet vid 12-tiden varje dag? Är det något annat som händer där vid 12-tiden?

Att Modbus skulle ställa till det ser jag som osannolikt eftersom det är data som skickas och inte spänning som läses av loggern.

Om det är något programfel som gör att loggern fastnar så kan det vara vad som helst. Ett sätt att utesluta är som sagt att koppla bort inkopplade saker i omgångar för att se om felet försvinner.


Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2020-04-27 16:14 »

Nu svarar jag inte på dina frågor i detta svar:

Jag tro jag hittat "boven" kopplade bort Mbus konvertern då försvann låsningen.
Nu är frågan: Är det värmemätaren eller är det konvertern som spökar?

Är det konvertern så är det den andra som slutar att fungera!
RX & TX blinkar som ett eget disco inte var 10:e sek eller vilken intervall som är inställt..... Tråden "Blåskärm "Error MDDF 02" kanske har något med låsningen att göra trots allt
« Senast ändrad: 2020-04-27 21:48 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2020-04-29 15:21 »

Nu tror jag att jag har förklaringen till den här tråden. Att loggern blev svart beror nog på att loggern inte gick ur skärmspararen vid blåskärm. Om du uppdaterar till version 200429 så skall detta vara löst. Har dessutom lagt in en, jämfört med blåskärmen, snällare "lilaskärm" som kan visa mindre allvarliga fel utan att loggern stannar och som går att trycka bort.

Sen har du troligtvis problem med störningar på de seriella enheterna (Modbus/M-bus-slingan) som gör att det blir otillåtna data för M-bus och blåskärm. M-buslampan på konvertern blinkar av all trafik, även modbustrafiken, så den kan beroende på antal enheter och avläsningsintervall blinka rätt mycket.

Om du får fortsatta "Error MDDF"-meddelanden från M-bus efter mjukvaruppdateringen så diskuterar jag gärna dem i tråden jag skapade om dem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!