E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 20:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: FEL: Def. err 253.  (läst 6264 gånger)
Tomaz
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« skrivet: 2020-03-31 15:04 »

Hej.

Efter en nollning så hänger det sig när jag ska ladda upp kanal definitioner och det kommer upp "FEL: Def. err 253.".
Sen kommer jag inte längre.  Kyss
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2020-03-31 15:14 »

Hej! Inte bra.
Det syns inget givarlarm eller så i loggern?
Och om du startar om loggern, hittas alla givare?
Har du provat nolla mer än en gång?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tomaz
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-03-31 15:30 »

Har provat 2 gånger med samma resultat, vad jag kan se är alla givare där med namn men inga styrningar.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-03-31 15:54 »

Ja det är normalt att styrningarna inte finns där än, de ominitieras efter kanalerna.

Har du ändrat något i givarväg nyligen eller i samband med nollningen?

Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tomaz
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-03-31 17:18 »

(en bastu och 3 kalla senare Glad. Dels bränner jag bort covida-19 och spritar bort det  Rullande ögon (ironi))

Ja, jag tog bort en givare, det var varför jag nollade.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-04-01 09:34 »

Du får tipsa fhm så kanske de kan utfärda en allmän rekommendation. Leende (smiley)

Kruxet är att webbtjänsten försöker definiera en kanal som hör till en givare som inte loggern tycker sig ha, samtidigt som loggern precis berättat för webbtjänsten vilka givare som finns, så detta fel borde inte kunna uppstå. Jag har försökt titta på dina definitioner men ser inget konstigt, men ska titta ett varv till.

Vad var det för sorts givare du tog bort?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2020-04-01 10:09 »

Nu såg jag var det blev fel, det är kanal 23 "Södra" som refererar till ingång 43 för totaleffekt modbus-mätare som loggern inte tycker sig ha. Flaggade den som "ej hittad" så gick definitionerna igenom och loggern är igång. Så det verkar som om ingång 43 saknas i loggern fast den borde finnas där. Om du nollar loggern igen lär det bli samma fel igen. Om du uppdaterar loggern till version 200306.1 som nu finns på ditt konto så kan jag felsöka mer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tomaz
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2020-04-01 11:59 »

Hej Anders.

Då är loggern uppdaterad.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2020-04-02 15:12 »

Tack!

Jag tror jag hittat vad som kan vara problemet, det verkar finnas en udda elak bugg i omintieringen av loggern efter minnesradering, som när många givare är anslutna till loggern, som dessutom är namngivna och har "visa loggerdisplay" kryssat, ibland nog kan ställa till det i enstaka givarinställningar. Det skulle då också kunna förklara problemet du hade tidigare med "givare för utgångar" som försvann. Det är garanterat fler som råkat på detta, men då har det gått att komma förbi och ändra nån givarinställning fram och tillbaka så har det funkat igen, det är bara du som fått en sån kombination av omständigheter att ominitieringen fastnade. Beklagar att du drabbades.

Hoppas återkomma med åtgärd för detta i nästa vecka.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tomaz
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2020-04-03 09:32 »

Hej Andreas.

OK, då ska jag inte pilla med det, ska ändå iväg och jobba i 2 veckor till Norge (ska bli intressant  Va?).
Såg att du har fixat problemet med ingång 43, tack.

En annan sak, går det att koppla en givare till analog utgång, till exempel temp givare 0-100 grader ger en uttsignal 0-10V.
Vill gärna ha real tids visning på kaminen och acktanken, funderar på en sån här https://se.rs-online.com/mobile/p/digital-panel-multi-function-meters/7048131/.

Mvh Tomaz
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2020-04-03 12:47 »

Hoppas du tar dig in i landet, men för jobb så kanske de släpper in folk...

Tror dessvärre inte problemet med ingång 43 riktigt är löst, den kommer nog inte ta in värden förän loggern är omintierad igen.

Svarar på din fråga om givare till utgång i ny tråd i tråden "Önskemål", försöker hålla isär ämnena så de skall gå att hitta.
« Senast ändrad: 2020-04-03 12:50 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2020-04-07 11:16 »

Nu borde det kunna fungera om du nollställer loggern igen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tomaz
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2020-04-27 08:46 »

Hej Andreas.

Vill informera dig om hur det går.
Då har jag nollställt loggern och det gick bra, men när jag skulle skicka givar positioner till loggern vill den inte vara med längre, fick en blåskärm (se bild 48) efter en omstart ny blåskärm (se bild 49). Efter en ny omstart så funkar allt med rätt positioner på givarna.

Mvh Tomaz
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2020-04-28 08:21 »

Tack, det verkar som om blåskärmen kom från en grafbugg, lagt till åtgärd för den, kommer med i nästa uppdatering.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!