E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 21:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Z-wave  (läst 4728 gånger)
Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2020-03-14 18:31 »

Högst på min önskelista är att kunna styra z-wave enheter. I första hand strömbrytare av och på. Har ett nytt elavtal med Tibber och vill kunna ladda ackumulatortanken på natten men också beroende av hustemperatur, vattentemperatur och ute temperatur, jag även har vattenburna solfångare. Listan kan göras lång med önskemål. Jag har en logger 2020 och 2 st 3030 på olika platser. Tycker mycket om loggern. Är inte lika förtjust i Nexa som inte kan återapportera sin status. Så ett första steg med en brygga till z-wave skulle jag uppskatta. Fibaros Wall plug till exempel. Men det finns ett men. Det loggers jag har nu sitter där de sitter för att mäta och ge mig data över tid. Den informationen är ovärderlig. Det kanske finns en gräns för vad man ska kunna styra ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2020-03-16 08:10 »

Har inte kollat alls, men finns det ingen produkt som ger ett Z-wavekommando vid en inkommande "digital in" som du kan styra med en av loggerns digitala utgångar?
Loggat

Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-12-02 21:35 »

Det har faktiskt kommet en sensor som delvis löser problemet. Men den kräver att man har en hemautomations gateway, Fibaro, Samsung eller annan som den kan rapportera till så det är ingen enkel lösning. Min erfarenhet av Logger 2020 och Logger 3030 är de har en mycket proffesionell programkod. Jag har 1 st 2020 och 2 st 3030. Logger 2020 som är äldst, snart 8 år har aldrig någonsin hängt sig eller behövet en omstart. Det finns inte en chans i världen att man får den stabilitetn och man köper andra prylar för hemautomation. Eventuellt får jag köpa en 3030 till där 2020 sitter och styra via Nexa brytare men Nexa återrapporterar inte och är inte mina favoritbrytare. Alternativet är styrning av reläer från 3030. Har ett avtal med Tibber nu. Timpris med lastbalansering för laddning av elbil samtidigt som jag vill ladda min ackulatortank (sommarstuga) till lägsta pris på natten.
https://www.m.nu/sensorer/smart-implant-universalsensor. Mvh Sven-Ulrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-12-02 22:51 »

Nackdelen med Z-wave är att det ofta är onödigt komplicerat och att det kräver en centralenhet. Men nu börjar det komma riktigt prisvärd hemautomationsutrustning (strömbrytare, dimmers osv) som pratar direkt över wifi istället. Och som av en händelse kommer Logger 3030 och Logger 1010 (dessvärre inte Logger 2020) att inom kort stödja wifi-hemautomationsutrustning från åtminstone två tillverkare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2021-01-07 14:04 »

Nu finns ett första stöd i Logger 1010 och Logger 3030 för wifi-brytare från SonOff (de produkter som stöder DIY-mode med REST-API) och wifi-brytare/dimmrar från Shelly, se funktionen HTTP-utgångar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-01-18 23:34 »

Har köpt ett par Shelly som ligger och väntar på test.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!