E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 14:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Importera data via API  (läst 5565 gånger)
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« skrivet: 2021-12-27 09:42 »

Hej,

Jag skulle vilja kunna importera data via API till e-logger. Solaredge har API;er som jag skulle kunna använda.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2022-01-05 15:43 »

Hej!

Antar du menar API till Solaredges webb då? Vad är fördelen med att gå via ett sådant API istället för direkt via Modbus från växelriktaren?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2022-01-06 17:37 »

Hej Andreas,

Problemet för mig är att avståndet mellan Loggern och växelriktaren är 50m. Växelriktaren är dessutom kopplat till en InePro380 som styr effektbegränsningen ut på nätet med modbus. Via API skulle jag kunna läsa av produktion, konsumtion och överskott.

Det bästa vore om jag kunde få datan som givare så jag skulle kunna skapa kanaler för tex konsumtion, produktion och överskott.

Det skulle vara ett enkelt sett att få in datan i loggern. Om du vill kan jag skicka API-nyckel och siteID?

//Thomas
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2022-01-07 08:47 »

Hej!

I Solaredges dokumentation står det att man kan läsa ut data via deras API var 5:e minut som tätast, är inte det väl glest?

50 meter är i och för sig inget problem för rs485-Modbus. Men du kanske inte har något befintligt kabelrör mellan? Eller menar du att rs485-porten på växelriktaren är upptagen av elmätaren? Finns bara en rs485-Modbus-port på växelriktaren?

Sen finns ju alternativet med tcp-Modbus. Har du något som kör tcp-Modbus mot växelriktaren i dagsläget? Annars skulle kanske det vara ett alternativ att läsa ut den vägen från loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2022-01-07 11:00 »

Porten upptagen och inget kabelrör, Kabeln som finns ligger i 16 mm rör och tror det blir svårt att in fler kablar. TCP-Modbus låter intressant. Då måste jag byta ut Loggern då den är en M-Bus. Jag skulle i och för sig kunna sätta upp en Modbus logger som bara jobbar mot produktionen. Visst kan man ha fler loggers i e-logger kontot?

//Thomas

 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2022-01-07 15:07 »

Man kan ha flera loggrar i kontot ja. Men tcp-modbus skulle inte kräva en ny logger. När vi pratar om loggrar med Modbus så menar vi Modbus via rs485. dvs via seriekabel. Tcp-modbus går över nätverket, dvs genom ethernetporten, så det kräver ingen speciell hårdvara.

Kruxet är att vi inte har stöd för tcp-modbus i loggermjukvaran ännu, men det har diskuterats några gånger och det borde inte vara alltför besvärligt. Jag ska ta en titt på det ett varv och återkommer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2022-01-07 19:49 »

Toppen,

Jag kan inget om TCP-Modbus så jag ska läsa på lite. Betyder det att jag kan läsa av tex nya mätaren från Vattenfall på samma sätt?

//Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2022-01-10 08:28 »

Modbus är ett protokoll (ett dataformat för kommunikation) som används inom industrin mellan plc:er (industridatorer) och olika givare. Från början gick Modbus bara att köra över seriekabel. Men sedan kom det stöd för att köra samma protokoll över nätverket. Vanligtvis hittar man tcp-modbus på mer avancerad utrustning som just plc:er, växelriktare eller modbus-gateways (för inkoppling av seriella modbusslingor över nätverket). Mer sällan på givare. Har aldrig sett tcp-modbus på elmätare, men det kan nog finnas.

När det gäller Vattenfalls och andra energibolags mätare är det dock aldrig Modbus som gäller för avläsning. Av säkerhetsskäl, för att eliminera risk för manipulation genom att någon skickar kommandon till mätaren som på något sätt påverkar mätningen, har de velat ha en enkelriktad kommunikationsport. Så de har kommit överens om ett kundgränssnitt som kallas för HAN/H1. Med enkelriktad betyder att man inte frågar efter data vid varje utläsning som Modbus, utan istället skickar elmätaren hela tiden ut data. Så vill du läsa av Vattenfalls mätare är det inte Logger 1010 Modbus som behövs utan Logger 1010 HAN/H1.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2022-01-19 19:00 »

Jag har varit i kontakt med Solaredge. Modellen jag har är en Solaredge 17k. De lämnar helst inte ut installation/konfig verktyget. De kan dock aktivera de funktioner man vill ha igång på distans. Vad gäller TCP-modbus så skulle det inte vara något problem att start igång det.

//Thomas 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2022-01-20 07:32 »

Så bra! Jag tror stödet för Modbus-TCP kan vara klart om ett par veckor, det beror lite på hur mycket annat som kommer melllan. Men sen får man räkna med att det krävs lite felrättning också innan allt funkar till 100%.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2022-02-07 19:24 »

Hej!

Hur går det med stödet för Modbus-TCP? Solen har börjat visa här utanför Uppsala.

//Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2022-02-08 13:13 »

Hej!

Det blev mer komplicerat än väntat då andra delar av koden behövde anpassas mer än väntat. Det som återstår nu är i alla fall "bara" testning och felsökning. Dock lär det inte bli något gjort denna vecka då familjen åkt på covid. Ledsen
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Skogstorp
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2022-02-08 21:00 »

OK, ingen panik.

Krya på Er.

//Thomas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2022-02-10 08:09 »

Tack! Jag hör av mig till dig så snart det finns något att testa.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!