E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 13:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Analoga ingångar har fått spunk efter uppdateringen (L3030)  (läst 11857 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2020-03-03 14:25 »

Tack för hjälpen med felsökningen! Ska se om jag lyckas reproducera ditt fel med många modbus-enheter anslutna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2020-03-06 10:40 »

Knepigt detta, jag har dessvärre inte lyckats få fram samma fel som du. Har ändrat ett par småsaker, dock osäker på om det gör nån skillnad. Men har också lagt in lite felsökningskod som kanske gör att felet går enklare att hitta. Så om du uppdaterar till version 200306 så ska vi se om detta går att lösa.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2020-03-06 11:07 »

Tack, tittar jag på grafen så tycker jag att det ser ut som någon medelvärdesberäkning som saknas, när jag tar en multimeter fladdrar inte värde lika mycket. Jag antar att det är för att den meter med RMS (dock inte true).... en tanke bara.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2020-03-06 12:52 »

Dina störningar försvinner helt klart när jag slår av Modbus/M-bus. Kan det vara så att din Modbus/M-bus-kabel ligger tätt emot kabeln till den analoga ingången så det blir störningar rent fysiskt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2020-03-06 13:13 »

Så kan det vara, men de har inte flyttas verken innan el efter uppdateringen.
Jag kör med XLR kabel till Modbus så den är skärmad.

Jag har iaf tänkt göra om  Rullande ögon (ironi) kabeldragning nu när jag vet vilka parametrar jag vill följa...  Glad
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2020-03-06 13:48 »

Jag tänkte mer om du enkelt tillfälligt kunde dra isär kablarna litegrann för att se om det blir nån skillnad? Leende (smiley)

Ser att det var en bugg i den gamla mjukvaran 181108 som du uppgraderade från som gjorde att Modbus/M-bus inte alltid lästes av så ofta som det var angett. Och nu när Modbus/M-bus läses av oftare så läses Iadc av mer sällan och det blir färre medelvärden, så det där du skriver om färre medelvärden kan nog stämma. Och då syns eventuella störningar mer. Men när jag tänker efter borde det gå att synka Modbus/M-bus/Iadc-avläsningarna bättre så det blir fler medel igen, ska titta på det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2020-03-06 14:06 »

Tack hoppas det hjälper.....
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2020-03-06 16:51 »

Om du nu uppdaterar till version 200306.1 så bör loggern medelvärdesbilda mer på Iad-ingångarna, och så får vi se om det gör nån skillnad.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2020-03-06 18:42 »

En fråga, spelar det någon roll, i detta sammanhang, vilken uppdaterings intervall jag har för de olika Modbus enheterna jag har?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2020-03-08 19:04 »

Andreas: Kom på en sak jag har tagit ner den (som ser mindre känslig ut) till 5V så den skulle passa A/DMIQ. får se vad som händer när jag lyfter upp den till WP3084ADAM...
BTW kommer det finnas någon "skalfaktor" & värde att sätta för 0-100% för dessa givare (kanske kan besvaras separat)
« Senast ändrad: 2020-03-08 19:52 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2020-03-09 09:18 »

Jo nån skalfaktor bör det komma där också.

En fråga, spelar det någon roll, i detta sammanhang, vilken uppdaterings intervall jag har för de olika Modbus enheterna jag har?

Nej, det ska inte spela någon roll. Det som däremot kanske kan märkas är om du hade kört Modbus över en trådlös LoRa-brygga, för då ockuperar Modbus förhållandevis mycket mer av tidsutrymmet som Modbus och Iad delar på i loggern.

Jag kör med XLR kabel till Modbus så den är skärmad.

Kom att tänka på det här du skrev om skärmad. Hur är skärmen ansluten? Om den är ansluten mot jord i bägge ändar kan det försämra saker och ting. Och samma sak med Iad om du kör skärmat där. Skärmen bör bara vara ansluten i loggeränden.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2020-03-09 18:33 »

Skärmad XLR: Nej, de är inte jordade på båda sidor. Det är just idag lite blandat... Det kommer att lösa sig när jag bygger om nätet.
jag låter detta bero lite tills jag får igång WellPro expansionerna...
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2020-03-26 07:06 »

Nu har jag kopplat den analoga givaren till wellpro. (Lugna och fina grafer får jag nu)
Inget är kopplat till loggern direkt, värdena för iAD pendlar mellan 0,82 - 0,99. Det borde vara 0,00 om inget finns där...!?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2020-03-27 11:03 »

Ja vad märkligt. Men jag får inte fram det. Så lutar åt att det kanske är något i din miljö som är udda. Driver nätagget du använder till loggern något mer än bara loggern? Hade du provat köra loggern med annat nätagg?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2020-03-27 20:11 »

Tidigare drevs loggern med originalaggregatet. Nu drivs den och en reläbox med en DIN-monterat aggregat. Känsligheten började vid uppdateringen till 200221, med oförändrat antal givare inkopplade.
Tidigare hade jag kraftiga EMC-problem från en frekvensomvandlare/motorkablar som inte var korrekt avskärmade/jordade. Jag vet inte om detta kan skada loggern på något vis.
Frekvensomvandlarna är numer nedmonterade, pga de förstör 2-poliga motorers lager... =Dyrt Glad
Nu när jag använder Wellpro 0-10V, är det ett mindre problem eftersom jag inte använder iAD ingångna.
« Senast ändrad: 2020-03-27 21:05 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!