E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 11:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nätverkskabel och givarkabel i gemensamt rör  (läst 3434 gånger)
Göran F
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2020-02-15 11:22 »

Har idag kabel till givare och nätverkskabel klamrat på vägg.
Ska renovera och då rörlägga kablarna.
Kan man ha en vanlig nätverkskabel cat.5 och tretrådig givarkabel i samma rör utan risk för störningarna åt endera hållet?
Kopplat till Logger 2020
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2020-02-16 06:52 »

Det borde inte vara några problem.
Loggat

Göran F
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-02-16 09:57 »

Följdfråga:
Lägga röret, med nätverkskabel o givarkabel, intill rör med tråd för befintlig el, vilket är enklast.
Eller ska jag borra nytt och få ett avstånd emellan?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2020-02-17 07:20 »

När det gäller denna typ av nät är det svårt att säga något helt säkert, vill du vara absolut 100% säker på att det skall bli störningsfritt kanske du skall dra ett separat rör för alla tre kablarna, men jag kan väl säga så pass mycket att det är väldigt sällan vi hör att det är problem med störningar.
Vet inte om Andreas har mer att tillföra här?
Det jag vet är att det varit problem att ha 1-wirebuss och pulsgivarsignaler delade i samma CAT5-kabel, alltså på olika par i kabeln - det avråder vi absolut ifrån.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-02-17 08:50 »

Precis, det som är störkänsligt är pulsingångarna på loggern så de kablarna måste dras separat, men onewire-givarkablar brukar inte vara problem att dra nära vare sig el eller nätverk.

En annan historia är att det kan vara nackdel att dra kablar nära varandra ur åskskyddssynpunkt, framför allt om man bor mer ensligt till, då brukar man prata om minst 1 dm avstånd för att undvika överslag.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Göran F
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-02-17 09:52 »

Tack.
Då prioriterar jag kvaliteten före latheten och borrar  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!