E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2020-02-19 11:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: En av fyra Dallasgivare visar plötsligt fel  (läst 152 gånger)
larko
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2020-02-11 16:26 »

Jag kör sedan ett år tillbaka fyra Dallasgivare i mätfickor för att balansera tre olika kretsar för brine till min värmepump (två brunnar+sjöbotten). Alla givare anslutna till 2020-loggern i samma plint (nr 1, tre trådar). I natt hade jag avbrott på wifi-förbindelsen med loggern (aldrig hänt tidigare) och vid återstart visar plötsligt en av givarna cirka 15 grader för mycket. De övriga fungerar som vanligt. Ingen synlig fukt eller glappkontakt, fräscha sladdar och kopplingsplint (sitter i en IP 68 kapsling). Någon som har idé om vad som kan vara orsak? Givarfel ter sig osannolikt med tanke på att den endast är ett år gammal och fortfarande ser ut som ny.  Det var åska i luften men någon blixt såg jag inte. Kan det ändå vara åskan? Någon reset-åtgärd som jag missat? Tacksam för synpunkter! /Lars
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 3041


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2020-02-12 09:05 »

Prova att nollställa loggern, det kan vara så att det blivit en felskrivning i minnet i samband med åskan som gör att givarens värde förskjutits.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
larko
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-02-12 12:11 »

Tack för svaret, Andreas. Tyvärr ändrar inte nollställning av loggern på problemet. Givarens offset har ändrats. Däremot fluktuerar den som den skall när värmepumpen går resp står stilla. Om det inte finns någon starkare misstanke på att detta fel kan ligga i själva loggern är det väl bara att ersätta givaren? Justera offset går väl inte, antar jag. Att åskan ligger bakom detta är nog säkert. En switch kopplad till en annan datakabel i jord skadades vid samma nattliga skräll. /lars
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 3041


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-02-12 13:15 »

Ja, om inte nollställning hjälpte är det med stor sannolikhet problem med givaren. Visst kan du justera offset i offsetinställningen, men om nu givaren fått sig en smäll så är den kanske inte linjär heller, vilket gör att den ändå kommer att visa fel om temperaturen ändras mycket. Att byta ut givaren låter som en bra idé.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
larko
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-02-17 17:03 »

Givaren är nu utbytt och levererar rimliga värden till loggern. Så felet låg väl där och jag tackar för hjälpen.
MEN frågan är om ytterligare fel uppstått. Till min förtvivlan får jag nämligen nu inte loggern att ansluta åter till Internet trots flera nollställningar och lusläsning av manualen. Något larm eller felmeddelande får jag inte. Loggern får IP-adress, syns i routerns klientlista och hittas av Loggersoft men loggersoft vill inte spara loggern trots att programmet körs i Win 10 som administratör. Någon givarlista levereras inte till loggersoft. På själva loggen visas de fyra installerade givarnas mätvärden korrekt. På displayen roteras den givargenomgång som görs vid uppstart i en oändlig loop.
För mig verkar det som om något hänt med loggerns förmåga att kommunicera nu. Synpunkter hur jag kan komma vidare med detta frustrerande fel? /Lars
Loggat
larko
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-02-17 17:59 »

Tillägg: Loggerns id i loggersoft ser väldigt konstig ut med underliga tecken. Ip-addressen däremot är korrekt. När jag ändrar id till det som jag anmält till e-logger sparas loggern i Loggersoft men jag får meddelande att det är fel id. Några givare dyker inte upp. Det verkar alltså ha något med loggerns identitet att göra?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 3041


Visa profil
« Svara #6 skrivet: igår kl. 08:32 »

Bra att givaren fungerar, men det andra låter knepigt.

Du kör alltså både E-logger och Loggersoft parallellt, är det korrekt?

Om vi då börjar med E-logger, har du valt driftläge E-logger i inställningsmenyn i Logger 2020 (måste göras efter varje nollställning) och skrivit in det nya id-numret i E-logger?

Och vad gäller LoggerSoft, det gamla id-numret är inte längre giltigt efter nollställning så det går inte att använda, och om det nya ser konstigt ut så verkar det ha blivit något fel under nollställningen. Prova först att nollställa loggern igen (när du raderar - titta noga i displayen att där verkligen står "Minne raderat" i displayen så att det säkert blivit gjort). Om nollställning inte fungerar kan nätagget till loggern tagit stryk av åskan så att strömförsörjningen inte längre är pålitlig så att loggern inte fungerar som den skall, i så fall prova byt nätagg.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
larko
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #7 skrivet: igår kl. 12:16 »

Andreas, tack för svar. Jag bytte givaren, vilket var en enkel operation och vid första återstart visar sig felet. Först trodde jag att det var ett nätverksfel och därför installerade jag Loggersoft - som jag inte använder normalt -för att säkerställa att loggen hittades på mitt LAN. Och det gör den men med en väldigt konstig id-sträng. Jag har raderat minnet fyra gånger och får besked om att det är raderat. Proceduren med val av driftläge e-logger och ny id-sträng har jag gjort varje gång. Men på loggersoft ser strängen hela tiden konstig ut. Grön LED blinkar som vanligt på loggern. Jag har testat ett annat nätaggregatet men det blir ingen skillnad. Jag har även kopplat bort samtliga givare utan effekt.  Det verkar som om felet ligger i den id-sträng som loggern skickar ut som gör att den ser underlig ut i Loggersoft och inte hittas på Internet. Vid yttre besiktning finns det ingen synligt fel på själva kretskortet eller kontakter och loggern kopplade upp sig som den skulle till dess jag bytte givaren. Det verkar därför som felet inte direkt orsakades av åskan.
- Kan mjukvaruppdatering vara en möjlighet? I så fall kan jag inte göra detta via internet eftersom den inte kopplar upp sig. Jag har tillgång till Telnet eller SSH om det skulle vara möjligt att uppdatera vid ip-adressen den vägen.
Tacksam för förslag. Jag kommer tyvärr inte längre själv. /Lars
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 3041


Visa profil
« Svara #8 skrivet: igår kl. 12:27 »

Jag förstår, men då fokuserar vi på E-logger. Om du går till förstasidan i E-logger där det står "Översikt", har du gjort de steg som visas under "Att göra"?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
larko
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #9 skrivet: igår kl. 15:32 »

Hej igen. Nu gjorde jag om procedurerna igen enligt din rekommendation med alla givare inkopplade. Och andra gången funkar det igen!!! Nu har loggern en helt ny IP adress och portnummer. Den syns även i Loggersoft. Jag förstår inte vad detta har handlat om. Mig veterligen har jag inte ändrat något. För att underlätta för mig har jag haft loggern i "testbänk". Nu skall jag montera den och givarna på plats så får vi se hur det står sig. Tack för tålamodet! /Lars
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 3041


Visa profil
« Svara #10 skrivet: igår kl. 19:52 »

Ingen orsak, ibland går det helt enkelt troll i saker, så bra att det gick att lösa!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!