E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-19 04:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger-nät och telefoni i samma kabel  (läst 11769 gånger)
Labold
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« skrivet: 2010-09-08 10:04 »

Hej, har just ritat upp mitt Logger-nät och ska börja dra kabel. Ska flytta telefoni-modem/router också. På ett ställe ska jag dra telefon (tvåtråd) och loggernätet (tretråd) 15 meter parallellt utan avbrott, och jag vill dessutom att det ska bli snyggt just där. Kom då på att istället för att dra en telefonkabel OCH fyrledarkabeln som kom med loggerkitet, borde jag väl kunna dra en enda 5-ledar-kabel istället med en kopplingsdosa i varje ände? Det kommer bli absolut enklast att få snyggt, men vill gärna ha tips från er som kan mer om svagström - funkar detta? Kan det bli störningar? Vilken 5-ledar-kabel kan man tänka sig? Vanlig nätverkskabel kanske (cat5)?

Hälsningar
/L
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-09-09 08:29 »

Det kan fungera att dra i samma kabel men jag skulle inte rekommendera det, det finns som du själv är inne på viss risk för sämre funktion på loggerbussen.

Vad som fungerar och inte beror på hur nätet ser ut i övrigt. Är nätet kort och innehåller få enheter går det nästan att göra hur som helst. Är det å andra sidan ett större nät med många enheter kan varje liten detalj vara skillnaden mellan att loggern fungerar felfritt eller att den inte hittar alla givare när den slås igång eller tappar mätvärden och larmar för givarfel.

Några faktorer som påverkar loggerbussens funktion:
¤ Antal givare/moduler, fler betyder känsligare nät
¤ Längden på kablaget, längre betyder känsligare nät
¤ Antalet skarvar, fler betyder känsligare nät, lödningar är bättre än skruvplintar, skruvplintar är bättre än kontakter
¤ Var förgreningarna sitter, undvik förgreningar som delar sig i flera exakt lika långa kablar
¤ Typ av kabel, lägre resistans och kapacitans är bättre, partvinnat (data & jord i samma par) är bättre än icke-partvinnat
¤ Impedansanpassning av kablaget, ett motstånd på 70-100 ohm mellan bussutgången på loggern och givarnätet kan ibland göra skillnaden
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
AL
Medlem

Antal inlägg: 27


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-03-13 20:23 »

Kör med cat-5 nätverkskabel, i den finns tvinnade par. blanda inte tele och logger i samma tvinnade par så bör det går fint.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!