E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 10:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: DS24x och Logger 3030 Pro  (läst 5417 gånger)
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« skrivet: 2020-01-21 20:54 »

Hej Andreas

Jag håller på att designa/producera/testa kretskort med Dallas DS2408S+ och DS2406P+.
Mycket smidigt att dra en treledare till ställen där ingångarna/utgångarna finns
istället separata ledare till varje givare/mottagare.

Det är tre typer av PCB, 4 portars digitalt ingångskort, 8-portars digitalt ingångskort och
8 portars digitalt utgångskort.
Alla in och utgångar separerade från Logger3030 med optokopplare.
Korten är klara och fungerar, skickar med bilder på korten som kuriosa.
Om det finns intresse av korten hos andra Logger3030 ägare så kan jag tillverka fler och sälja.

Testar korten med OneWireViewer från Maxim men behöver även testa korten skarpt med Logger3030.
Jag testar korten i min testmiljö (Logger3030Pro) men ser lite problem med detta,
främst begränsningen på antal givare men även omaket när man skall radera utgångar.
 

Här kommer önskemål/frågor.

- I dagsläget finns det ingen möjlighet att radera utgångar av typen DS24x på sidan för utgångar.
  Man är tvungen att göra utgångar till ingångar och därefter radera dessa ingångarna.
  Kan du undersöka hur man kan få till detta i sidan för utgångar utan för stort arbete,
  ser att de inbyggda utgångarna har man möjlighet att radera direkt på sidan för utgångar.

- Taket på antal givare/ingångar/utgångar nås ju fort om man testar fler kort.
  Kan jag få det utökat för min testmiljö, (fridhemTST)?

- Att identifiera DS24x kretsarna kan underlättas om inbrända adressen visas, (de sista 4-6 tecknen)

- "FEL: Felkod 1" i e-Logger, är det max givarantal uppnådd?

- "FEL: Felkod 2" i e-Logger, kan inte kommunicera med DS24x månne?

- Noterat att när någon DS24x är inkopplad i loggers så ger Off/On på Logger3030 blåskärm om man
  har visning "4 rullande", (har inte testat de andra visningsalternativen) men ingen båskärm då
  visning behålles som default efter minnesradering. Har för mig att jag läst om detta i något
  tidigare inlägg men hittar inte tillbaka till det - Är detta något du känner igen?

Tackar på förhand
Loggat

mvh Eero
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2020-01-21 20:58 »

Alla bilder fick inte vara med i inlägget, här kommer den tredje.
Loggat

mvh Eero
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2020-01-22 08:53 »

Hej Eero. När jag rekommenderade att du skulle ställa frågan här/till Andreas uppfattade jag att du hade köpt in någon annan tillverkares kretskort, inte att du byggde själv.
Vi kan tyvärr inte sälja/marknadsföra tillbehör som inte är testade och CE-märkta - och då gör vi inte heller loggern kompatibel med dessa.
Vi tittar på en liknande lösning med produkter från en annan tillverkare och kommer troligen snart att lansera detta, om testerna faller ut till belåtenhet.
Detta är i alla fall min uppfattning, vet inte om Andreas har någon annan syn på detta.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-01-22 09:54 »

Ja det är alltid en balansgång. Men om Eero nu tillverkar dem för eget bruk och kanske säljer till privatpersoner som byggsats borde det kunna vara ok? Eeros kretskort baserar sig ju på de IO-kretsar som Logger 3030 redan stöder, och som vi i alla fall förut sa att vi inte skulle erbjuda nån egen lösning för. Och det är heller inte så att den här typen av kort inte finns att köpa redan, jag har nog sett i alla fall 10 olika hittils, i till exempel den tråden Logger 3030Pro og DI ingang mot DS2408 skrev jag nyss om ett kommersiellt alternativ.

De analoga och digitala in/utgångar vi tittar på och troligtvis kommer att börja sälja blir ju inget som går att koppla på onewirebussen, utan det blir Modbus. Onewire och Modbus har förstås sina uppenbara fördelar, har man ett onewirenät är det enkelt att haka på onewireutrustning och har man ett modbusnät är det enkelt att haka på modbusutrustning. Därutöver är förstås stora fördelen med Modbus att det är industristandard och mer robust.

Det är väl vad jag kan tillföra i diskussionen, sista ordet har ju du Rickard.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2020-01-22 10:24 »

Spelar ingen större roll för mig heller, men vi kan svårligen sälja eller marknadsföra dem om vi inte testar och CE-märker dem, och det kostar ju tiotusentals kronor.
Känner du att du har tid och lust att anpassa loggern så är det OK för mig, men jag vet ju att du har en del att stå i. :-)
Sen får säljaren stå för eventuella problem som kan uppstå om den inte uppfyller direktiven och någon skulle komma på att anmäla detta.
Jag lär inte tjäna några nämnvärda pengar på modbuslösningen som vi jobbar med, så av den anledningen har det i alla fall ingen större betydelse.

Det här med CE-märkning kan uppfattas som en petitess, men om man som tillverkare skulle "åka dit" på detta så kan man bli tvungen att antingen utföra tester och märkningen, eller ta tillbaks alla sålda enheter, har man dålig koll på till vem man sålt så kan man bli tvingad att annonsera i pressen på de marknader man sålt varan. (Så har jag i alla fall fått för mig att det fungerar)
« Senast ändrad: 2020-01-22 10:28 av Rickard » Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-01-22 10:52 »

Jamen då uppfattar jag dig som att du tycker att det är ok att Eero säljer dessa på eget bevåg/ansvar?

Någon anpassning behövs inte, Logger 3030 stöder redan fullt ut de så kallade onewire-IO-kretsarna DS24x dvs DS2406, DS2408 och DS2413. Så det är bara att koppla in "vilka kort som helst" där kretsarna sitter och tuta och köra med både in- och utgångar.  Att det sen uppstår önskemål kring hanteringen av kretsarna i mjukvaran, ja där får vi se vad som går att göra. Men funkar och är fullt användbara är de.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2020-01-22 10:58 »

Hej Andreas

Jag håller på att designa/producera/testa kretskort med Dallas DS2408S+ och DS2406P+.

Hej! Snygga kort!

- I dagsläget finns det ingen möjlighet att radera utgångar av typen DS24x på sidan för utgångar.
  Man är tvungen att göra utgångar till ingångar och därefter radera dessa ingångarna.
  Kan du undersöka hur man kan få till detta i sidan för utgångar utan för stort arbete,
  ser att de inbyggda utgångarna har man möjlighet att radera direkt på sidan för utgångar.

Där hittade du nog en bugg, jag tror inte att inbyggda utgångar ska kunna raderas.

Anledningen till att DS24x-ingångar måste göras om till ingångar för att kunna raderas tror jag beror på att det var betydligt enklare att göra så rent kodmässigt. Och då blir det ett övervägande, det normala för en en normal loggeranvändare är inte att lägga till och ta bort många utgångar i sån utsträckning att det extra steget nån enstaka gång upplevs som så besvärligt. Det som kanske vore enklare vore att lägga till ett kommando för att radera alla givare i loggern utan att nollställa den. Men jag behöver kolla på koden för att kunna säga någonting mer om det.

- Taket på antal givare/ingångar/utgångar nås ju fort om man testar fler kort.
  Kan jag få det utökat för min testmiljö, (fridhemTST)?

Menar du max antal givare i loggern så är det inte så enkelt tyvärr, det som begränsar är de grafer som visas i displayen, de tar så mkt plats att det inte får plats så mkt mer än 70 givare. Så i så fall behöver man slå av en del grafer, inte omöjligt.

- Att identifiera DS24x kretsarna kan underlättas om inbrända adressen visas, (de sista 4-6 tecknen)

Var tänkte du att den adressen skulle visas? Om du nu ska testa kort så behöver du väl inte E-logger utan det räcker med att koppla upp mot 3030 antar jag?

- "FEL: Felkod 1" i e-Logger, är det max givarantal uppnådd?
- "FEL: Felkod 2" i e-Logger, kan inte kommunicera med DS24x månne?

Vad gör du när du får dessa felkoder?

- Noterat att när någon DS24x är inkopplad i loggers så ger Off/On på Logger3030 blåskärm om man
  har visning "4 rullande", (har inte testat de andra visningsalternativen) men ingen båskärm då
  visning behålles som default efter minnesradering. Har för mig att jag läst om detta i något
  tidigare inlägg men hittar inte tillbaka till det - Är detta något du känner igen?

Nej, det får vi kolla upp! Vilken mjukvara kör du i 3030?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2020-01-22 14:40 »

Rickard,
- Måste varit någon annan som ställt frågan om kort, jag har inte gjort detta.

- CE märkning blir det inte på dessa kort, om de säljs så är det som "byggsats" och inget annat.  Tanken var att de skulle kunna säljas till självkostnadspris av mig om det fanns intresse hos andra Logger3030 användare. Support kan jag ge de som vill köpa.


Andreas,
- Det här med radera utgångar var en önskan om det inte var för stort besvär - om man inte testar kort så är det för en vanlig användare inget omak.

- Maxtaket för antal givare förstår jag nu, inga problem

- Delar av adressen skulle kunna var i kolumnen Typ där det idag står DS24x --> DS24aaaa, där aaaa är de sista 4 tecknen i adressen.

- "FEL: Felkod 1" När fler utgångskort anslutna, de dyker ju upp som ingångar by default, ändrar till utgångar fungerar men när jag skall ändra status på i detta fall from den tredje porten på sista anslutna kortet så dyker "FEL: Felkod 1" upp.
Inget fel på kortet, det fungerar som vanligt när enbart detta kort är anslutet.

- "FEL: Felkod 2" har jag bara haft en gång, tror att orsaken var dåligt anslutna kablar till 1W-plinten 

- Jag kör "Logger 3030 version 190523". Testat "power recycle" ett par ggr idag med default-visning och fick även nu en blåskärm. Har läst någonstans att om DS-kretsar läses först så blådumpar Loggern, hittar det dock inte.
Besvärligt att behöva göra minnesradering varje gång man vill göra off/on.
Loggat

mvh Eero
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2020-01-22 15:18 »

OK, ja det kan ju ha varit någon annan, lite svårt när man hoppar mellan olika avatarer, alias och e-postadresser ;-)
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2020-01-27 15:25 »

- Delar av adressen skulle kunna var i kolumnen Typ där det idag står DS24x --> DS24aaaa, där aaaa är de sista 4 tecknen i adressen.

Gjort, men det är blir alltid samma position 3 och 4 "D6" eftersom det är typkoden ex ("87D6" "86D6" ... "80D6" för DS2408). Position 2 innehåller ordningsnummer i kretsen 0-7. Position 1 anger typ av krets där 3 står för DS2413, 6 för DS2406 och 8 för DS2408.

- "FEL: Felkod 1" När fler utgångskort anslutna, de dyker ju upp som ingångar by default, ändrar till utgångar fungerar men när jag skall ändra status på i detta fall from den tredje porten på sista anslutna kortet så dyker "FEL: Felkod 1" upp.
Inget fel på kortet, det fungerar som vanligt när enbart detta kort är anslutet.

"Felkod 1" inträffar om position för utgångsnummer>=30. Position 0-11 tas upp av reläer, iPwm och IDac. Sen börjar resten på 12, dvs trådlösa utgångar och onewire-utgångar. Så förutsatt att trådlös utgång saknas så tar ditt första utgångskort upp plats 12-18. Det andra 20-27. Det tredje 28, 29 och sen stopp. Så det verkar stämma med "för många".

Så för närvarande är 2 st DS2408 á 8 in/utgångar max, och fler bör inte anslutas. Har du behov av fler än 16 (18 med DS2406/DS2413) onewire-in/utgångar till något, eller är det bara för korttestning du använder så många?

- "FEL: Felkod 2" har jag bara haft en gång, tror att orsaken var dåligt anslutna kablar till 1W-plinten 

Ja "Felkod 2" kan uppstå om man skriver till en utgång som inte loggern kan nå, så det kan till exempel inträffa när en io-krets kopplas ur utan att raderas, eller vid kabelglapp precis som du skriver.

- Jag kör "Logger 3030 version 190523". Testat "power recycle" ett par ggr idag med default-visning och fick även nu en blåskärm.

Error 84 betyder att checksumman på loggerns inställningar i flash inte stämmer.

Det skulle kunna vara något problem med att du ansluter fler DS2408 än vad loggern egentligen klarar av och att den då skriver nånstans där den inte borde skriva. Men den blåskärmen borde inte ha något att göra med visning "4 rullande" som du pratar om. Får du blåskärm även om du bara ansluter två DS2408?

Har läst någonstans att om DS-kretsar läses först så blådumpar Loggern, hittar det dock inte.

Det är nog under "Åtgärdat" i manualen "180323 Blåskärm vid loggerstart om IO-kretsar Dallas DS2406, DS2408, DS2413 detekteras innan någon annan typ av givare detekterats på sensoringångarna.", men det var långt innan den version du har nu.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2020-01-27 21:46 »

Tack Andreas

- Härligt när man kan se kretstyp och portordningen i Dallas-kretsarna, detta underlättar en hel del.

- Bra också att veta att det finns en begränsning i antal in/ut-gångar. Jag själv har bara behov av 8 inportar och 8 utportar i produktionsmiljö, tror det räcker för de flesta, (begränsningen nåddes då jag testade fler kort (3) samtidigt).

- Angående blåskärm så har jag upptäckt att det är oberoende av visningsläge som du skriver. Jag kommer att göra tre utförliga tester av Dallas korten för att isolera/hitta ev fel och posta ett nytt ämne med de problem jag upptäcker. Dessa tester är;
1. Endast ett DS2408 ingångskort kopplat till Logger3030
2. Endast ett DS2408 utgångskort anslutet till Logger3030
3. Ett DS2408 utgångskort och ett DS2408 ingångskort anslutet till Logger3030

Tack än en gång för utmärkt support

 
Loggat

mvh Eero
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2020-01-29 09:06 »

Ingen orsak. Tack för att du kommer med synpunkter och testar!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2020-02-11 09:47 »

Så för närvarande är 2 st DS2408 á 8 in/utgångar max, och fler bör inte anslutas. Har du behov av fler än 16 (18 med DS2406/DS2413) onewire-in/utgångar till något...

Inser att jag skrev fel där när jag buntade ihop in- och utgångar. Max är 18 utgångar, dvs om man bara använder  DS2408 går det att ha 2 st med 8 utgångar per styck för totalt 16 utgångar, med DS2406/DS2413 går det att ha upp till 18 utgångar. Ingångar går att ha "så många som får plats på loggern", dvs runt 50-55 beroende på om 3030 pro eller standard.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!