E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 18:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avläsning av nästa generation elmätare  (läst 9769 gånger)
Jan sundström
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« skrivet: 2020-01-15 19:48 »

Vi kommer att få nya elmätare i Sverige, vore bra om dessa kan anslutas till Logger.
Några av de nya kraven innebär att mätarna ska klara av timmätning och de ska ha ett användargränssnitt som gör det möjligt för kunderna att själva kunna ta del av sina mätuppgifter. Mätarna med de nya funktionskraven ska senast vara på plats den 1 januari 2025.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2020-01-20 12:59 »

Hej! De nya elmätarna är inte så annorlunda, utan även de har en blinkande lysdiod som går att läsa av med en optisk sensor, så även dessa kan redan nu läsas av med Logger 2020/3030. Det som skiljer nya elmätare från gamla är att de nya skickar mätarställningen (antingen via radio eller via elnätet) minst en gång i timmen till eloperatören, medan de gamla lästes av manuellt/mer sällan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Jan sundström
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-01-20 16:25 »

Kanske, men jag tror inte att blinkningarna känner av vilken väg strömmen går. Det syns inte om det är förbrukning eller produktion så mätvärdena blir fel.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2020-01-22 14:21 »

Det där är en svår nöt att knäcka, mycket beror på vad man vill åt.
Vill du veta hur mycket du exporterar netto eller brutto t.ex.
Har man en enfas solcellsanläggning så kommer man ju rätt ofta att exportera el på en fas, men samtidigt ha större import på de andra två, och då blir det fortfarande import - bara när exporten på en fas är större än importen på de andra två faserna kommer det att ske en nettoexport.

Är man bara intresserad av nettoexport eller nettoimport så kan man sätta in en egen elmätare med blinkande dioder för detta (Import/export).

Det jag brukar rekommendera är annars att man sätter in en elmätare som mäter produktion och en som mäter den egna förbrukningen och sedan via en formel räknar fram import, export - på det sättet kan du se både nettoimport, nettoexport, produktion och bruttoförbrukning.

Att anpassa loggern till energibolagens elmätare är svårt, främst för att vi/ni knappast får tillgång till elmätarens kommunikationsport eller radiotrafik.

Jag skall göra en ny insats för att se om det går hitta en elmätare med två pulsutgångar, en för nettoimport och en för nettoexport, eller en elmätare med modbus som på ett bra sätt kan läsas av med tanke på just detta med egen produktion.
Loggat

Jan sundström
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-01-23 20:38 »

Det är något som kallas HAN-port (Home Area network), saxat text från Funktionskraven.
Elmätaren ska ha ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard. I kundgränssnittet ska uppgifter avseende spänning, ström, aktiv och reaktiv effekt i varje fas, både avseende uttag och inmatning, samt aktuell mätarställning för aktiv energi, både avseende uttag och inmatning, finnas tillgängliga för att kunna tas ut av kunden i nära realtid. Det ska inte vara möjligt att genom kundgränssnittet sända information till elmätaren.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2020-01-24 07:37 »

Om det kommer, med ett rimligt antal olika öppna standarder så är det absolut något som vi bör göra loggern kompatibel med.
Skall kolla med Piteå Energi om jag har det på min elmätare, vi fick ny i somras.
Loggat

Jan sundström
Medlem

Antal inlägg: 34


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2020-01-24 11:16 »

Tibber har redan en givare:
Alla detaljer om Tibber Pulse.

Pulse är konstruerad för att fungera med alla nya elmätare i Norge med HAN-port. Porten finns även på vissa toppmoderna elmätare i Sverige. Pulse stödjer elmätare av märkena Aidon, Kaifa/Nuri och Kamstrup. Har du en elmätare med HAN-port behöver du kontakta din nätleverantör för att aktivera porten. Efter det kan du koppla in din nya Pulse och se din förbrukning i realtid via Tibber-appen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2020-02-07 17:08 »

Den norska HAN-standarden är så vitt jag kan se M-bus och det stöder Logger 3030 PRO. Det som behövs i så fall är detaljanpassning för de elmätare det gäller, och det tar inte lång tid.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2020-02-20 09:53 »

Jag skall göra en ny insats för att se om det går hitta en elmätare med två pulsutgångar, en för nettoimport och en för nettoexport, eller en elmätare med modbus som på ett bra sätt kan läsas av med tanke på just detta med egen produktion.

Osäker på vad du tänker hitta? Från Eastron SDM630 och Inepro PRO380 som du haft i sortimentet länge går det att få ut momentaneffekt export och momentaneffekt import.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2020-02-21 07:52 »

Jag hade en kund som meddelade att SDM630 Modbus MID flippade när det gick från import till export, vet inte exakt hur, och har inte labbat med det själv.
Men framförallt så skulle jag vilja ha en elmätare som mätta nettoimport/export på en enda "momentaneffekt" - bara att det gick från plusvärden till minusvärden när det blev export, det skulle eliminera varje form av beräkningsbehov i webtjänsten.
Så vitt jag vet finns det inte på de elmätare jag idag säljer, "momentaneffekten" som finns passerar bara 0 och börjar sedan visa exporteffekt "som om" den vore import- även om det är export.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2020-02-21 09:29 »

Det var märkligt. Beräkningen av momentaneffekt export och momentaneffekt import från SDM630 Modbus sker i Logger 3030, och som jag har förstått det är de som använder den funktionen nöjda.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2020-02-22 20:38 »

Detta rörde en kund som loggade på egen hand så att säga, och ville använda momentaneffekt "totalt" som referens (Så har jag fattat det i alla fall) , och det känns ju på många sätt bättre om det gick att lösa.
Jag skall villigt erkänna ätt jag varit dålig på att prova ut olika former av import/exportmätningar - så jag vet väldigt lite om hur det fungerar, jag inser att jag borde testa och utvärdera detta bättre, men det är inte så lätt när man inte har någon egen energiproducent.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2020-02-24 15:35 »

Jag förstår. Både SDM630 och Inepro PRO380 gör i alla fall just som du beskriver att du vill att de skall göra, de ger negativa värden på "total system power" vid export och positiva vid import.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2020-02-25 07:56 »

OK, det var en nyhet för mig, kanske min kund som klagade hade fel?
I tabellen för modbus går det i alla fall inte utröna att så är fallet på Eastron, det var bara så jag försökte verifiera att han hade rätt.
Inepro kommer jag inte fortsätta sälja, de har sålt alldeles för dåligt. Har 5 stycken Modbus kvar i lager nu.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2020-02-25 09:36 »

Nej det framgår inte klart i databladet i databladet hur det fungerar, men det är mycket som inte gör det.  Med glimten i ögat (blinkande) Fungerar gör det i alla fall. Cheesy
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!