E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 22:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Registrera vattenförbrukningen?  (läst 5790 gånger)
Thomas D
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« skrivet: 2019-12-01 18:02 »

Har eget vatten/egen brunn/. Vill veta min förbrukning av olika delar. Har därför tre vattenmätare inköpta via e-logger. Funkar bra sedan flera år.
Som jag förstår det, så är det FLÖDET som registreras. Och jag tar hem detta i en export nästa dag.
Jag skulle gärna vilja veta förbrukningen också. Alltså hur mycket vatten har förbrukats (= passerat vattenmätaren) per tidsenhet. Varje timma tex. Det blir ju i princip som att elektroniskt läsa av sifferverket på mätarna och skicka dessa värden vidare.
Går det? Om ja, hur?

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2019-12-04 11:25 »

Hoppas jag förstår frågan rätt. Eftersom du har flera år gamla vattenmätare så är det pulsutgång på dem som inte ger någon faktisk mätarställning. (Med vattenmätare med m-bus-gränssnitt går det läsa av just exakt faktisk mätarställning elektroniskt.) Det exporterade flödet från mätare med pulsutgång går enkelt räkna om till volym/tidsenhet. Säg att du exporterar med upplösning timmar och får ut ett snitt-flödesvärde för timmen på 2 liter per minut så multiplicerar du det med 60 för att få timvärdet. Exempel: 2*60=120 liter förbrukning i timmen. Eller om du exporterar med upplösning minuter så adderar du alla minutvärden för minut 0-59 i timmen för att få timvärdet. Exempel: minut 10 = 10, minut 11 = 20, minut 12 = 5 och alla andra minuter noll, 10+20+5=35 liter i timmen. Vill du sen ha fram (ungefär) faktisk mätarställning så får du addera alla timförbrukningar dygn för dygn och sen addera till känd avläst faktisk mätarställning på mätaren. Observera att du ibland kan behöva synka om räkneverken om pulser tappas vid till exempel strömavbrott och för att pulstalet på mätaren inte är exakt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!