E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 12:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: L3030 - Blåskärm vid larm?  (läst 6866 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« skrivet: 2019-11-19 13:27 »

Hej!

Fick en programkrasch(V191004) på L3030 i lördags, se bild.
Jag har ställt in det så att det ska skickas ett "e-post larm" när vattenförbrukning har pågått mer än 30 min. Kanske det finns ett samband med detta larm och
kraschen, om man kollar tiderna  i E-logger.

Klockan 14:58 skickades larmet och vid den tiden så slutade logger att fungera

19-11-16 14:53:00   1
19-11-16 14:54:00   1
19-11-16 14:55:00   4
19-11-16 14:56:00   16
19-11-16 14:57:00   17
19-11-16 14:58:00   6
19-11-16 17:25:00   0
19-11-16 17:26:00   0
19-11-16 17:27:00   0
19-11-16 17:28:00   1
19-11-16 17:29:00   2

Larm #1 VattenM. 0.5>0.4 14:58.09 2019-11-16 E-logger konto Peosn

mvh Peo
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2019-11-21 13:50 »

Tack. Är det bara skicka e-post som händelse vid larmet i fråga, inget annat såsom högtalarljud eller relä samtidigt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2019-11-21 14:44 »

Det finns en styrning som har vattenmätaren som givare och som styr reläutgång 4, men själva larmet för vattenmätaren har inget mer kopplat till sig, det är bara e-post som ska skickas om larmet löser ut.

I manualen står det att man ska använda heltal för liter/min. Jag har ju satt 0.4 som larmgräns, kan det vara något loggern inte trivs med?

Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-04-21 12:13 »

Hej!

Jag fick detta två gånger nu i helgen. Skickar med i bilden hur larm och styrning är inställda för att se om det går att återskapa det hos dig.
Annars så funkar L3030 jättebra. Givarfelet för solpanel i larmlogg är ju ett gammalt känt problem med högtemp-modulen som är känslig för störningar på givarsidan.



mvh Peo
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-04-28 08:49 »

Hej! Tack så mycket för bra sammanställd info! Dessvärre är "unknown error" en knepig typ av felmeddelande eftersom det inte med säkerhet ger nån ledning om var i programkoden felet kan ha uppstått. Blåskärmen verkar som du säger sammanfalla väldigt bra med larm, men samtidigt är ju larm något som många får hela tiden utan problem, så det är i så fall larmet i kombination med något annat i just din miljö. Jag provade i alla fall köra en massa larm igår, men får förstås ingen blåskärm.

Funderar på om du har något mer udda tillbehör inkopplat till loggern? Eller om du har väldigt mkt skräp på 433-MHz-bandet där du bor så det är något med radiomottagningen som tar mkt tid? Eller om det är mycket nätverkstrafik till loggern, blinkar nätverkslampan på loggern mkt? Kör du LoggerSoft parallellt?

(Ser du frågat om heltal också, det är helt i sin ordning med decimaltal för vattenmätaren.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-04-28 18:43 »

Hej! Jag gjorde en snabbtest nu på detta. Jag ändrade larmet från 30 minuter till 1 minut, sen öppnade jag en vattenkran lite så vattenmätaren gav utslag. Efter 1 minut så låste sig Loggern och men ingen blåskärm denna gång utan bara en helsvart display.

Jag kör inte med LoggerSoft parallellt, men det  finns ju ett antal Nexabrytare i huset och några trådlösa tempgivare på 433Mhz.

Till L3030 finns det också en extern display som visar en del utvalda givare samt en väderprognos som en Raspberry hämtar på nätet.

Kan kombinationen av larm, aktiv reläutgång och ansluten extern display vara något som orsakar blåskärm?

Annars om det är mycket trafik på nätverket vet jag inte, Raspberryn skickar ju data till loggern men det är ju bara en gång var 15:e minut. Jag provade att stoppa Raspberryn att skicka någon data till loggern och gjorde sen om testet ovan. Men även då så kraschade Loggern efter 1 minuts vattenflöde.

Jag har inte provat att koppla bort displayen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2020-04-29 15:07 »

Hej! Tack! Hade själv extern display ansluten på testloggern när jag testade, så i mitt fall var just det iaf inget problem. Slår alltså reläutgången alltid till samtidigt som larmet?

Om du har möjlighet får du gärna uppdatera loggermjukvaran till 200429 och prova igen. Har åtgärdat två buggar, en bugg som gör att blåskärmen inte visas när skärmsläckaren är aktiv, och en som gör att felkoden som visas vid "unknown error" kan bli tokig.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2020-04-29 16:47 »

Hej!

Reläutgången aktivers först, så fort det blir ett flöde genom vattenmätaren(>0.4). Larmet aktiveras först när detta flöde har pågått oavbrutet mer än 30 minuter. Så när larmet utlöses så har reläutgången varit aktiv minst 30 minuter med den inställningen som är nu.

Absolut att jag kan testa ny programvara, jag återkommer.

/Peo
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2020-04-29 21:54 »

Nu har jag uppdaterat och gjort om testen, men fick blåskärm även med den senaste programvaran.

Sen har jag plockat bort styrningen för reläutgång, inlärda Nexa-brytare och även minskat antalet givare som ska visas på extern display, men  det blir blåskärm ändå när larmet aktiveras.

Efter det att jag har återställ allt utom Nexa-brytarna så gjorde jag en test till i kväll och det kanske kan vara något.

Om man kollar på den bilden jag la in 0421 så ser man att jag har två larm som triggas av vattenmätaren.

Raderar jag larm 2 så vattenmätaren bara används som givare för larm 1, då får jag ingen blåskärm när larm 1 triggas.

Jag har bara testat detta en gång men det kanske är en ledtråd.


Mvh Peo
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2020-04-30 15:18 »

Tack! Fick nu fram felet till sist själv, blåskärmen blev om samma givare används i två olika larm samtidigt som extern display är ansluten till loggern. Jag missade nog dessvärre att köra flera larm på samma givare när jag testade först, hade nog bara flera olika larm fast med olika givare. Hur som helst är det åtgärdat version 200430 om du uppdaterar till den. Har dessutom lagt till lite mer säkerhetskod så att denna typ av fel inte ska kunna krascha den externa displayen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2020-04-30 15:51 »

Gott...  Leende (smiley)

Många tackar för en fin support..

mvh Peo

Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!