E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 22:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elmätaravläsning Kamstrup DK-8660  (läst 11119 gånger)
projk
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« skrivet: 2019-11-11 17:14 »

Har 2 st logger 2020 version 111223 med elmätaravläsning via diod sedan många år tillbaks. Har funkat OK
Under 2018 bytte PiteEnergi sina elmätare till Kamstrup DK-8660.
Elmätaravläsning dog.
Har gjort elmätartest, ingen signal från elmätaren med blinkande S0-diod och justerad avläsardiod men funktion med blinkande lampa.

Måste man byta avläsardiod eller mäta på annat sätt på dessa elmätare ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2019-11-12 06:41 »

Hmmm, även jag i Piteå Energis nät som du kanske vet.
Och jag har samma erfarenhet, men har helt enkelt inte haft tid att utreda detta, trodde att de haft sönder kabeln eller nåt i samband med utbytet, men har aldrig felsökt.
Lite märkligt att det är synligt ljus, men att fototransistorn inte snappar upp det.
Skall se om vi kan hitta några nya sensorer som snappar upp dessa nya signaler.

Andreas, du kan väl kontakta mig så vi får titta på detta tillsammans?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2019-11-12 11:23 »

En rimlig förklaring skulle kunna vara att färgen på den blinkande S0-dioden på Kamstrup DK-8660 ligger i ytterområdet för färgspektrat i känslighetskurvan för avläsardioden till Logger 2020, och att ljusstyrkan då inte räcker till.

1) Vad har S0-dioden på Kamstrup DK-8660 för färg?
2) Lyser S0-dioden på Kamstrup DK-8660 ovanligt svagt?
3) Har ni provat med både avläsardiod inkopplad till pulsingången på logger samt med pulsmodul?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2019-11-12 15:23 »

Det blinkar med gult sken, och rätt starkt kan jag tycka.
Jag skulle i vart fall aldrig tro att det var ett problem med just det.
Ingen annan verkar ju ha problem med detta, oavsett färg eller ljusstyrka på blinkningarna.
Därav min slutsats att det var nåt annat fel...
Har inte provat med pulsmodul, har bara två tråd dragen över taket och ned till elmätaren.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2019-11-13 14:30 »

Tittat i databladet, fotodioden är som mest känslig för rött, något mindre för orange, ännu något mindre för gult, sen ännu något mindre för grönt och sämst för blått. Men mellan rött och gult skiljer bara 5-7% ungefär, sen 5% mindre till grönt och så 30% ytterligare till blått. Så färgen i det här fallet borde inte vara något problem.

Hur noga har ni varit när ni riktat dioden mot centrum på lysdioden på Kamstrup DK-8660? Är kanske lysdioden i mätaren monterad lite snett? Jag hade en gång en mätare där fotodioden behövde sitta just lite snett för att över huvud taget kunna läsa av den.

Eller är linsen på lysdioden på Kamstrup DK-8660 udda på något vis så att ljuset inte går åt det håll man tror?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
projk
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2019-11-13 16:18 »

Nu har jag provat olika vinklar uppåt, neråt, vänster och höger, upp till 45 grader runt S0.
Avläsningen rycker till då man mekar med olika riktningar men klingar av efter några samplingar.
Kan ev. vara från pannlampan !
Det gula skenet från S0 är starkt, man ser det klart genom dioden då det är mörkt ute.
I början hade jag fotodioden direkt mot linsen på S0 i 90 grader, har även provat med avskärmning utan resultat.
Har bara 1 meter kabel mellan fasadskåp och E-logger.
Har ej använt pulsmodul tidigare men kan testa om ni vill ?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2019-11-13 16:52 »

Ungefär samma sak för mig, det lyser till ordentligt när den blinkar, men det går ju så snabbt att det är svårt att se var själva dioden sitter, ljuset borde i alla fall vara tillräckligt hursomhelst. Mycket märkligt är det hela. Även jag har provat lite olika vinklar, men utan resultat.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2019-11-18 14:11 »

Vi får testa med en känsligare fototransistor, ska se vad jag kan hitta.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2020-01-02 14:18 »

Nu har jag till sist hunnit testa läsa av en Kamstrup DK-8660.
Dioden man skall läsa av är den övre av de två avlånga i mitten av det vita området på mätaren precis under displayen, märkt med röd rektangel på bifogad bild.
Den går bra läsa av både med lös fotodetektor och med pulsmodul, även på 3-4 mm avstånd, så borde inte vara något som helst problem.
Så detta är lite av ett mysterium.

Har du felsökt din kabel Rickard, varit ut och försökt blinka på detektorn med ficklampa i elmätartestläge?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2020-01-02 15:19 »

Har för mig att jag testat, men kan göra det igen senare idag.
Loggat

projk
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2020-01-14 15:25 »

Har nu testat igen elmätartestläge på bägge anläggningar med blinkande pannlampa, funkar utmärkt.
Får dock ingen signal från S0-dioden, den övre som Andreas säger  Va?.
Kan det vara så att mina fototransistorer är för gamla ? köpta 2006, har dom ändrats genom åren?
Får man högre känslighet med en pulsmodul ?
Om så fallet åker jag till Rickard och köper 2 st !
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2020-01-15 07:14 »

Mmm, det är för uselt från min sida, mitt enda försvar är att vi är inne i en väldigt expansiv och hektisk fas i företaget som gör att tid och ork för mig att labba har varit för skral.
Du kan komma förbi vid tillfälle och hämta några olika att prova med.
Ring innan.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2020-01-15 08:46 »

Har nu testat igen elmätartestläge på bägge anläggningar med blinkande pannlampa, funkar utmärkt.
Får dock ingen signal från S0-dioden, den övre som Andreas säger  Va?.
Kan det vara så att mina fototransistorer är för gamla ? köpta 2006, har dom ändrats genom åren?
Får man högre känslighet med en pulsmodul ?
Om så fallet åker jag till Rickard och köper 2 st !

Jag upplevde ingen skillnad mellan fototransistor och pulsmodul. Om jag skulle välja skulle jag välja fototransistorn, modulen kräver inställning och att 3-ledare (det är 2-ledare till fototransistorn) dras fram till mätaren så det är mer jobb. Den är dessutom tekniskt mycket mer avancerad så håller förmodligen inte lika länge.

Ja, visst åldras fototransistorerna lite men borde inte märkas. De påverkas betydligt mer av temperatur, men ändå inte så mycket att det bör märkas heller.

Skuggar du elmätaren ordentligt när du testar så att inte omgivningsljus stör?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2020-02-25 09:04 »

I Helgen tog jag mig tid att utreda vad som hänt med min elmätaravläsning.
Testade först att kortsluta över plinten på fototransistorn och då fick jag igång indikeringen momentant, loggern och kabeln var alltså hel.
Provade sedan med blinkande pannlampa mot sensorn, och även det fungerade.
Sedan testade jag att justera riktningen en aning, ca 5 gånger, men utan resultat.
Åkte sedan på jobbet och hämtade hem två nya sensorer, en av gamla sorten (ca 5 mm i dimater) och en av den sort vi nu levererar (ca 3 mm i diameter).
Det visade sig att det jag haft monterat tidigare var av gamla modellen, och när jag bytte till den nyare så började allt fungera igen.
Nu minns jag inte beteckningen eller karakteristiken på den gamla större sensorn, men som sagt, är det någon som har problem med avläsning av Kamstrups nya mätare, kolla diametern på dioden, är den 4.5-5 mm så kontakta mig så fixar jag att ni får en ny sensor hemskickad.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2020-02-25 09:38 »

Aha det förklarar saken! Jag kör bara med 3 mm-avläsare och det är ju de som gällt sen iaf 2008.

Har du nån aning om vad den "gamla sorten"  på 5 mm har för beteckning?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!