E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 12:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Koppla givare till utgång för visning av värden i panelmätare  (läst 3027 gånger)
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« skrivet: 2020-04-03 13:01 »

En annan sak, går det att koppla en givare till analog utgång, till exempel temp givare 0-100 grader ger en uttsignal 0-10V.
Vill gärna ha real tids visning på kaminen och acktanken, funderar på en sån här https://se.rs-online.com/mobile/p/digital-panel-multi-function-meters/7048131/.

Mvh Tomaz

Det är inget som går nu, men det går att fundera på. Enklast i så fall vore kanske att lägga det som en typ av styrning.

Men är skeptisk till analoga signaler, de är störkänsliga och du har spänningsfall på ledare, så då blir man begränsad till korta kablar. Såvida man inte har 0-20mA strömslinga, men någon sån utgång har inte Logger 3030.

Lascar PanelPilot som du länkar till är också lite begränsad med bara en insignal om jag förstår det rätt.

Du har inte sett nån digital motsvarighet med till exempel Modbus-styrning och möjlighet att visa flera instrument på en gång?

En extern onewire-display är inget alternativ?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tomaz
Medlem

Antal inlägg: 17


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2020-04-04 13:37 »

Hej Andreas.

Det är mest för min fru, själv använder jag system bilden, så om det visar några grader fel så gör det inte så mycket.
Den som jag hänvisade till har 2 ingångar så det hade passat utmärkt för mig, och så kan man designa så att den visar både analog och digital form.
Det finns även i 4-20 mA, men då får man ha signal omvandlare och dom är inte billiga. Finns även en annan variant med modbus, men då är det en helt annan pris.
Använder jag en skärmad kabel med lite storlek på ledarna så tror jag inte spännings fallet blir så stor.
Fördelen med PanelPilot är att jag kan bestämma hur data presenteras, och är man 60+ så vill man ha STORA siffror  Leende (smiley).
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-04-07 10:00 »

Aha, jag förstår! Jag håller på att skissa på att göra om styrfunktionen, ska fundera på hur det där skulle kunna bakas in i det.

För det här ändamålet hade det egentligen varit praktiskt med en onewire-till-analog-ut-omvandlare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!