E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 18:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uppdatering via mobilt bredband  (läst 7953 gånger)
keldbr
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« skrivet: 2010-09-06 13:24 »

Manualen anger att uppdatering med ny programvara inte kan göras med mobilt bredband. Varför?
Hur gör man då uppdatering? Var jag bor 2 mil nord om Kristianstad finns inget fast bredband, endast mobilt bredband. Kan man på något sätt ladda ner programvaran och sedan föra över den till logger2020 via interna nätet?
Hälsningar
Keld Brodersen
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-09-06 17:20 »

Manualen anger att uppdatering med ny programvara inte kan göras med mobilt bredband. Varför?

Mobilt bredband har långa svarstider vilket gör överföringen långsam, dessutom bryts kontakten relativt ofta så att ip-adressen ändras, fjärruppdateringen klarar inte det.

Hur gör man då uppdatering? Var jag bor 2 mil nord om Kristianstad finns inget fast bredband, endast mobilt bredband.

Du har ingen bekant inom någorlunda rimligt avstånd du kan uppgradera hos? Som sista utväg finns alltid möjligheten att skicka in loggern till Rickard för manuell uppgradering.

Kan man på något sätt ladda ner programvaran och sedan föra över den till logger2020 via interna nätet?

Nej tyvärr. Det hade förstås varit praktiskt i vissa fall, men när det gäller inbyggda system som det här med de begräsningar de har är det hela tiden kompromisser och avväganden mellan utrymme och nyttovärde, det gör att man sällan kan täcka in alla varianter.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
keldbr
Medlem

Antal inlägg: 31


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-09-06 20:41 »

Är det filen ls100530.exe (2,43 mb) som det gäller eller en fil av motsvarande storlek? Det tog 8 sekunder att ladda ner den och det är väl inte så farligt. Mobilt bredband är som jag ser det inte speciellt långsamt och plågat av avbrott. Är det överföring till logger2020 som tar lång tid?
Men för tillfället finns väl inget behov av uppdatering.
Vänliga hälsningar
Keld Brodersen
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-09-07 09:15 »

Jag har redan gett en förklaring, mer detaljerade resonemang än så är inte längre support utan något annat. Vi kan dessvärre inte täcka in alla varianter och lösa alla problem på än gång hur gärna vi än vill.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!