E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 08:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inga värden från HTIQ och Elförbrukning visar 65535 W  (läst 11290 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2020-04-30 13:20 »

För ett tag sen så fick jag samma problem att vissa värden inte längre visas. Jag tror att det är min HTIQ utomhus som spökar. Om det är den det är fel på så ska jag ersätta den, men den verkar inte säljas längre. Är det en THLIQ-01 jag ska ha istället eller vad rekommenderar ni?
Till min HTIQ så har (hade) jag även en sån här https://www.energibutiken.se/sv/dallas-1-wire-givare/96-dallas-1-wire-pro-kapslad-givare-6-mm-5-meter.html kopplad. Den fungerar väl även att koppla till en THLIQ-01 (om det nu är en sån jag ska ha)?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2020-04-30 15:23 »

Jo det är THLIQ som ersätter HTIQ. "Dallas 1-wire PRO 5 meter X 6 mm" är en onewiregivare så den går bra att lägga i samma slinga som en THLIQ som också är en onewiregivare.

Men du har provat byta nätagg osv?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2020-04-30 15:35 »

I början på denna tråd så fick jag tipset att testa ett nytt nätaggregat. Jag beställde ett nytt från er men det hjälpte inte.

För att utesluta att det är min "Dallas 1-wire PRO 5 meter X 6 mm" som orsakar störningarna så försöker jag nu temporärt koppla den på samma nät som mina vanliga rumstempgivare istället (d.v.s. plint 1, 2 och 3 på loggern). Så kan man väl också koppla?

Min HTIQ är nu helt urkopplad.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2020-04-30 15:46 »

Jodå "Dallas 1-wire PRO 5 meter X 6 mm" går att koppla in så, du kan även köra den i tvåtrådsläge med både matning och jord från givaren till jord.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2020-05-06 15:12 »

Riktigt surt. Det blir fel trots att jag bytt ut mot en ny THLIQ-01.
318 kr fattigare.  Gråtande
Den nya THLIQ-01 syns visserligen och visar värden. Ljus visar 3276.70. Vet inte om det är rimligt.
Flera andra givare visar 3553.60. Bland annat El, Vatten och några luftfuktgivare.
Några givare hittas inte. Mest Tempgivare. men även några luftfukt. Ibland hittar den inte 7 givare. Nån minut senare när jag uppdaterar givarlista så hittar den inte 13 givare. Nån minut senare när jag uppdaterar igen så kan det gå tillbaka till 7-8 givare som den inte hittar.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2020-05-06 21:26 »

Vad tråkigt. De här värdena du nämner 3276.70 och 3553.60, visas de lika i loggerns display och i E-logger?

När jag läser tråden bakåt verkar problemen ha försvunnit genom nollställning av loggern, men den här gången gjorde det ingen skillnad när du nollställde loggern?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2020-05-07 11:41 »

Värdena visade samma i loggerns display och E-logger.

Jag har inte alla givare inkopplade men testade i morse att nollställa igen. Då fick jag inget som blinkade rött. Jag lät det vara så nån timme och kopplade sen in min "Dallas 1-wire PRO 5 meter X 6 mm" till den nyinköpta THLIQ-01. Då blinkade det rött och EL-värdena visade fel. Testade då att nollställa och då fungerade det. Allt blinkade grönt i minst 20 minuter. Jag lät det vara så ca. 30 min och tänkte nyss koppla upp mig mot E-logger igen. Då blinkade det rött och det stod nåt med T11. Jag minns inte riktigt för efter ett tag blinkade det grönt igen.
Jag gjorde en omstart och nu blinkar det rött. Det står att 254 sensorer är inkopplade och bland annat EL totalt visar 65000.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2020-05-07 12:19 »

Och du använder det nya nätagget nu hela tiden? Jag tänker så du inte gick tillbaka till det gamla eftersom det inte blev nån skillnad tidigare.

Skulle du kunna prova radera minnet igen, koppla ur pulsingångar och alla givare och köra loggern med bara en enda dallasgivare inkopplad en längre tid?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2020-05-13 10:14 »

Jag bytte till nya nätaggregatet ock kört med det nu. Det blinkar grönt för det mesta, men när jag går förbi loggern ibland så blinkar det rött 5-10 sektunder inna det blinkar grönt igen. Brukar stå nåt med 8T på displayen.
Jag har inte orkat ta tag i det ännu, men i nästa steg ska jag prova att göra som du säger d.v.s. radera minnet och koppla ur allt och bara köra med en givare.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2020-05-13 10:24 »

Det verkar då som om kanske en del i det hela var nätagget, det där med 254 inkopplade sensorer är en typisk sak som kan hända om loggern får risig spänning, då får den totalfnatt.

Felet du ser ibland när du går förbi låter som det som kallas "Larm vid givarfel", 8 T skulle då indikera fel (förmodligen glapp) på temperaturgivare 8.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2020-05-13 10:38 »

Det hela började i augusti förra året efter ett kraftigt åskoväder med strömavbrott som följd.
Jag testade nu att bryta strömmen och starta om loggern. EL-totalt visar 65000 och några givare visar -0,0 och -0,1. Jag tror inte den hittar alla givare/sensorer heller. Kan det bero på att någon enstaka givare är fel (glapp)?
Det känns som alla dessa fel var på det gamla nätaggregatet också.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2020-05-13 12:37 »

Är "El-total" en intern pulsingång eller är det en pulsmodul? Är det en pulsmodul kan det bli konstiga värden om givarnätet är dåligt, men är det en intern pulsingång skall det inte bli konstiga värden av givarnätet. Men det låter som du har så många fel så jag skulle kanske gissa på loggern. Men som sagt, prova gärna köra med en enda givare för att utesluta givarnätsfel helt och hållet.

Åska är elakt, det kan vara både nätagget och själva loggern som tagit stryk. Kan inte hemförsäkringen ibland täcka sådant?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2020-05-13 13:15 »

Det är pulsmodul.

Loggern är väl knappt värd vad självrisken kostar (om det nu är loggern). Däremot så sveda och värk borde jag få ett antal tusenlappar för  Obeslutsam

När jag hämtat kraft och tagit mod till mig så ska jag testa med bara en givare på loggern. Nu är ju flera kablar kopplade till samma plintar på loggern så det är jättesvårt att få allt på plats igen. Jag funderar på om jag istället ska koppla samman flera kablar innan loggerns plintar. Vad rekommenderar du då? På de ställen jag kopplat ihop flera kablar nu så har jag använt vanliga små vita "sockerbitar".
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2020-05-14 07:48 »

OM du testar med bara en givare, radera först minnet med loggern helt utan anslutna givare och se om den går som den ska då.
Gör den inte det så är det ju något generalfel på loggern.
Anslut sedan en givare åt gången, starta loggern och låt den gå ett antal timmar eller en dag innan du bryter spänningen, ansluter ytterligare en givare och startar om loggern.
Du behöver inte radera minnet när du ansluter nya givare.

Sockerbitar kör jag med hemma, det fungerar bra.
Får du allt att fungera med ovanstående strategi så är det bra att löda ihop alla tåtar innan du skruvar fast dem i plintarna - det framtidssäkrar det hela.
Loggat

Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!