E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 14:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inga värden från HTIQ och Elförbrukning visar 65535 W  (läst 11273 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2019-08-29 20:30 »

Vi hade strömavbrott här inatt och när strömmen kom tillbaka så blinkade Logger2020 rött. Alla mina värden från Fukt-och tempmodulerna finns inte och elförbrukningen är 65535 W enligt Loggern. Värden från vanliga tempmoduler funkar dock
Jag har testat att starta om och även trycka på reset, och då hittar den inte min EL Totalt längre. Vad bör jag göra?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2019-08-30 07:49 »

Låter som att 12V nätdelen tagit stryk, typiska tecken på det, kolla om du har någon annan 12 V nätdel liggande och testa med den, eller köp ny.
https://www.energibutiken.se/sv/loggertillbehor/90-nataggregat-till-logger-2020.html
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2019-09-07 11:51 »

Jag köpte en ny nätdel från er, men det gjorde ingen skillnad. Jag har även gjort en Reset till, men nu hittar den bara några tempgivare. Inga el-givare eller fukt givare syns, förutom de två elmätarna som är kopplade till luftvärmepumparna (de är dock inte kopplade till någon P3IQ).
Jag kan inte se att några givare blinkar rött, men jag har inte kollat alla ännu. Ska jag göra det? Felet kan väl inte vara att det har blivit glapp i någon av dessa?
Mina P3IQ som jag använder till El och Vattenmätarna blinkar iaf grönt.
« Senast ändrad: 2019-09-07 12:09 av Thomas72 » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2019-09-09 07:49 »

Hej.

Svårt att veta säkert vad det där beror på, men det låter onekligen som ett typiskt fel som kan bli när nätdelen är trasig.
Generellt är ju annars ett bra sätt att felsöka att koppla bort alltihop och ansluta en givare/modul åt gången tills felet åter visar sig, det kan vara ett bra sätt att hitta en eventuellt felande givare som stör hela loggerns funktion.

Det kan självklart vara fel på själva loggern, men det har varit vädligt få fel på dessa, så det ser jag som minsta risken.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2019-09-10 08:42 »

Kom ihåg att dra ut nätkontakten till nätagget varje gång en givare kopplas i/ur från loggern. Kom också ihåg att loggern behöver nollställas om givare flyttas mellan givaringångarna, annars hittas flyttade givare inte igen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2019-09-10 08:47 »

Tack för hjälpen.
Jag tycker det är jättesvårt att skruva dit kablarna i loggern så jag får se när jag har tid med detta.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2019-09-10 09:20 »

Jo plintarna i i alla fall de första Logger 2020 är extra knepiga, det är bleck som pressas ner av skruvarna, osäker på om senare producerade exemplar av Logger 2020 fått samma typ av "stigande bur"-plintar som Logger 3030.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2019-09-13 14:00 »

Jag fattar ingenting. Jag har kopplat ur givare för givare. Varje gång jag kopplat ur den så har jag haft strömmen avslagen. Varje gång jag startat upp loggern efter att kopplat ur en givare så blinkar den rött och visar t.ex. S6 E3 (lite olika varje gång). När jag tryckt förbi de stegen så blinkar loggern grönt.
Efter att kopplat ur alla givare och kopplar i igen givare för givare så hittar den bara vissa givare under Inställningar - Givare. Det som är lustigt också är att några givare som syns under Inställningar - Givare syns inte under Grafer. De syns dock under Översikt men verkar inte få några nya värden.
Jag har öppnat och kollat nästan alla givare och inte sett någon som blinkar rött (av de som har en blinkande diod).
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2019-09-13 14:28 »

Det du ser "Sx Ex" är "Givar- och modulfelslarm vid start". "Om någon tidigare detekterad modul eller givare inte svarar då loggern startar visar displayen “Fel” samt antal givare (G) och expansionsmoduler (E) som inte hittats igen. Dessutom blinkar statusdioden rött. Tryck knappen för att stega förbi felet samt ovanstående tre steg." (På engelska blir givare S som i sensor). S6 E3 betyder alltså att du har sex givare och tre moduler som inte hittas vid omstarten.

När du kopplar ur alla givare/moduler bör du nollställa loggern så att de gamla givarna/modulerna glöms bort. Efter nollställning så bry dig inte alls om E-logger, ändra inte driftläge till E-logger utan titta bara i loggerns display. Anslut en i taget och syns givaren/modulen i loggerns display så är den OK, om inte så är den trasig.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2019-09-15 10:27 »

Jag har gjort som ni sa och jag ser inget mönster i detta. Jag kan t.ex. koppla in en givare eller en modul och när jag startar upp igen så ser allt bra ut. Det blinkar grönt. Sen bara för att säkerställa för att det är ok så bryter jag strömmen och startar om igen och då kan det blinka rött istället. Så gjorde jag t.ex med min EL TOTAL nyss. Det funkade bra när jag kopplade in den och den fanns i loggerns display och visade rätt värde där. Sen startade jag om loggern och då blinkade det rött. När jag nollställde igen så står det Error 93 nu.
Men det är inte bara EL TOTAL som kan spöka så. Ser som sagt inget mönster i detta.

Jag startade om loggern igen när det stod Error 93 och nu hittade den EL TOTALT igen och det blinkar grönt.

Kan givare eller moduler vara trasiga trots att t.ex. P3IQ eller temp-fuktgivare blinkar grönt?
« Senast ändrad: 2019-09-15 10:34 av Thomas72 » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2019-09-16 09:30 »

Blinkar modulerna grönt så är de med största sannolikhet hela.

Det kanske är problem med 12V-matningen till modulerna, det sitter en automatsäkring på plint 4 som löser ut om den blir för varm och sen återgår när den svalnar. Du skulle kunna prova ansluta 12V-tåten från modulerna på plint 10 istället för plint 4.

Men menar du alltså att du kan koppla in en enda temperaturgivare som detekteras och sen när du bryter strömmen så hittas den inte igen? Kan du repetera detta med en enda givare ett par ggr?

Hur strömförsörjer du tempgivarna, går det på 5V eller kör du tvåtrådsläge?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2020-01-18 11:41 »

Jag tröttnade på att leta vidare, men idag tog jag tag i detta. Jag har lugnt och metodiskt anslutit givare för givare utan några fel på loggerdisplayen. Samtliga givare syns även under Givare i menyn på E-logger och värdena uppdateras när jag trycker på "Uppdatera givarlista". Dock så uppdateras ca hälften av mina givare inte under Översikt och värdena visas då inte heller i graferna. Är lösningen att nollställa loggern? Är lite nervös att det börjar blinka rött igen om jag gör det.  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2020-01-20 12:53 »

Precis, lösningen är i regel nollställning. Och när du väl fått kontakt med givarna skall det inte börja blinka rött igen så lätt. Leende (smiley)

Men jag har skickat ett omdefinitionskommando till loggern, så kanske har det hoppat igång igen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2020-01-20 12:57 »

Ja, jag ser det nu när jag går in och tittar.  Cheesy
Alla värden syns i garferna. Stort tack för hjälpen!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2020-01-20 12:59 »

Ingen orsak!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!