E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 16:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uppfgradering 2020 - 3030 - Hjälp med processen  (läst 4739 gånger)
Dadid
Medlem

Antal inlägg: 59


Visa profil
« skrivet: 2019-08-06 12:18 »

Hej.
Jag har så gott jag kunnat följt instruktionen för byte av Logger 2020 - Logger 3030.
Att energimätarna skall bråka har jag läst mig till, men behöver lite hjälp så att jag gör rätt. Jag vill helst inte strula till det med beräknade värden, dvs att husets hushållsel är ett resultat av avläsning av husets elmätare-elmätaren för uppvärmningen.

Vidare och kanske en väl så viktig fråga är skumma temperaturavläsningar samt avsaknad av RF.
Se nulägesbild: https://photos.app.goo.gl/SSD1VWFfusq4iLuq9

Förresten, var tog de interna mätvärdena vägen? Dvs RF mätt av logger3030?

Mvh

David
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2019-08-10 11:05 »

Hej! Se svar nedan.

Att energimätarna skall bråka har jag läst mig till, men behöver lite hjälp så att jag gör rätt. Jag vill helst inte strula till det med beräknade värden, dvs att husets hushållsel är ett resultat av avläsning av husets elmätare-elmätaren för uppvärmningen.

De ingångar som har id som slutar med 00DF och 01DF är pulsingång 1 och 2 på Logger 2020 och den som slutar på 00E0 är en pulsingång från en extern pulsmodul. Har du flyttat över tåtarna från dessa tre till pulsingång 1-3 på Logger 3030? I så fall behöver du klicka "Ändra" i givarlistan för position 1-3 (dvs de som slutar med id 00c0, 00c1, 00c2) och skriva in de gamla pulstalen där.

(Det är fördel om du kan koppla ur pulsmodulen och använda loggerns inbyggda ingångar istället, mindre saker som kan strula då.)

Vidare och kanske en väl så viktig fråga är skumma temperaturavläsningar

Antar du syftar på "KÄLLARE" 70 grader och "UTE" 90 grader? Vänta till du fått tillbaka temp/fuktmodulerna, se nedan, prova sen nollställa loggern om felet kvarstår.

samt avsaknad av RF.

Att RF saknas beror på att det finns temp/fukt-moduler som inte detekterats. Är givarna/modulerna kopplade i en enda lång slinga eller är de spridda över olika givariingångar på loggern? Försök sprida dem så mkt som möjlig, det blir mer robust så.

Förresten, var tog de interna mätvärdena vägen? Dvs RF mätt av logger3030?

Osäker på om jag förstår frågan men Logger 3030 har ingen inbyggd givare för luftfuktighet, däremot finns en barometer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!