E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 23:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Önskemål: ventilationsstyrning eller alternativ  (läst 3763 gånger)
Per Hallström
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« skrivet: 2019-07-31 09:30 »

Hallå!

Jag har en Logger3030 och kommer under hösten att uppgradera vårt gamla (nästan obefintliga) självdrag till mekanisk frånluft. Det känns lite självklart för mig att ventilationen ska vara behovsstyrd; ingen mening att den står och drar massa luft genom huset när vi är borta i veckor, eller att den går på samma varv när jag är ensam hemma som när det är julbord. Det verkar som att man ofta använder CO₂-nivån som en proxy för inomhusluftens kvalitet. Det jag skulle vilja göra är att slänga in en CO₂-givare nära fläkten, där alla kanaler mynnar ut, och sedan varvtalsreglera fläkten efter behov, för att hålla ett någorlunda konstant värde. Vidare tänker jag att det ska finnas möjligheter att "parallellförskjuta" målvärdet baserat på exempelvis utetemperatur: under de allra kallaste nätterna och de allra varmaste dagarna skulle jag vilja minska ventilationen för att undvika att dra in kall respektive varm luft; när temperaturen är, säg 18–22 °C skulle jag vilja ha ett lägre målvärde, eftersom friskare luft alltid är trevligt.

På en mycket övergripande nivå skulle man kunna säga att de funktioner jag är ute efter, i prioritetsordning, är:
  • Varvtalsreglering för att hålla ett uppmätt värde nära ett målvärde (exempelvis CO₂ ≈ 700 ppm)
  • Min- och max-värden för varvtalsreglering (typ "alltid minst 10%, aldrig över 75%")
  • Förändring av målvärdet baserat på en eller flera andra parametrar (exempelvis "om utomhustemperatur < −10 °C, öka målvärdet med 25 ppm per (negativ) grad; om utomhustemperatur 18–22 °C, minska målvärdet med 50 ppm per grad; om utomhustemperatur över 22 °C ... osv"

Om jag förstår det rätt kan jag göra detta med Logger3030 redan idag, eftersom jag kan styra utgångar via HTTP. Jag har redan en Raspberry Pi som pratar med min värmepump, och den skulle kunna ha en liten snurra som agerar PID-kontroller och med jämna mellanrum uppdaterar en utgång på Loggern som varvtalsreglerar fläkten. Det känns dock som att det skulle passa betydligt bättre att ha denna funktionalitet i själva Loggern, eftersom man då slipper problem med Hallonet, nätverket och alla andra otaliga saker som kan gå fel däremellan.

Man kan tänka sig att detta realiseras antingen genom en specifik fläktstyrning, eller att det finns en generell styrning där man kan använda godtyckliga givare och matematiska uttryck för att bygga sin egen kontroller.

Någon som har några åsikter om detta? Leende (smiley)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2019-07-31 15:42 »

Hej! Tack. Alltid roligt med ideer och synpukter.

Jovars något sådant skulle mycket väl kunna finnas i Logger 3030, vi har även diskuterat åt det hållet men inte kommit till skott. De två första punkterna med varvtalsreglering och min-och maxvärden för dito är inga konstigheter. Men den tredje punkten med "Förändring av målvärdet baserat på en eller flera andra parametrar", hur tänker du dig att dessa villkor skulle specas i gränssnittet i en generell styrning?

Om jag förstår det rätt kan jag göra detta med Logger3030 redan idag, eftersom jag kan styra utgångar via HTTP. Jag har redan en Raspberry Pi som pratar med min värmepump, och den skulle kunna ha en liten snurra som agerar PID-kontroller och med jämna mellanrum uppdaterar en utgång på Loggern som varvtalsreglerar fläkten. Det känns dock som att det skulle passa betydligt bättre att ha denna funktionalitet i själva Loggern, eftersom man då slipper problem med Hallonet, nätverket och alla andra otaliga saker som kan gå fel däremellan.

Korrekt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per Hallström
Medlem

Antal inlägg: 15


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2019-07-31 19:24 »

Ja, för den tredje punkten blir det kanske en uppsättning regler i prioritetsordning (evaluera till första matchande regeln).

Kodstycke:
om (välj givare) (välj operator) (ange konstant eller möjligen annan givare) [under (tidsperiod)],
[sätt målvärde till konstant | öka/minska målvärde med <decimalvärde> per <vald givares enhet>]

Så i mitt fall skulle jag säga något i stil med exempelvis:
Målvärde: 700 (ppm)
Min/max målvärde: 500 / 1500
Min/max varvtal: 10% / 90%

Regel 1: om utetemp > 22 °C under 15 min, öka målvärde med 250 ppm per °C
Regel 2: om utetemp > 18 °C under 15 min, minska målvärde med 100 ppm per °C
Regel 3: om utetemp < −10 °C under 60 min, öka målvärde med 100 ppm per °C

Som du ser förutsätter regel 3 att ”öka … per °C” alltså tar hänsyn till att vi valde operatorn ”<” och alltså går åt vänster på tallinjen.

Med regel 1 når jag alltså maxnivån vid drygt 25 grader ute.
Med regel 2 kör vi troligen på full fart upp till 22.0 grader ute (målvärdet nere i 500 ppm!)
Med regel 3 så börjar anläggningen varva ner under tio minusgrader (ovanligt här) och tillåter potentiellt ohälsosamma nivåer av koldioxid under ungefär 13 grader (om 1000 ppm anses ohälsosamt).
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!