E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 09:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger3030 Pro ostabil  (läst 11819 gånger)
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« skrivet: 2019-06-18 13:40 »

Hej
Köpte nyligen en ny Logger3030 Pro för teständamål och har problem med att få den stabil, bifogar blue screens.
Vid omstart av 3030 kommer bluescreens fram, enda chansen att få den att starta om är att radera minnet. Sedan funkar det en stund men sedan börjar värdena visa konstigt i e-logger eller att Loggern hänger sig -> Radering av minne etc.

Logger 3030 Ver 190410
Inkopplat är (allt från energibutiken)
- Eastron SDM630
- Tempgivare (Ute/Inne), sensoringång 3
- HT modul, sensoringång 1
- Elmätare, PD01
- Rörelsevakt PD06
- Extern Oled, sensoringång 2

i) Provat att flytta runt ethernetkabeln - direkt på router, i samma switch som fungerande Logger3030Pro utan att det hjälpt.
ii) Provat byta ut den levererade nät aggregatet med den fungerande Logger3030Pro utan att det hjälpt.
iii) Provat att ha noll, en, två givare etc på olika sensoringångar utan bättre resultat, allt resulterar i bluescreens, radering av minne...
Loggat

mvh Eero
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2019-06-18 13:59 »

Hej! Det var tråkigt att höra, knepigt värre.

Om du kopplar ur precis allt, dvs sdm630 på modbus, tempgivare, ht-modul, elmätare, rörelsevakt och oled, raderar minnet och låter bli att ändra driftläge så den går i sd-kortläget, kraschar den även då?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2019-06-18 14:47 »

Hej Andreas
Detta har jag provat några ggr - I SD-kort läge funkar allt som det skall även med allt inkopplat.
Inga bluescreens.
Loggat

mvh Eero
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2019-06-18 17:09 »

Aha, men då kanske det är minnesproblem. Vad händer om du går in i inställningsmenyn i loggern, väljer självtest och pekar på skärmen en ytterligare gång, visas något fel?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2019-06-18 17:25 »

Körde minnestestet, inga fel. bifogar bild
Loggat

mvh Eero
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2019-06-18 18:14 »

Tack, då kan vi utesluta det! Då ska jag kolla upp varifrån din "General Exception" kan tänkas komma ifrån, återkommer! Toppen att du bifogade bild på det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2019-06-19 08:14 »

Testa köra utan OLED och HT-modul.
OM det fungerar då så kopplar du in en av dessa och testar igen, o.s.v.
Loggat

eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2019-06-19 09:48 »

Hej
Testat nu, efter omstart kommer bluescreen (20190619 Efter omstart) varje gång
Raderade minnet och initierade igen - bluescreen (20190619 Efter minnesradering) varje gång
Pust!
Loggat

mvh Eero
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2019-06-19 09:51 »

Hej igen
I natt gick den någorlunda bra men noterade i morse skillnader mellan Live och Givare. Konstiga värden i Live funktionen, se bifogade bilder
Loggat

mvh Eero
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2019-06-19 10:16 »

Nu fick jag igång den igen efter några minnesraderingar. Uppkopplad mot e-tjänsten och alla givare anslutna igen.
Loggat

mvh Eero
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2019-06-20 13:24 »

Hej igen - Eländet fortsätter, bifogar bild
Om det kan vara till ngn ledtråd så är det fler koder efter Error 84, de som jag fotat tills nu är
- Error 84 D1A9D0AA
- Error 84 D22DD12E
- Error 84 D766D667 (detta är den senaste)

Körde en självtest i SD-kortsläge men den rapporterade OK som förra gången
Loggat

mvh Eero
eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2019-06-20 15:11 »

Ytterligare ett stopp - Känns nu som man provat allt och behöver hjälp att komma vidare
Loggat

mvh Eero
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2019-06-24 07:10 »

Har du provat koppla ur OLED och HT-modulen.
OLED har vi inte kört så länge med, och HT-modulen kan generera larm om jordningen har potentialskillnader.
Har du anslutit några kondensatorer mellan skärm och GND om du har högtempgivare med metallfläta?

« Senast ändrad: 2019-06-24 07:12 av Rickard » Loggat

eero
Medlem

Antal inlägg: 94



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2019-06-24 17:39 »

Hej Rickard
Ja, jag har provat detta och jag har inga hög temp givare. (HT= hydro/temp, kanske jag misslett dig med denna benämning).
Fick igång den midsommarafton och den har gått tills nu när jag stängde av strömmen och satte på den igen, då kom Error 84 upp igen och enda vägen tillbaks var minnesradering och uppkoppling mot e-tjänsten.

Verkar som om den inte gillar power recycle, blåskärmen kommer alltid efter power recycle.
Loggat

mvh Eero
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2019-06-25 08:06 »

Även temp/fuktmodulen skulle kunna orsaka instabiliteten, och OLED.
HAr du provat utan oled och temp/fuktmodulerna, det skulle ju t.o.m kunna vara den kombinationen (ovanlig) som gör att nåt inte fungerar.
Loggat

Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!