E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 05:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Trasiga vattenmätare  (läst 5150 gånger)
Tobbe G
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« skrivet: 2019-06-17 21:43 »

Har fyra stycken vattenmätare med cyble m-bus moduler som inte går att få kontakt med.
Misstänker att fyra stycken inte kan lägga ner verksamheten samtidigt så min fundering är om det kan vara m- bus omvandlaren som gett upp.. när jag söker efter mätarna blinkar tx lampan på omvandlaren men inte rx.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2019-06-18 08:34 »

Känns väl troligt att det är åska som kan ha orsakat felet med tanke på hur vädret varit i Sverige sista tiden?
I vissa fall kan ju kablarna brinna, det första du kan göra är att kolla nätdelen till omvandlaren, och sedan prova byta kabeln fram till första vattenmätaren, fungerar det inte ändå så låter det väl troligt att det kan vara omvandlaren.
Kolla i så fall om försäkringsbolaget ersätter, och i så fall vad självrisken är.
Om du vill reklamera den som trasig så öppnar vi och kollar om det finns spår efter åska innan vi avgöra hur vi hanterar det hela.
Men som sagt, nätdelen är ju ofta det som tar mest stryk när åskan varit framme.
Loggat

Tobbe G
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2019-06-18 09:48 »

Hej Rickard!
Grejerna sitter monterade i frankrike och har inte varit inkopplade förrens igår då allt blev färdigkopplat för igånkörning och läggas in insystemet. Så åskan har inte tagit dom. Har provat att koppla 2 av mätarna direkt på omvandlaren utan skarvar mm men ingen funktion. Omvandlaren lyser ju så nätdelen är hel.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2019-06-18 11:53 »

Menar du alltså att du aldrig haft kontakt med dem? Du kan bara ha en i taget inkopplad från början innan du ställt in individuella adresser på dem.


Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe G
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2019-06-18 12:28 »

Jo dom har fungerat och adresserats så dom har funkat. Har undersökt kablage och kopplingar men där inget fel.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2019-06-18 12:48 »

Jag förstår. Du skrev att du provat att koppla 2 av mätarna direkt på omvandlaren, kopplade du in dem en och en då?

Viss utrustning kan vara svårare att hitta när det väl finns givare definierade så att det sker kommunikation på modbusen, har du provat söka åtminstone 5-10 ggr med en mätare inkopplad i taget?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe G
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2019-06-18 18:42 »

Kopplade in en mätare åt gången och endast omvandlaren till loggern och har nog försökt ett 20-tal gånger utan att hitta mätare... men som jag skrev tidigare känns det otroligt att fyra mätare gett upp så jag tror omvandlaren fått fnatt... beställer en ny då jag kommer hem så skickar jag den gamla till er så ser vi vad som hänt!
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2019-06-19 08:10 »

Lyser powerlampan?
I övrigt låter det som en bra ide, är det fel på omvandlaren utan några tecken på åska så betalar vi tillbaks pengarna i efterhand.
Loggat

Tobbe G
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2019-08-05 10:47 »

Ny omvandlare och ny vattenmätare men loggern hittar den inte....alla andra enheter är bortkopplade....Hur göra??
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2019-08-05 14:44 »

Hej.

Har du provat radera minnet på Logger 3030?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2019-08-05 23:37 »

Bytte du även nätagget till Modbus-till-M-bus-konvertern?

Vad är det för mjukvara i Logger 3030?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe G
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2019-08-06 10:34 »

Ja nätdelen byttes samtidigt...Antar att jag har senaste mjukvaran då jag inte sett nån nån ny!?


Rickard....Loggern är raderad i samband med igånkörning av systemet för någon månad sen
Dock ej sen nya omvandlaren monterades

Kanske bör prova detta igen, men jag befinner mig inte på samma plats som loggern just nu men åker ner i slutet av denna månad
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!