E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 14:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kanaler/kanalgrupper  (läst 3686 gånger)
Tobbe G
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« skrivet: 2019-05-04 15:22 »

Hej!
Ny på denna sida och sitter och försöker komma igång med loggern och en hög givare...
Hur bär jag mig åt för att få inlagda kanaler att dyka upp i kanalgrupperna??
Vill kunna lägga in flera el och vattenmätare i en grupp men dom syns inte (M-bus/Modbus)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2019-05-04 19:57 »

Har du skapat en ny kanalgrupp och valt in kanalerna som du vill visa?
Loggat

Tobbe G
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2019-05-05 13:56 »

Problemet är att kanalerna inte syns i listan...bara de fyra som finns från början
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2019-05-05 20:37 »

Vilket slags mätvärden gäller det? Och vilken lista är det du menar med "listan"?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tobbe G
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2019-05-12 17:59 »

Mätvärdena jag vill komma åt är i detta fall energiräknaren och listan är den i kanalgrupper har lagt till givarna i menyn för kanaler
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2019-05-13 10:41 »

Tack nu tror jag att jag förstår. Kanalgrupper används i E-logger när data skall visas i grafer. Men det går inte att visa räkneverk i grafer eftersom det inte är meningsfullt (det blir en evigt uppåtgående kurva med mer eller mindre lutning). Räkneverkens mätarställning går att se i sifferform i kanallistan eller i mätarmenyn. Mätarställningar kan också exporteras som sifferdata via exportmenyn.

Det som går att visa i grafer är momentaneffekt, lägg till effektkanaler för flera elmätare i samma kanalgrupp för att jämföra momentanförbrukningen för olika mätare i en graf.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!