E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 19:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Låta Logger 3030 svara på ping  (läst 6653 gånger)
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« skrivet: 2019-02-18 16:59 »

Hej,
Skulle önska att Logger 3030 svarade på ping (dvs echo reply) för att kunna aktivera larm om den inte är nåbar av någon orsak.
Alternativt att larmet i E-logger för utebliven kontakt sänks till ett värde mindre än en timma.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2019-02-19 09:57 »

Hej!

Var är bakgrunden till önskemålet, har ni problem med internetuppkopplingen?

Spontant, utan att ha kollat närmare så jag kan lova något, är väl båda alternativ tänkbara. 

En nackdel med ping är att det kräver portöppning i routern om pingandet skall ske externt - vilket det bör göra om det skall verifiera förbindelsen utåt.

Hur kort skulle ni vilja ha larmet för "utebliven kontakt"? En nackdel med  "utebliven kontakt"-larmet är att om webbtjänsten av någon anledning ligger nere kort för underhåll så kan det feltolkas som att loggrarna inte går. Och normalt är ju driftavbrott på upp till något dygn eller två på nät eller webbtjänst inget problem eftersom data då lagras på loggersidan för att sedan skickas över så snart nät/webbtjänst är åtkomliga igen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2019-02-19 11:08 »

Hej!
Det primära är egentligen att kunna verifiera endast att Logger 3030 lever och och svarar på ping på sin lokala adress.
Det är ju väldigt få ip-anslutna enheter som inte gör det. Det underlättar felsökningen i komplexa miljöer.

Däremot är kanske inte larm gällande förbindelsen mot web-tjänsten lika viktig. Om egen internetkoppling skulle vara nere kommer
det larm från mängder av andra tjänster och skulle webtjänsten i sig vara nere misstänker jag att det finns personal som agerar. 

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2019-02-22 15:16 »

Då vet jag vad ni önskar. Ska försöka titta på det till veckan. Trevlig helg!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2019-02-28 10:31 »

Nu svarar Logger 3030 på pinganrop, gå till E-logger->Inställningar->Konto och uppdatera till version 190228.
« Senast ändrad: 2019-03-19 14:47 av Andreas » Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2019-02-28 13:50 »

Toppen! Fungerar perfekt.
Tusen tack för snabb implementering!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2019-03-01 13:43 »

Bra det fungerar, tack för återkopplingen!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2019-03-17 23:11 »

Hej, versionen borde väl vara 190228, men jag provar E-logger->Inställningar->Konto och uppdatera till version 180228 och jag får bara siffror på spänningar etc.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2019-03-19 14:50 »

Hej!
Om du ser loggerns spänningar så har du klickat "Uppdatera" i panelen "Klientstatus".
Mjukvara till loggern hittar du i panelen "Det finns ny mjukvara till Logger 3030".
Att du inte såg nån sån mjukvara beror på att det är en testversion som inte är utlagd för alla.
Har lagt in den på ditt konto också nu om du vill prova.
Tack för påpekandet om versionsnumret, ändrat i meddelandet ovan nu.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!