E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 14:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Första körning av LoggerSoft i Windows 7  (läst 10545 gånger)
larko
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2019-01-03 16:11 »

Hej
Har ägnat eftermiddagen att komma igång med LoggerSoft men har inte fått datorn att spara informationen i det första setup-fönstret. Trots att jag valt plats för filerna genom att markera i filträdet och valt språk så får jag ett meddelande att "setup is still incorrect" Inget sparas, ens efter omstart av programmet. Loggersoft hittar min logger 2020 men inte heller den sparas i programmet när jag ber om det. Anslutningen till e-logger har gått bra. Vad gör jag för fel??
Lars
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2019-01-04 07:25 »

I Win 7 och senare måste programmet installeras av administratör.
Alltså, när du installerar, högerklicka på filen och välj "kör som administratör".
Om det inte hjälper så måste nog Andreas bistå med fler förslag.
Loggat

larko
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2019-01-06 18:31 »

Tack för svar. Det visade sig att det inte räcker med att köra själva installationen från CD-skivan som administratör i Windows 7. Första gången man kör LoggerSoft som installerat program i Windows 7 måste även det köras som administratör. Annars sparas inget på datorn.  Så enkelt var det! Många timmar tog det! Kanske borde finnas med i installationsmanualen.
/Lars
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2019-01-07 14:30 »

Tråkigt det tog tid, men bra det ordnade sig!

I vilken installationsmanual är det uppgiften om administratörsskap saknas menar du så vi kan åtgärda det? (I den som finns på nätet står det.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
larko
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2019-01-18 17:44 »

I min version av Windows 7 måste LoggerSoft startas som administratör om man vill kunna spara något i programmet. Själva programmet startar dock om man bara dubbelklickar på ikonen eller genvägen. Det är den egenheten som lurade mig att tro att man inte behövde ange administratörsbehörighet. I manualen står det att detta gäller för Windows 8 och senare men det gäller alltså även för Windows 7. Så i manualen kunde man kanske förtydliga detta uppförande med följande text:

Punkt 6. Starta LoggerSoft via Start/program/LoggerSoft eller genom att dubbelklicka på (i utforskaren, normalt) - c:/program/LoggerSoft/ls.exe. OBS: I Windows 7 och senare måste LoggerSoft startas via ”Kör som administratör”. Utan administratörsbehörighet kan LoggerSoft startas men data sparas inte.

/Lars
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2019-01-23 11:04 »

Aha då förstår jag. Men det här med att mätdata inte sparas om du inte kör som administratör låter som att det kanske saknas skrivrättigheter på det bibliotek på hårddisken där data skall sparas för det icke-administratörskonto du vill använda för LoggerSoft?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!