E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 20:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mätnogrannhet tempgivare  (läst 11089 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« skrivet: 2018-12-07 20:51 »

Läser att en Dallasgivare ligger inom +/- 0,5C men råkar ha 3 tempgivare på samma värmeledning. Dels en Itron värmemätare, dels en Danfos shunt regulator och så en rörgivare (DS) från Rickard och det skiljer ca 2-1 C mellan alla. I ordning så mäter Itron högst, sen Danfos och lägst Dallas. Danfos sitter på samma plats som Dallasgivaren. Vilken ska man lita på, gissar att Danfos och Itron är PT 100 eller PT 1000. Det intressanta är att det är samma skillnad på returen, så uppenbart inte värmeförluster i den oisolerade rörledningen. Nån som har koll på mätnogrannhet? Jo, Danfos och Dallasgivaren är isolerade och Itron är insticksgivare. Andra erfarenheter? 
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2018-12-08 08:43 »

Givarna på shunt och värmemätare har ingen vidare noggrannhet, på värmemätarna är givarna matchade så de visar exakt lika (mycket eller lite fel). DET är viktigt på en värmemätare.
Sen kan man väl dessutom säga att det är väldigt svårt att få exakt samma visning på tre olika givare även om förutsättningarna är exakt lika.
När jag testar mina givare så är enda chansen att göra en rättvis bedömning att sätta flera givare i vatten under ständig omrörning för att de skall visa lika.
Så snart man slutar röra om i vattnet som börjar givarna visa olika, det är ENORMT svårt att testa en givare med mer än 1 grads noggrannhet på ett säkert sätt.
Ligger du inom 2 grader med mätning inuti och utanpå samma rörledning så har du en bra noggrannhet tycker jag.
När jag testat Dallasgivarna i vatten under omrörning ligger de flesta inom 0.2 grader i förhållande till de andra i samma test.
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-12-08 22:30 »

Jag tolkar ditt svar att Dallas givarna ger mest riktigt svar. Men Itron har ju nån form av certifiering vilket borgar för tillförlitlighet. Försöker inte klyva hårstrån här men jag trodde Itron var den att lita på. Jo Danfos kan jag tänka mej är lite oprecis, bara ratta en shunt.. Men Dallas ? Du satsar på Dallas om jag förstår dej rätt?

Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2018-12-09 06:06 »

Nja, det kan jag inte påstå med någon säkerhet, men jag vet i alla fall utifrån mina tester att de visar väldigt LIKA, huruvida de visar några tiondels grader fel jämför med Itrons låter jag vara osagt.
När det gäller värmemätare så är det åter igen inte exaktheten som är avgörande för att mätarna skall klara certifieringen utan att de två givarna visar exakt lika mycket - det krävs för att energiberäkningen skall bli korrekt. Tittar man på det tillverkarna uppger så är det ingen större skillnad på vad som uppges vara noggrannheten på de olika givarna.
Nu kan jag inte på rak arm säga vilken givartyp som Itron använder, det finns flera olika noggrannhetsklasser på PT100, 500 och 1000 - allt ifrån bättre till sämre än Dallas-givarna har.
HUR man mäter är viktigare för huruvida det visar rätt eller ej.
Man borde kunna anta att den givare som sitter i själva flödesmätaren borde visa mest korrekt.
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-12-09 23:53 »

Du kan ju ha rätt i att om båda givarna visar samma oavsett noggrannhet så blir energiberäkningen korrekt, det köper jag. Att sen Danfoss givare inte visar korrekt det kan jag också anta, därför vem har flera tempgivare, så deras noggrannhet är nog en kompromiss mellan kvalitet och kostnad. Dallas då, känner att dina rörgivare är lite långsamma, att hela den mät kroppen skall reagera tar lite tid, men det betyder ju inte att den mäter fel över tid, sas.
Intressant att få dina synpunkter, tack. 
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2018-12-10 07:57 »

Ja, ju större mätkropp desto trögare reaktion, och för alla utanpåliggande givare är det av största vikt att isolera dem ordentligt utvändigt.
13 mm armaflex eller liknande är OK, men man ser skillnad om man dubblerar isoleringen.
Om jag får gissa så kan det vara isoleringen som kan skilja mellan olika givare, men man får ALDRIG samma visning på en givare som ligger utvändigt som de som ligger inline, och större diff ju varmare mediat man vill mäta har.
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-12-12 23:12 »

Jag kan i stort hålla med om vad du säger i dina flera svar. Danfoss, om det blir för kallt i huset kan man ju bara ändra till en annan värme kurva så verklig temperatur är sekundär.
Itron, diffen är ju det viktiga, håller med, men lite förvånad om man skulle acceptera 2C diff från verklig. Trodde först att den oisolerade rördelen på 1,2 meter (typ) skulle tappa temp men eftersom diffen är lika på returen (omvänt) så stämmer inte detta. Utan om DS är mest rätt så ligger Itron 2C fel. Nu, som du säger yt-givare som dina rörgivare har mer massa och blir trögare vilket jag också ser på responsen, diffen kan variera från 2 C till 1C över ca 20 min, så ok för den delen.
Temperaturmätning är svårt vilket denna tråd kanske visar. Men om jag ska fatta dej rätt så bör DS vara mest pålitlig med god isolering.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2018-12-13 15:54 »

I vart fall likvärdig anser jag.
Loggat

Jivenburk
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-12-13 21:24 »

Görs inte mätning och jämförelsen med olika förutsättningar?  Itron givarna mäter inne i rören dvs vätska/vatten omger dem och de andra på ytan av röret. Om det så jämförelsen görs så är temperatur differensen rimlig som du får. När mätning görs på ytan så måste man ta hänsyn till förlusten från värmeöverföringen som sker i rörets väggar så länge som temperaturen är lägre på utsidan än insidan. Olika material ger olika värden, benämns som materialets värmkonduktivitet (koppar 380, järn ~70...). Skulle vara intressant om du har möjlighet att mäta på samma sätt och se vad resultatet blir, troligen samma inom givarnas toleranser.
Loggat
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-12-15 14:19 »

Nu är ju rörgivarna isolerade vilket borde gör skillnaden mindre än de 1-2C jag ser. Två av givarna sitter dessutom under samma isolering och visar ändå olika. Du har helt rätt ang olika förutsättningar men jag tror inte på att skillnaden skulle vara så stor.
Som Rickard säger Itron mäter diffen, viktigt. Danfoss sköter en relativt trubbig reglering och DS mäter ett tempvärde som presenteras. Således tror jag DS visar närmast sanningen men utan en decimal.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!