E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 17:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fastbränsle med ack-tank med 3030  (läst 7071 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« skrivet: 2018-10-26 22:31 »

Har ni nån lösning på en pelletspanna och acc-tank som styr cirkpump och ev ventiler. Eller ska jag bara flytta tempgivaren till brännaren (start/stopp) till acc-tank topp och fånga upp brännar start med avgas temp? Kanske avgas temp är ett dåligt alt då pumpen kommer gå tills avgas går under setpoint, vad tror forumet? Nån som redan hittat en lösning utan Laddomat?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-10-28 09:04 »

Kan du berätta lite mer hur du tänker?

Menar du att du vill styra cirkulationspump och laddventil med Logger 3030 på något vis? Inte shunten?

Brännarstart har du väl redan i och med pellets-förbruknings-reläet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-10-28 23:00 »

Det är riktigt, brännarstart har jag, men tänkte nån har funderat mer än mej och brännarstart. Tex flytta brännar givaren till tanken, i topp eller halva höjden? Är osäker på hur en Laddomat fungerar, tex, så hur ser den smarta lösningen ut?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-11-08 15:13 »

Jag hänger fortfarande inte med, kan du skriva lite längre hur du menar, varför vill du flytta brännargivaren till tanken?

Och menar du att du behöver en funktion motsvarande laddomat för att ladda din acktank? Hur laddar du tanken idag?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-11-18 18:19 »

Syftet är att åka gångtiden på pelletsbrännaren, nu går den korta tider och efter att nått setpoint blåser den ut en massa luft ur pannan vilket bidrar till kylning. Så i grunden att öka pannans vatten volym med en acc-tank. Därav också funderingen att sätta brännargivaren på tanken. Kokskyddet sitter dock kvar i pannan. Vet ungefär hur jag skall göra men vill höra på forumet om nån redan löst detta. Jag cirkulerar ca 500-600 lit/h i värme systemet så jag misstänker att ungefär samma volym eller högre behöver cirkuleras mella acc-tank och panna hela tiden. Vd jag inte vet vilken volym en själv cirkulation skulle ge om man stängde av pumpen efter brännarstopp. Tror inte heller att man kan skapa nå skikt bildning i tanken men som sagt vore kul att hör från andra som provat detta redan.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!