E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 17:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hack i grafer  (läst 12989 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« skrivet: 2018-10-26 22:23 »

Ser att jag en hel del hack i mina grafer, korta, kanske bara några minuter. Trodde loggern lagrade data vid internet avbrott, så det måste vara logger avbrott, eller tänker jag fel?

Har bara ett larm om ingen kontakt med internet på en timme, men mera hack än så.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-10-28 09:06 »

Precis, loggern lagrar data nåt dygn eller upp till några dagar om man har få givare. Men det kan ändå, pga vissa brister, bli hack i data med mobilt internet om du har det, ifall det är dålig täckning.

Är det hack på precis alla givare samtidigt eller på bara vissa givare, i så fall vilka?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-10-28 23:16 »

Det är alla så vitt jag kan se. Trodde loggern samlade data när den kände att mobilt internet är nere.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-10-29 08:51 »

Ja Logger 2020/3030 samlar data när internetuppkopplingen ligger helt nere då är det inget problem. Det som kan ge problem är när en mobil internetuppkoppling är risig och "ligger på gränsen", det är då det kan bli luckor. Det brukar gå att fixa till genom att flytta/rikta 4g-routern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-10-29 17:57 »

Tja? har 4G och när jag mäter har jag mellan 4 och 15Mbit. Det betyder ju inte att det kan finnas "luckor" I kommunikationen, men skulle dessa då ske precis när logger sänder och att data då går förlorat, det var då jag tänkte att Loggerns minne kom in.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-10-30 08:17 »

Har du så bra hastighet är det nog inte något mobil-dålig-signal-uppkopplingsproblem, utan någonting annat. Hur långa luckor har du och hur ofta kommer de? Du är helt säker på att det är luckor på andra typer av givare än temperatur, vad ser du det på, är det nån elmätare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-10-30 21:35 »

Bif en bild som visar avbrotten, det är inte överdrivet frekvent och lite svåra att hitta med längre tidsspann än 4h.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-10-30 23:07 »

Kanske skulle utveckla lite och svara på dina frågor. Givare då den 20/10 är en PT1000, en DS och sen barometern. Hacken är som sagt svåra att hitta i efterhand men def färre nu. Var mest nyfiken vad dom kom sig av med tanke på minnes delen i Loggern.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-11-01 10:45 »

Vad är det för slags abonnemang? Om det är minutlagrad data syns nog enstaka databortfall mer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-11-01 12:15 »

Privat Plus
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2018-11-02 14:11 »

Du har inte möjligtvis två loggrar? Det var ju en tråd här nyss om problem med data som sackade med två loggrar anslutna men inte om bara en.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2018-11-02 19:14 »

Just nu en inkopplad.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2018-11-05 09:41 »

Tack. Jag skall felsöka detta vid tillfälle.

Märker du någon skillnad när du har en eller två inkopplade?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2018-11-06 22:55 »

Har inte riggat upp min 2020 än, så ingen aning. Än
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!