E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 12:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Renkforce WH2600  (läst 12018 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2018-10-04 16:49 »

Hej alla regnmätar fans.

Jag har nu köpt en kombinerad regnmätare som även mäter vindhastighet/vindriktning/lufttryck m.m.
Problemet jag först dyker in i är att den inte ansluter till sin server som ligger på wunderground.com.
Allt enligt dennes beskrivning. Tillsammans med mätaren kommer en "switch" med ledlampor för
indoor/outdoor och server. Server led'den tänds aldrig men de andra lyser helt ok samt resten av de andra.
Vad jag har förstått är att server led'den tänds när den har fått kontakt med servern på wunderground men det gör den aldrig.
Jag har registerat ett konto som man ska göra där.

Är det någon här som känner igen sig på detta problem?
Tanken är sedan att få min logger 3030 att registreta sig på denna vindmätare.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-10-06 17:11 »

Jag har aldrig provat koppla upp mig mot wunderground, men ett tips kan vara att se om det kanske går att uppdatera mjukvaran i Renkforce-"switchen", dvs radiomottagardosan med ethernetkontakten, kanske kan det vara så att de ändrat något i protokollet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-10-09 10:14 »

Nu behöver jag lite assistans:
Jag har en Renkforce WH2600 som väderstation. Och ni vill jag få den att presentera sina data till min L3030.
Hur gör man? Jag antar att jag ska in till Inställningar -> M2M men där frågas det endast om "Skicka mätvärden till egen webbserver"
Berätta gärna lite steg för steg hur jag ska göra.
Tackar på förhand.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-10-09 10:25 »

Hej! Se avsnittet "Inkoppling av ethernet-väderstation Renkforce WH2600" i 3030-manualen.
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_3030#Inkoppling_av_ethernet-v.C3.A4derstation_Renkforce_WH2600
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-10-09 16:44 »

Tack Andreas, tänkte inte på det....
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-10-10 17:34 »

Nu har jag följt processen som du har beskrivet för Renkforce WH2600 utan att få nåt att funka av detta.
Under Inställningar och Givare får jag inte upp någonting nytt. Har även tryckt på knappen Uppdatering Lista. Det enda som händer är att jag får upp mina NEXA strömbrytare.
Jag har lagt in IPadressen till Renkforce men den kommer inte upp:
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-10-11 09:13 »

Du skriver "Jag har lagt in IPadressen till Renkforce men den kommer inte upp", osäker om du skrev fel eller missat, hur som helst, det du skall lägga in i WH2600-stationens webbgränssnitt är ip-adressen till Logger 3030.

Sen skriver du att du får upp dina Nexa-brytare, det låter som du då klickat "Uppdatera lista" under "Nya trådlösa enheter", men WH2600  kommer inte upp under trådlösa enheter för den är inget som loggerns radio tar emot, utan denna tas emot via internetkabeln och dyker då upp i den vanliga givarlistan, så det du skall trycka är "Uppdatera givarlista" under "Givare". Men det är ingen idé att klicka "Uppdatera givarlista" innan du sett att väderstationens givare dyker upp i loggerdisplayen bland de övriga givarna (välj visningsläge 16 så du ser alla om du inte har det läget),

Det finns kanske en del i manualen som behöver förtydligas. Ska titta på det när vi fått igång din station. Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-10-11 10:37 »

Nu har jag lagt in Logger 3030 IP adress i WH2600-stationens webbgränssnitt och även tryckt "Apply".
Sedan har jag tryckt "Uppdatera givarlista" under Givare men inget händer. De gamla givarna finns kvar.

Sedan är det en sak som bekymrar mig att den blå LED'den inte tänds för "SERVER", alla andra lyser såsom Indoor och outdoor m.m.
Alltså den lilla svarta switchen som följer med WH2600.

Börjar snart fundera på om det är nåt generalfel på hela apparaten...
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-10-11 10:40 »

Glömde en fråga: vad är visningsläge 16 ?
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-10-11 11:06 »

Visningsläge 16 är när 16 givare visas samtidigt i loggerns display, se avnisttet "Visningslägen inbyggd display" i 3030-manualen. I det läget visas alla anslutna givare oavsett vilka givare som är markerade "visa loggerdisplay" i E-logger. Som sagt, ser du inte givarna på loggersdisplayen är det ingen idé att trycka "uppdatera givarlista".

Jag ska ta en titt på om det kanske är något problem med den mjukvaruversion du har i din WH2600-radio-ethernet-dosa.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2018-10-11 16:11 »

Jo de verkar ha ändrat formatet en smula i väderstations-dosans mjukvara 2.2.5, får göra lite anpassningar i loggerprogrammet. Det kommer med i nästa uppdatering av Logger 3030, hoppas hinna under nästa vecka.

Vad gäller Server-lampan på dosan så tänds den inte för mig heller, trots att värden kommer fram till loggern, så riktigt hur den lampan är tänkt att fungera står skrivet i stjärnorna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2018-10-11 17:49 »

Ok, ska bli spännande sen att se vad du kan finna och ändra,
Hela grejen är att väderstationen tänkte jag ta med mig till stugan i Blekinge 55 mil bort nu på tisdag nästa vecka.
Vi får väl vänta och se om det blir nån resa dit då,
« Senast ändrad: 2018-10-11 17:53 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2018-10-15 09:45 »

Tittade en del på detta i fredags och hinner nog lägga ut en uppdatering du kan testa idag, men det är kanske lite riskabelt att åka så långt med utrustning som inte testkörts en lite längre period.

De har alltså ändrat parameterformatet på det som skickas från stationen i version 2.2.5, oklart hur många versioner innan eftersom det inte finns nån historik. De har också ändrat så att istället för UV-strålning i W/m2 så rapporteras nu bara ett uv-index på 0-15, som ju är ett grovt mått på hur farligt det är att vistas i solen. https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-solarier/om-uv-stralning/uv-index/uv-index-i-olika-delar-av-varlden/
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2018-10-15 10:22 »

Tackar för detta. Jo jag ska testa stationen först innan den meckas upp i stugan 55 mil bort. Jag ska nämligen stänga igen huset för vintervila nu så detta blir nog först nästa år.

Men jag inväntar din uppdatering här och testar sen stationen på huset här jag bor först så få vi se hur det avlöper.
Och UV index är jag helt ointresserad av. Det är vind och regnmätare som jag är intresserad av.
Tackar så länge.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2018-10-15 13:08 »

Aha jo vintern knackar på. Apropå vinter hade det varit trevligt med en uppvärmd regnmätare på vintern så det gick få ut nederbörd även då.

Nu finns uppdateringen under E-logger->Inställningar->Konto.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!