E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 07:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Renkforce WH2600  (läst 12038 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2018-10-15 16:04 »

Jaha, nu har jag uppdaterat min L3030 men jag ser ingen skillnad på mina givare fast jag har uppdaterat dem:
Se bild:
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2018-10-15 16:21 »

Den skillnad jag nu ser är under inställning -> givare där nu har försvunnit under "Nya trådlösa enheter" där förut fanns NEXA som är en trådlös brytare i köket men den behövs inte här.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2018-10-15 16:33 »

Det är ingen idé att titta i E-logger innan du fått upp givarna i loggerns display. Välj visningsläge 16 så att du säkert ser alla givare. I slutet av givarlistan bör du se 10 nya givare från stationen, nämligen: Temp, Hum, WD, WS, WG, R, SI, UV, Temp & Hum. Första omgången Temp & Hum är från utegivaren och andra är från innegivaren. Stationen måste hinna skicka data till loggern innan de dyker upp, och det kan ta nån dryg minut.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2018-10-15 19:00 »

Nej i visningsläge 16 finns inga andra än de som ska vara där. Några nya syns inte till. Har provat under en halvtimme.
Nåt galet är det för jag har aldrig fått igång den sen den var ny. Har även provat med wunderground som det står
i bruksanvisningen men inget händer ändå. Med andra ord en skitmätare anser jag.
Nu är det två års garanti på den så jag kan returnera den.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2018-10-16 09:06 »

Mmm det är frustrerande när det inte fungerar som man vill men oftast går det trots allt att lösa. Renkforce-stationen har en ganska enkel funktion, man ställer in en ip-adress dit den skall skicka data och sen skickar den data till den adressen. Det som kan gå fel är väl främst inställningar i väderstationen så att den inte skickar, eller att det är någon inställning på vägen så att nätverkstrafiken inte når fram genom all utrustning.

1) Har du provat nollställa Renkforce-dosan? Gå till sidan "Local Network" och klicka knappen "Restore defaults". Gör sen inga andra inställningar utom dessa: Gå till fliken Weather network och fyll i ip-adressen till loggern 3030 igen (dubbelkolla för säkerhets skull i inställningsmenyn i Logger 3030 under menyvalet "Om" att du har rätt ip-adress). Klicka Apply på sidan. Gå sen till sidan "Local Network" igen och klicka "Reboot".

2) Sitter Renkforce-dosan och loggern kopplade med kabel direkt till samma router eller är där nån annan utrustning emellan? Har du till exempel en trådlös brygga emellan så prova i så fall köra utan den, dvs kör allt med kabel direkt mot routern.

3) Har du nån brandväggsfunktion i routern som kan ställa till det? Renkforce skickar data till tcp-port 80 så trafik måste släppas igenom överallt till den porten.

4) Har routern en loggfunktion? Om du i så fall slår igång routerns loggfunktion och låter den stå nån halvtimme, syns några meddelanden där som kan tänkas ha med väderstationen att göra?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2018-10-19 11:30 »

Jag har nu gått igenom alla fyra punkterna.

1) Nollställt Renkforce-dosan och gjort reboot
2) Renkforce-dosan och loggern är kopplad med kabel direkt till samma router . (Telia router Technicolor)
3) Vet inte men utgår från att Teliaroutern har nån inbyggd brandvägg
4) Vet inte om denna Telia Technicolor router har någon loggfunktion.

Sedan kör jag en pc med Windows 7 nu där XP inte supportar Renkforce-dosan.
Funderar nu på att inhandla en PC med Windows 10 för att testa.

Ett annat alternativ jag funderar på är att skicka hela stationen till dig med dosa för att testa den. I så fall
skickar jag med ersättning till dig för uttestning samt returporto till mig. Återkom i så fall.

Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2018-10-19 14:09 »

Är det en Technicolor TG799 du har?
http://setuprouter.com/router/technicolor/tg799vn-v2/manual-1059.pdf
De borde ha webbgränssnitt på adress 192.168.1.1 och kanske lösenord tryckt på själva routern.

Och logger 3030 och väderstationsmottagaren är då kopplade till var sin gul port?

Vad har Logger 3030 för ip-adress och vad har Renkforce-väderstationen för ip-adress? Bara så att de ligger på samma adressområde.

Hur menar du att din pc inte supportar Renkforce-dosan och vad skulle Windows 10 göra för skillnad?  Va? Vad du har för PC spelar ingen roll för kommunikationen mellan väderstationen och loggern? Och det låter ju som du kommer åt väderstationen via webbläsaren när du kan nollställa den och starta om den.

Visst kan jag titta på stationen och du behöver inte betala något för det, men det är bra om vi kan uteluta så många felkällor som möjligt först. Bäst hade varit om du kunnat koppla upp bara loggern och stationen med två nätverkskablar hos nån granne eller så för att utesluta att det är något problem med din router.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2018-10-19 15:44 »

Andreas,

Funkar det om jag mailar dig mina inloggningsuppgifter till TG799 Technicolor så kan du kolla själv ? (Vet inte om det finns någon publik
adress dit). Även till min L3030 så ser du vilken IP adress jag har där. Till L3030 har du kanske redan.
I så fall skicka din mailadress så mailar jag all info där.

Morby/Lars Fredriksson,
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2018-10-19 18:34 »

Om du inte själv har öppnat din router så att den går att komma åt utifrån så är den inte öppen. Och jag avråder från att öppna den, det är riskabelt med tanke på risken att den blir hackad.

Jag kan inte se vilken adress Logger 3030 har innanför routern utan det ser man i inställningsmenyn i Logger 3030 i menyvalet "Om". Och ip-adressen till Renkforce är ju den du använder när du loggar in i webbgränssnittet på den för att göra inställningar, så den borde du ha hittat!

Men kanske enklast ändå att du skickar stationen till mig så jag tittar på den, skickat pm om det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2018-10-20 10:39 »

Problemet löst !!!

Det var fel IP-adress jag hade använt;
IP adressen som finns under L3030 Inställningar och Konto som i mitt fall började på 81.234.xx.xx som jag hade knappat
in i dosan för väderstationen. När jag sedan började läsa lite mer dina inlägg så läste jag att IP adressen måste ligga inom samma adressområde som jag började lura lite extra om det. Tror jag läste halva manualen halva natten igår där det stod mycket om "Om".
Trodde först det var under inställningar och konto som jag hittade IP adressen men så var det inte. Utan L3030 display som man skulle
trycka in 3 sekunder och väl där fanns valet "OM". Inte helt glasklart att den fanns där. Många timmar hade förflutit innan jag förstod det.
Kanske lite taskig beskrivning men nu funkar det i alla fall på displayen där jag nu ser ett helt gäng nya värden!

Så av detta behöver jag inte skicka in "väderdosan" till dig men tack för ditt PM och ditt erbjudande.
Nu är det bara att vänta till i vår när jag kan meka upp väderstationen på stugan i Blekinge men för att testa så ska jag meka upp den på huset  här hemma i Uppsala så får den bekänna färg i vinter/vår.

Sista frågan är hur man kan se vädervärdena i E-logger menyn. Senaste mätvärden visar inga värden från Renkforce, bara under
Inställningar och Givare.

Stort tack Andreas för all hjälp !!
« Senast ändrad: 2018-10-20 13:46 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2018-10-21 14:30 »

Men så bra att det löste sig! Jag har förtydligat i manualen nu så att det förhoppningsvis inte skall gå att ta miste på vilken ip-adress som skall användas, dels genom att göra ordet "inställningsmenyn" till en länk till inställningsmenyn i loggern och dels genom meningen "Observera att det är den interna ip-adress som syns i själva loggern som skall fyllas i, inte den externa ip-adress som går att se i E-logger.". Tack så mycket för att du hjälpte till med detta, och tråkigt att det skulle gå så mycket tid för dig.

För att få fram mätvärden behöver kanaler för givarna skapas i E-logger.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!