E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 12:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Livefunktionen i E-Logger - visar inte förväntade värden.  (läst 5534 gånger)
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« skrivet: 2018-09-26 10:04 »

Har en fundering kring live-visningen i E-Logger. Första sekunden som jag kommer in på den sidan så verkar de flesta givar/kanaler visa rätt värden, men sen efter nästa uppdatering så visas värden som inte är relevanta.

De tre högtemp-kanalerna har inga givare kopplade till sig, de är kvar sen jag testade en högtemp-modul som fungerade mindre bra. Har inte raderat dessa, men kan de störa grafen eller är det något annat som orsakar detta?

Jag använder mer sällan liveläget, använder helst LoggerSoft på en lokal dator vid felsökning eller när jag vill kolla givare mer noga. Men bra ändå att det finns denna möjlighet i E-logger att kolla givarvärden.

Skickar med en bild för att tydligare visa på detta. Här är alla givare ikryssade men även om jag bara tittar på en enskild kanal så visas även den med fel värden.

Jag använder Crome men det blir samma i IE.

/Peo

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-09-26 14:57 »

Kan du utveckla en smula, blir alla värden fel eller är det bara vissa, och i så fall vilka typer av värden är det som blir fel?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-09-27 11:03 »

Det verkar som det inte är någon speciell typ av givare, alla givare verkar ha ett värde i live-visningen som skiljer sig mot de värden på givare/kanaler som man ser på "Senaste mätvärden"

Jag lägger in ett par bilder för att förtydliga min fråga lite. Bilden "Senaste mätvärden" visar de värden på kanaler så som jag förväntar mig, men värden för kanaler på bilden "Live" har ju helt andra värden. Kolla på Barometer som är inbyggd i L3030, den starar på 1000 men strax därefter så ramlar den ner till 196.

Direkt när man väljer "Live" och kommer in på den sidan, innan graf har börjat ritas ut för givare/kanaler så visas värdera rätt i tabellen under graf, men när graf börjar ritas så visas det fel värden för dessa.

Jag använder ju inte denna funktion så ofta, men lite nyfiken på vad som går fel hos mig eftersom jag får konstiga värden för "Live visningen"
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-10-06 17:16 »

Tack!

Jag gissar att det är nån givartyp som ställer till det. Du har inget minne av att det slutade fungera när du lade till någon givare?

Vad händer om du kryssar ur alla rutor genom att klicka "Alla" och sen väljer rutorna en och en, visar det rätt nånting då?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-10-10 12:28 »

Jag har svårt att minnas när detta fenomen började, jag använder ju Live-fönster väldigt sällan. Men jag tror att efter jag börjat köra med L3030 så har jag nog inte sett att Live-visningen funkat fullt ut.

Jag har tidigare provat att bara välja en givare i Live-fönster men med samma resultat. De tre högtempkanaler som inte har några givare kopplade till sig är en kvarleva sen L2020 tiden när jag testade en högtempmodul, men som nu inte ansluten längre. Så dessa kanaler har givare kopplade till sig som inte finns, så de visar värden som inte är relevanta för någonting. 

Vad jag gjort sen i E-logger för dessa kanaler är att jag har valt in lediga, inbyggda L3030 högtempingångar och kopplat loss dessa. Efter att dessa tre kanaler numera inte visas i Live-fönster så verkar det som att de första 20 kanaler visar rätt värden.

Men fortfarande så visas de givare/kanaler med plats 20 och däröver konstiga värden. Den givare som man ser det lättast på är Barometer, den startar på cirka 1000 men sen efter någon sekund så faller den ner till 0 eller några enheter däröver, ingen skillnad på om alla är valda eller bara barometer är vald.

Live-funktionen verkar lite trög ibland att komma igång när man går in på den sidan, det kommer inga värden för givare utan att man få vänta ett tag och gå in på sidan igen så börjar givarvärden att ramla in. Men varje gång man går in på nytt på denna sidan så tappar man ju ett antal minuter som är tillgängliga för kontot.

Du får se om det är något skumt med detta, om det är relaterat till bara mina grejor eller det kan vara något tillsammans med L3030. 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-11-02 17:08 »

Nu har jag äntligen hunnit titta närmare på detta, det verkar vara problem som har med pulsingångarna i 3030 att göra, vilka som används och i vilken ordning de är definierade. Åtgärd kommer.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-11-08 15:06 »

Nu borde det kunna fungera bättre. Det finns en uppdatering till version 181108 på ditt konto du kan prova, gå till E-logger->Inställningar->Konto. Det står inte att live-funktionen är åtgärdad i historiken där, utan jag tänkte att du får prova först.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-11-09 09:28 »

Tackar!

Jag ska prova i helgen..



Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-11-21 21:12 »

Nu testat livefunktionen i E-logger och nu kommer värden in som förväntat efter att ha uppdaterat L3030 med ny programvara. Det är bara i min PC när jag kör med Chromes webbläsare som inte grafen hoppar igång men med Microsoft Egde fungera det perfekt lika så i min Imac, både med Safaris och Chromes webbläsare.

Har även kollat dessa punkter som inte funkat med tidigare program, men nu funkar bra.. Leende (smiley)

180925 Extern OLED-display hakar upp sig vid givarsökning "Uppdatera givarlista" i webbtjänsten.
180912 Problem med givaravläsning på givaringång där extern display finns ansluten.
180705 Skrivning till extern display via HTTP-anrop - alternerande text visas bara en enda gång om antalet givare som skall visas är delbart med 4.


Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-11-22 15:14 »

Tack så mycket för att du testade allt och bekräftade att det fungerar!

Vilken version av Chrome kör du på PC:n? Jag testade i 70.0.3538.102 och nu idag i 70.0.3538.110 och bägge fungerar utan problem. Provade du mer än en gång?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!