E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 06:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elmätare via modbus vid momentan last  (läst 26477 gånger)
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2018-09-25 19:14 »

På själva mätaren står det SW v1.3  2018.

Jag har bifogat en bild på en graf hur det blir. Den skall ju egentligen bara anta två möjliga värden, 16A eller 0A.
Men det blir en trappstegskurva när avläsningen blir mer eller mindre ur synk.

Logger 3030 Pro är inställd på att logga var 10:e sekund.
« Senast ändrad: 2018-09-25 19:23 av Veribk » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2018-09-26 14:55 »

Tack. Ja, jag tror att alla mätare tillverkade de senaste fem åren har 1.3xx men sen är där ytterligare siffror "xx" som visas i displayen då versionsnumret där har 4 tecken.

Mmm kurvan blir konstig när avläsning sker med glesare intervall än förändringsintervallet, allt enligt Harry Nyquist teori. Men vi skall råda bot på det på det ena eller det andra sättet! Jag fick tyvärr ett icke-svar av tillverkaren igår, men har förtydligat frågan med hopp om bättre svar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2018-09-26 15:08 »

Ja, jag misstänkte att versionsnumret var fler siffror. Synd att man inte kan få fram det när mätarna är igång.
Dessa mätarna ligger parallellt så jag måste bryta allt. Återkommer. (De är inköpta aug/sep i år om det hjälper)

Loggat
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2018-10-01 17:11 »

Har kollat detta nu, mätarna har version 1.302.

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2018-10-02 09:07 »

Tack. Märkligt. Jag undrar jag om det visade mjukvaruversionsnumret verkligen stämmer med faktisk mjukvara, min testmätare från 2014 har också 1.302, samtidigt har modbusprotokollet gått igenom 7 revisioner de senaste åren. Jag fick precis svar från tillverkaren imorse efter lång tystnad, där de på min fråga om vilket versionsnummer som krävs för att det eventuellt skall fungera, frågade vad mätarna har för serienummer. På min testmätare finns en klisterlapp innanför övre luckan med ett 8-siffrigt nummer, jag antar att det är serienumret. Hoppas nu få snabbare svar på serienummersfrågan av dem. Ledsen att det tar tid.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2018-10-02 09:33 »

Ja, det var ju konstigt.
Jag skall kolla om jag har serienumret på samma ställe och återkomma.
Loggat
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2018-10-02 16:45 »

Mätaren med lägst serienummer har: 00001120
Alla har Lot No: 200324
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2018-10-03 10:38 »

Tack! Har nu skickat dem även dina uppgifter. Så får vi hålla tummarna för någorlunda snabb lösning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2018-10-11 10:08 »

Vet inte om det är språkförbistring eller vad det är, men fick dessvärre inget svar om serienumret, men fick nu till sist svar att funktionen med nollställning bara finns på version 2 av SDM630.

Vilken version har du? Se bifogad bild, version två är mer avrundad och så står där tydligt "V2" ovanför displayen.

Måste i vilket fall ta mig en funderare på om det är vettigt att göra en loggerfunktion som bara fungerar med V2 för att det blir snäppet bättre, eller om det är vettigare att göra något mer generellt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2018-10-12 10:18 »

Tack för infon!
Ja, det är V2 versionen vi har på samtliga mätare.

Om man får önska skulle det vara att föredra med en lösning med tätare intervall för loggning.
Det känns som en mer långsiktig och exaktare lösning....
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2018-10-12 11:03 »

Tack! Tätare intervall för loggning (dvs hur tätt värden lagras) är inte aktuellt i dagsläget, utan vad det står mellan är antingen "tätare intervall för avläsning" eller "avläsning av mätarens max var 10:e sekund, därefter nollning mätarens max". Fördelarna med det senare är dels att vi inte behöver läsa av mätarna lika tätt och då kan klara teoretiskt många fler mätare, plus att vi aldrig riskerar att missa någon topp pga någon anledning missad avläsning eftersom det är elmätarens maxvärde som avläses. Nackdelen är att det bara fungerar på Eastron SDM630 V2 eller senare (eller andra elmätare med motsvarande maxvärdesfunktionalitet). Jag skall apropå det titta lite på ett par andra Modbus-mätare (typ Inepro, Carlo Gavazzi, Enermet) och se om de har just någon motsvarande maxvärdesfunktionalitet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2018-10-12 13:19 »

Ok, då vet jag läget. Så alternativet till tätare loggning är att läsa av mätarna oftare (/s)och låta mjukvaran välja hur dessa
värden skall behandlas, (ex. medelvärde eller topp-värde) och sedan logga detta var 10:e sekund?
Eller då logga maxvärdet från mätarna under 10s och därefter nollställa maxvärdet? Är det riktigt uppfattat?
Innebär den senare lösningen att även max-värden för effekt och energi nollställs? Men det kanske inte spelar någon roll i praktiken?
Jag vet att jag har sett andra mätare som lagrar maxvärden men om det går att nollställa vet jag inte. Men räcker det inte om det fungerar med Eastron-mätare?  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2018-10-15 14:59 »

Jo det är korrekt uppfattat.

En nollställning av maxvärden i SDM630 innebär nollning av "Maximum total system power", "Maximum total system VA demand", "Maximum neutral current demand" och "Maximum phase X current demand.". Så det är nog inget problem.

Men har inte hittat någon annan elmätare än Eastrons som har funktionaliteten med utläsning av lagrat maxströmsvärde och nollning av dito via Modbus. Däremot har alla Modbus-mätare jag sett utläsning av ström. Så vettigare satsa på en funktion som fungerar på alla mätare istället för en funktion som bara fungerar på V2-utförandet av en mätare (möjligtvis nån fler från samma fabrikat). Så det får bli "tätare intervall för avläsning där max lagras" som går igång när något av de tre registerna "Peak power phase X" väljs. Hoppas hinna klart med det i nästa vecka.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2018-10-19 08:53 »

Nu finns en uppdatering på ert konto ni kan prova, gå till E-logger->Inställningar->Konto.

Parametrarna för maxström heter "Phase 1 peak current", "Phase 2 peak current" och "Phase 3 peak current". Avläsning sker ungefär varannan sekund med 3*4 faser, glesare ju fler mätare och faser som övervakas. Det hela är testat och fungerar på Modbus trefas elmätare Eastron SDM630 och Inepro PRO380.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Veribk
Medlem

Antal inlägg: 51


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2018-10-22 08:52 »

Toppen. Tack!
Denna är nu inlagd med de nya givarna. Endast från en mätare till att börja med.
Vi kommer att köra med storförbrukare (på just denna mätare) kommande natt så det skall bli mycket intressant.
Så loggern läser av mätaren cirka varannan sekund och skriver ner maxvärdet var 10:e sekund?
Detta gäller upp till ca 4 mätare? Kan det bli kapacitetsproblem beroende på hur många övriga givare man hämtar
från samma mätare?  Avståndet från L3030 till sista givaren är i nuläget ca 1 meter. Kabel är partvinnad utan skärm och
hastigheten 9.6k baud. Inga andra ingångar eller givare används förutom modbus.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!