E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 09:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Magna  (läst 5466 gånger)
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« skrivet: 2018-07-28 10:48 »

Hejsan.
Jag fick just en cirkulationspump av en kompis som är rätt avancerad
En Grundfos Magna
Den har ju en massa inbyggda sensorer och de skryter om att det ska vara lätt att logga den

Går det att göra en loggning via 2020 kanske?
det är väl just nu flödesmätaren som är lite intressant.
Antar att det kommer vara en del forskning för att få ett klart svar men det har jag tid med:)


//W
Loggat
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-07-28 15:43 »

Hittade på manualen men den var för stor för att posta.
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.metrotherm.se/assets/upload/grundfos_magna3.pdf&ved=2ahUKEwi2hJru8cHcAhVBGCwKHZCJAbIQFjACegQICRAB&usg=AOvVaw3ry0FcXblWoK14IrJMARDY
Kapitel 17 avhandlar ansutningsmöjligheter.
Det verkar som om pumpen har koll på det mesta.

//W
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2018-07-29 10:26 »

Du behöver tilläggskortet CIM 200 för att logger 3030 skall kunna prata med pumpen.
Vet inte om Andreas har kört någon sådan pump mot loggern, troligen inte, och då behöver han anpassa loggern för detta, normalt vill han då ha ett exemplar att testa emot när han arbetar med modifieringen.
Andreas kan säkert ge ett mer utförligt svar.
Loggat

wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-07-29 10:54 »

Tackar. Jag måste alltså byta upp mig till den nya loggern:)
Rackarns. Jag som är så nöjd med 2020.
Nå väl få se om Andreas har nån input.

//W
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-07-31 11:42 »

Hej!

Nej, har dessvärre inte kört mot någon sådan pump, så det behövs i så fall läggas till stöd för den. Jag kan ordna det men då behöver jag låna pumpen nån vecka. Och precis som Rickard säger så behöver då pumpen utrustas med Modbus-kortet CIM200. Det verkar gå läsa ut mycket kul, förutom flöde även tryck, effekt, hastighet, vätsketemperatur och även "heat energy meter" (antar pumpen då också behöver en ytterligare temperaturgivare?).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-08-06 10:30 »

@Andreas
Jag har ingen lust att låna ut pumpen just nu när jag äntligen fått den på plats:) men det kanske går att ordna på andra sätt om du är intresserad?
Som du säger verkar den ha koll på det mesta och det finns även som du anar en del externa sensorer som tillbehör.

Eftersom jag nu har en sån pump för VB kanske man ska satsa på en sådan även för Frikyla om det nu finns möjlighet att logga även den..
sen vet jag inte om det finns ytterligare intresse eller om fler har samma punp och vill integrera den i sin loggning, då kanske det finns underlag att göra nått.

//W
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-08-07 09:18 »

Aha, ja har du den på plats är det ju svårt. Leende (smiley)

Det här med Modbus/M-bus-stöd för olika produkter är något vi lägger till efter behov, så om ett reellt behov finns och vi kan låna utrustning så löser vi det. Säg bara till. Leende (smiley)

För vissa produkter har vi skaffat fram utrustning själva, men det är ju då saker vi antagit relativt många kan ha nytta av. Den här typen av pumploggning är rolig, men nog ganska smal, samt att priset nog är en begränsande faktor för hur många som kan tänkas vara intresserade. Grundfos Magna 3 i sig är relativt dyr, och troligtvis kostar dessutom expansionskortet för Modbus CIM200 rätt mycket.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
wassman
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-08-08 12:12 »

Som sagt allt går att ordna bara intresse finns.
Ser att modbuskort =2500:- exkl

Jag ska se om det inte dyker upp en Magna stor nog att orka med min frikyla så kanske du kan Låna den pre instalation så att säga.

Det verkar gå åt stora pumpar till frikyla om man ska vara petig med tryckhöjd och flöde:)
Vi får se vart det barkar iväg.

//W

 

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-08-10 11:06 »

Som sagt, bara du säger till om det blir aktuellt. Eller om du kommer på något annat skoj..!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!