E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 13:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Koldioxid räknare  (läst 7069 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« skrivet: 2018-07-13 18:50 »

En tanke...
Är det möjligt att ordna med en räknare som visar mitt Co2 utsläpp?
« Senast ändrad: 2018-07-13 18:51 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2018-07-16 07:33 »

Hur tänker du då, mäta CO2-halten i frånluften och så ta fram en formel för flöde och CO2-halt som ger en indikation på hur många kg/år du släpper ut?
Det skulle kunna vara möjligt, men att mäta CO2 i en lokal där man inte känner till luftomsättningen blir nog svårare.
Dessutom borde det väl vara skapligt välkänt hur mycket CO2 en människa bidrar med?
"Varje individ andas dock ut 378 kg co2 på ett år."
Källa: http://severkligheten.blogspot.com/2008/01/vder-koldioxid-mnniskor-och-bilen.html
(Vet inte om den är så mycket att lita på i övrigt, men siffran 378 kg/år borde väl vara rätt nära sanningen.)

Skall man göra en sådan formel så måste man väl utgå från "normala nollpunkten" och sedan ta CO2 utöver det X ventilationsflöde på nåt sätt.
Jag är inget mattesnille, så det finns säkert andra som kan klura ut hur en sådan formel skall se ut.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-07-20 08:08 »

Jag slängde bara ute en tanke...efter ha läst så är det ju betydligt svårare att uppskatta vad en kW kostar i Co2 i Sverige.

Det skulle det vara kul och kunna "räkna ner" Co2 utifrån uppgifterna jag kan få från min elleverantör. Om inte annat, ett pedagogiskt verktyg för de som har barn/tonåringar.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2018-07-20 08:19 »

Du tänker alltså att man skulle göra någon form av räknare där man kan lägga in elförbrukning, hur mycket bensin/diesel man tankar, utsläppen från individer i bostaden o.s.v.
Det skulle säkert kunna gå få ihop nåt som var delvis automatiserat men mycket skulle bygga på manuella inmatningar och schabloner som jag ser det.
Typ en människa = x.xx kg CO2/dygn
Bensin = xxx gram/dl
El = X kilo/kWh
Nötkött = xxx kg/kg
Fläskkött = xxx kilo/kilo
O.s.v.
Är det nåt liknande med vad jag beskriver som du tänkte dig?
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-07-20 08:57 »

Ja och Nej

Att jag manuellt skriva in vissa värden tar jag för givet
Jag tänkte närmast på elförbrukning för hushållet dvs årsförbrukningen (från elleverantören, om de tala om hur mycket det kostar i Co2 att leverera 1kW) - daglig förbrukning (från elmätaren)= aktuellt Co2 saldo

Visst vore det kul att ta ett helhetsgrepp för allt jag/vi gör som hushåll... men det kanske blir steg 2 eller 5 Glad.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-07-31 12:24 »

Går det att få fram CO2-uppgifter från elleverantörerna?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-08-02 13:44 »

Ja, iaf vad som står på deras hemsidor...ska jag vara riktigt säker behöver man nog gå till elinspektionen (eller vad de heter) själv köper jag från nordpool och då var det inte lika fint som eon lovade på hemsidorna.
Men, min tanke är pedagogisk så använd de värde jag själv är mäst trovärdigt
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!