E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-24 23:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Upplösning temperatur  (läst 4555 gånger)
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« skrivet: 2018-07-26 00:19 »

Hur kan upplösningen vara så dålig?
Tar jag max värdet  under 1 dag och jämför med 7 dagar så skiljer det mycket.
Tar man års medel så stämmer det ju inte alls.
Och varför har man max storlek på bilagor på 250kb?
Eftersom jag inte har appen make my picutre fit the homepage from 1990 inlagd så får jag försöka förklara det med ord istället.
Dagens högsta temp 32,5.
Veckans högsta temp 31,5
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2018-07-26 07:20 »

Det där är ett resultat av medelvärdesbildning, hoppas Andreas kan förklara det bättre och mer i detalj.
Men jag håller med om att det är en brist, och det är något som vi diskuterat, men det är inte helt okomplicerat att lösa utan att mängden data som sparas blir avsevärt mycket större.
Istället för att bara spara medelvärden så skulle man vara tvungen att spara min, max och medelvärde för varje unik medelvärdesbildningsperiod.
Det där med bildstorleken får Andreas ta.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-07-31 12:20 »

Det är som det står i manualen, "Mätvärden för var 10:e sekund sparas i en vecka, mätvärden för var 60:e sekund i 30 dagar och mätvärden för varje timme i tio år. ", det handlar inte bara om att data tar plats utan även om mängden data som behöver läsas igenom när grafer och rapporter över längre tid skall genereras. Medelvärdesbildningen är bra för att kunna få korrekta uppgifter för energi och temperaturer när saker skall relateras mot varandra över tid, men dåligt om man vill se korta extremvärden. Hur mkt plats det tar att lagra min-max-värden beror ju på hur tätt man lagrar dem, om man nöjer sig med varje dygn tar det inte jättemycket plats.

Jo det kan vara småsnårigt att ladda upp bilder. Vill man ha små bilder är det att spara som jpg-format som gäller innan uppladdning. Det har länge funnits tankar på att byta hela forumet, men dels är det lite knepigt då det till viss del är hopkopplat med E-logger och så är det tveksamt om SMF som den här forumprogramvaran heter är något att satsa på då de har problem med utveckligen (problem komma överens).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!