E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 06:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Internet err #2.  (läst 8451 gånger)
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« skrivet: 2018-07-02 19:18 »

Hej!
Aktiverade E-logger i min Logger 2020 men jag får då Internet err #2.
Jag har tidigare använt Loggersoft utan problem så nätverkskablage torde vara ok.
Dessutom går det fint att surfa genom ansluten PC.
Enligt felsökningsschema  återstår då problem med brandväggen i modemet/routern.
Jag har letat men kan inte hitta information om vilka portar som skall var öppnas.
Vet någon här vilka som skall öppnas ?
Denna information borde väl stå i dokumentationen.

Efter att aktiverat E-logger kommer jag inte åt loggern via Loggersoft.  Arg
Hur ändrar man tillbaks och inaktiverar E-logger i Logger 2020 ?

/Hasse
Loggat
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-07-02 19:34 »

Jag är förbryllad.
Nu helt plötsligt har jag fått fram ett ID på displayen.
Skall det ta 1 timma innan man kommer fram till det ?
/Hasse
Loggat
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-07-02 20:15 »

Efter att ha knappat in ID-koden i E-logger och väntat 30 minuter på att den skall ansluta startade jag om min Logger 2020.
Nu har jag Internet err #2 igen.  Arg

Är E-logger funktionen normalt så här darrig ?
Om så är fallet borde någon göra något åt detta.

/Hasse
Loggat
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-07-02 20:25 »

Jag nollställde min Logger 2020 och nu kan jag i alla fall se mina givare.

/Hasse
Loggat
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-07-03 09:03 »

Det verkar inte vara någon fart på inläggen i det här forumet.

Jag provar att skriva ytterligare ett inlägg.

Jag har en webserver på mitt lokala nätverk och har således riktat om port 80 till den.
Kan detta ställa till problem om man vill använda E-logger ?

Det står väldigt lite om hur systemet fungerar så man har ingen möjlighet att felsöka om man inte börjar logga lantraffiken ,med WireShark eller liknande.
Det blir ju rätt jobbigt och borde vara onödigt eftersom kunskapen säker finns men inte tillgänglig för oss användare.

/Hasse
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-07-03 09:30 »

Det är något som är lurt med din internetförbindelse. Internet err #2 har inget med E-logger att göra, utan det betyder att Logger 2020 inte lyckas anropa nån ntp-server för att ställa den interna klockan i loggern.

Att det inte står någonstans vilka portar som skall öppnas beror på att inga portar skall öppnas. Och att du ställt om port 80 skall inte påverka något. Har du provat koppla in deaktivera brandväggen i routern för att utesluta brandväggsproblem? Prova gärna också koppla in Logger 2020 innan routern för att utesluta routerproblem.

För att gå tillbaka till enbart LoggerSoft går du in i inställningsmenyn och ändrar till LoggerSoft på precis samma sätt som du aktiverade E-logger.

Vad har du för mjukvaruversion i din logger?

Vad har du för typ av internetuppkoppling?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-07-03 18:47 »

Prova gärna också koppla in Logger 2020 innan routern för att utesluta routerproblem.
Kopplar jag in den direkt till fiberomvandlaren får jag ID förmodligen direkt.

För att gå tillbaka till enbart LoggerSoft går du in i inställningsmenyn och ändrar till LoggerSoft på precis samma sätt som du aktiverade E-logger.
När Logger 2020 vämtar på ID går det inte att gå in i menyn. Den lyssnar helt enkelt inte på knappen.

Vad har du för mjukvaruversion i din logger?
150219

Vad har du för typ av internetuppkoppling?
Logger 2020 <-> Zyxel Switch  <->  Dlink DIR-655 <-> 100/10 Mbit fiber
Loggat
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-07-03 19:14 »

Internet err #2 har inget med E-logger att göra, utan det betyder att Logger 2020 inte lyckas anropa nån ntp-server för att ställa den interna klockan i loggern.

Behöver inte port 123 vara öppen för att NTP ska fungera ?

/Hasse
Loggat
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-07-03 19:51 »

Nu har jag lagt Logger 2020 på DMZ med samma nedslående resultat.

/Hasse
Loggat
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-07-03 20:21 »

Det verkar som att MAC-adressen ändras varje gång man nollställer Logger 2020. Detta är något irriterande om man m.h.a  routern vill låsa Loggerns IP-adress.
Routern tittar på MAC-adressen och är den i listan för förutbestämda IP-adresser tilldelas den enligt det uppsatta kravet.
Ändras MAC-adressen fungerar inte detta.

/Hasse
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2018-07-04 09:24 »

När jag pratar om portöppning så menar jag inkommande portar. Några sådana behöver inte öppnas. Pratar vi istället om utgående portar blir det besvärligare, men det är ovanligt.

Ja Logger 2020 ändrar mac-adress vid nollställning, valet var det eller att göra en inställning för att ändra adress. Vi valde det förstnämnda eftersom det då är lättare att koppla in flera loggrar på samma subnet utan kollision eller inställning. Nackdelen är att de få som likt du vill låsa ip-adress till mac måste in i routern och ändra mac efter nollställning av loggern. Normalt nollställs loggern väldigt sällan. Det är alltid kompromisser...
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2018-07-04 10:04 »

Som jag skrev tidigare har jag lagt min Logger 2020 på DMZ och därmed skall ingenting till den blockeras.
Trots detta får jag fortfarande Internet err #2.

Att ethernetinkopplingen är ok är väl uppenbart eftersom jag kan använda Loggersoft.
DNS kan väl knappast vara ett problem eftersom det går fint att hitta hemsidor när jag kopplar in en dator i.s.f. Loggern.

För att komma vidare kanske jag måste titta på trafiken till/från Logger 2020. Då behöver jag skaffa en transparent switch.

/Hasse

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2018-07-04 11:01 »

Ursäkta, missade ett av dina inlägg.

Osäker på vad du menar när du skriver att du får ID förmodligen direkt. Menar du att du tror att det förmodligen fungerar om du kopplar in loggern direkt till fiberomvandlaren, eller menar du att du har provat koppla in loggern direkt till fiberkonvertern och att allt då fungerar som det skall?

Buggar i routrar är inte alls ovanligt så det kan vara vara något udda problem med DMZ-funktionen i din Dlink-DIR 655.

Och ju fler nätverksprylar man har i rad, desto större sannolikhet för problem. Har du provat köra loggern utan switchen direkt till routern?

Angående DNS så får loggern sina DNS-inställngar via DHCP. Fungerar inte DNS så kan loggern inte göra NTP-anrop och fastnar därför på steg #2. Men i datorer går det att skriva in DNS-inställningarna manuellt och då kan det fungera att surfa med en sån trots att loggern inte fungerar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2018-07-04 12:48 »

Osäker på vad du menar när du skriver att du får ID förmodligen direkt. Menar du att du tror att det förmodligen fungerar om du kopplar in loggern direkt till fiberomvandlaren, eller menar du att du har provat koppla in loggern direkt till fiberkonvertern och att allt då fungerar som det skall?

Det som hände när jag kopplade in Logger 2020 direkt till fibermodemet var att jag fick gul lysdiod på  LAN.
Normalt skall den ju vara grön om allt är ok.
Att jag skrev att det förmodligen/kanske fungerar då var att jag fick ID direkt då. Åtminstone tror jag att ID'et kom så snart den var inkopplad.
Routern sitter i panrummet, en bit från där loggern sitter och det tar någon minut att förflytta sig.
När loggern är direkt inkopplad på fibermodemet har jag ju inga möjligheter att komma åt E-logger och knappa in ID'et.

Jag skall kolla genom att utesluta switchen men det får bli lunch först.

Tack för hjälpen så här långt.

/Hasse
Loggat
hasse_A
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2018-07-07 09:34 »

Så, nu har jag provat att koppla in Loggern direkt på routern.
Jag får samma nedslående resultat som när den är kopplad till min switch.

Logger 2020 <->  Dlink DIR-655 <-> 100/10 Mbit fiber.

Det går fortfarande att köra LoggerSoft mot Loggern utan problem.

Jag använder mig av nätverkstid på andra datorer i nätverket, även en linux maskin som kör ntp-server utan problem.

/Hasse
Loggat
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!