E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 14:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ingen rapportdel för solvärmen  (läst 9187 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« skrivet: 2018-04-24 16:56 »

Jag har nu kört Itron CF II med solvärmepanelerna  i ca ett dygn via Mbus.
Den  dyker inte upp  i rapportfliken.
Kanalen för effekt är ställd till typ / elproducent. (!)
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-04-26 08:25 »

Vänta ett par dagar och se om fliken inte kommer fram av sig själv, det krävs en viss mängd data för att rapporten ska kunna genereras.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-04-27 08:30 »

Nej, ingen rapportdel dyker upp för Solpanelen. Itron har varit bortkopplad ett par dagar innan installation i solpanelerna. Samma logger som tidigare (3030) det som är märkligt är att jag ser alla värden i displayen och i graferna...
Kan problemet vara att jag inte raderade mbus/itron vid nedmontering?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-04-27 08:37 »

Det behövs en viss mängd data för att rapporten skall genereras, och alla delar av rapporten genereras inte samtidigt utan vid nytt dygn, ny vecka osv, så det kan ta ett tag innan allt kommer i synk och fliken visas.

Osäker på hur du menar märkligt att du ser värden i display och graferna, menar du att det är märkligt att du gör det fast rapporten inte syns? Det är helt i sin ordning, mätvärdena kommer in i loggern och visas där, mätvärdena kommer in i webbtjänsten och visas där. Det är bara det att det inte gått tillräckligt med tid och att du har tillräckligt med data för att rapporten ska genereras. Visst kan det vara nåt problem också, men vi måste vänta ett tag innan vi börjar leta fel eftersom vi vet att det kan ta tid innan rapporten kommer fram.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-04-27 09:46 »

Ok, jag har inte noterat att det tar 4-5 dagar för de andra kanalerna att genereras max 1-dygn.
Kan lägga till att jag bytte till en flödesgivare (istället för itron) och den hoppade igång omgående med att generera rapporter, men det kanske är en annan typ av data!
« Senast ändrad: 2018-04-27 09:50 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-04-27 11:17 »

Aha, ja det kan mycket väl vara så att det är något med energimätaren, om du inte har nån graf på måndag så säg till så tittar jag på det då.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-04-30 06:08 »

Ingen graf här inte. Gråtande
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-04-30 08:24 »

Tack för besked, tittar på det i eftermiddag om inget kommer emellan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-04-30 15:53 »

Nu har jag tittat närmare på detta. Jag ser att du har två kanaler ställda som "elproducent" och jag tror inte att systemet klarar mer än en. Men sen kopplade jag inte förut när jag läste tråden att du skrev att du valt typ "elproducent", det är ett konstigt val för en energimätare för det är ingen elproducent. Det du ska välja är "energiproducent", men det verkar inte gå att göra för CF Echo II, så det får jag återkomma till på onsdag. Nu måste jag dessvärre göra kväll.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-04-30 16:02 »

Ok, energiproducent fanns inte som val, kan förklara valet
« Senast ändrad: 2018-04-30 16:06 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2018-05-02 19:20 »

Nu bör du kunna välja kanaltyp energiproducent på effektkanalen från Itron CF Echo II.

Men sen antar jag att du egentligen vill ha den beräknade effektkanalen som energiproducent, om det nu inte är vatten du kör i systemet utan nåt med annan värmekapacitet. Det är då bara att sätta kanaltyp ingen på CF Echo II och välja kanaltyp energiproducent på den beräknade kanalen istället.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2018-05-02 19:21 »

Fantastiskt.  Leende (smiley) tackar för det. Just nu kör jag med vatten. Väntar på glykolen...
« Senast ändrad: 2018-05-02 19:24 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!