E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 00:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tempgivarna visar lite felaktigt  (läst 5476 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2018-04-20 17:23 »

Under några dagar har jag sett att mina tempgivare visar alldeles för lite värde. Idag är det runt +20 grader men E-loggern visar
runt +8 grader och detta värde har den visat nu i ung. en hel vecka. +8 grader är det på natten men stiger på dagen. Men E-loggern visar runt samma temperatur, samma för max och min värden med samma temperatur.
Har startat om min L3030 men det visar samma temperatur.
Nåt galet är det i alla fall.

Vad säger ni om detta?

MVH
Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-04-20 17:29 »

Så är ser det ut när utomhus temperaturen ligger på +20 grader
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2018-04-21 07:52 »

Vad har hänt med alla givare som INTE fungerar alls, sitter de anslutna eller har du kopplat ur dem? (De med ett datum längst ut till höger i kolumenen)
OM de sitter kvar i nätet så verkar det uppenbart att du har ett kommunikationsproblem i någon del av ditt givarnätverk, eller att du har ett nät som kan behöva anpassas med ett 100 ohms motstånd i serie med databussens port på loggern.
Det absolut vanligaste felet på loggern är annars nätdelen, men du borde ju ha en av de nya nätdelarna som så vitt jag vet har fungerar problemfritt, så det är troligen inte ditt problem.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-04-22 19:38 »

De som är bortkopplade är det p.g.a. en kopplingsplint  som har pajat strax bredvid min pool. Men det fixar jag men utetempen och några andra visar alldeles för sval temp. Det är det som är själva kärnfrågan.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2018-04-23 07:39 »

Jag har inget bra svar på frågan, de borde inte kunna visa fel.
Det du skulle kunna testa är att ansluta ENBART en av de felvisande givarna direkt till ingången på loggern med så kort kabel som möjligt, visar den då rätt så är det troligen något fel på nätverket, visar den även då fel så är det troligen nåt fel på givaren, men det är extremt ovanligt.
Det finns ju även en möjlighet att du av någon anledning lagt in ett värde på "Offsetjustering" av givare, det kan du väl kolla, men det borde du ju känna till kan man tycka.
Loggat

rca1959
Medlem

Antal inlägg: 39


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-04-23 08:48 »

Om du kommer åt givaren, hur svarar den om du håller den mellan två fingrar i en minut. Eller värmer den på annat sätt, hårtork lite försiktigt  Leende (smiley)
Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-04-23 13:18 »

Jag ska kolla detta. Återkommer tidigast på torsdag .
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-04-29 11:36 »

Problemet löst!!

Det konstiga är att jag hade byglat ihop 3 till 4 tempgivare tillsammans med hjälp av fingrarna under altanen bredvid poolen.
Antagligen hade jag väl byglat ihop fel tåtar så det blev nåt "buserror" eller nåt sånt. Frågan är varför mätvärdena låstes till ett värde,
både min och max värdena dygnet runt. Det enda som ändrades var dagens datum.
Märkligt att L3030'an visar frysta värden utan att notera att något var felkopplat, förutom de som redan var bortkopplade.
Nu är pooltempen m.m. isärkoppplade för att sedan finna korrekta inkopplingar. Men det blir en annan utmaning.

/Lars
« Senast ändrad: 2018-04-29 11:42 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-04-30 08:23 »

Bra det ordnade sig.

Logger 3030 ska larma om den inte får kontakt med givarna. En gissning är att givarna halvfungerade så att de inte klarade att mäta korrekt men ändå svarade.

Det hade kanske gått lägga in ett larm för "givarvärde ändras inte på x timmar".
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!