E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 15:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Loggersoft Linux/Wine  (läst 11530 gånger)
zigge59
Medlem

Antal inlägg: 19


Visa profil
« skrivet: 2009-03-30 21:40 »

Hej

Efter en hel radda problem med några gamla datorer (dock inte Loggerrelaterade) stod jag utan loggerdator. Det var alla möjliga olika slumpmässiga låsningar, med felmeddelande och utan felmeddelande. Prövat med allt uppdatering av BIOS, ominstallation av Windows med och utan SPn men inget tycktes hjälpa. Hr dock lär mig en del om BIOS,CMOS och Windowsdumpar. :-) Som ett sista försök innan en tur till affären för ett nyinköp installerade jag Linux och efter det verkar leva ett lugnt och låsningsfritt liv. Har mycke liten erfarenhet av Linux, sysslade lite med det när det var i sin linda, men info finns ju på nätet. In med Wine och installera LoggerSoft, efter lite rotande pga min okunskap exekverar programmet. Importerar registret och c:/logg och sensorerna och data finns att tillgå. Installerar sedan Fling utan problem. Flyttar datorn till pannrummet och kopplar in Logger2020 och allt funkar igen... Äntligen, en veckas strul och famlande i blindo löstes mha Linux.

Kan meddela att LoggerSoft och Fling funkar fint under Ubuntu 8.10 och Wine 1.1.18

Mvh
Zigge
Loggat
kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-03-30 21:51 »

Hej

Efter en hel radda problem med några gamla datorer (dock inte Loggerrelaterade) stod jag utan loggerdator. Det var alla möjliga olika slumpmässiga låsningar, med felmeddelande och utan felmeddelande. Prövat med allt uppdatering av BIOS, ominstallation av Windows med och utan SPn men inget tycktes hjälpa. Hr dock lär mig en del om BIOS,CMOS och Windowsdumpar. :-) Som ett sista försök innan en tur till affären för ett nyinköp installerade jag Linux och efter det verkar leva ett lugnt och låsningsfritt liv. Har mycke liten erfarenhet av Linux, sysslade lite med det när det var i sin linda, men info finns ju på nätet. In med Wine och installera LoggerSoft, efter lite rotande pga min okunskap exekverar programmet. Importerar registret och c:/logg och sensorerna och data finns att tillgå. Installerar sedan Fling utan problem. Flyttar datorn till pannrummet och kopplar in Logger2020 och allt funkar igen... Äntligen, en veckas strul och famlande i blindo löstes mha Linux.

Kan meddela att LoggerSoft och Fling funkar fint under Ubuntu 8.10 och Wine 1.1.18

Mvh
Zigge

ok kul kanske värt att testa. har även ubuntu 8.10 på datorn jag kör loggersoft på nu.
Loggat
kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009-04-04 22:11 »

nu testar jag också logger soft i Ubuntu/Wine.
gick hyfsat bra att få igång det.
Loggat
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2009-04-05 09:04 »

Har försökt installera ubuntu 8.10. När jag försöker starta upp efter installationen och skrivit mitt användarenamn och lösenord blir det en helt tom rosa skärm.

Pson
Loggat
kullabacken
Medlem

Antal inlägg: 62


Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009-04-05 09:39 »

Har försökt installera ubuntu 8.10. När jag försöker starta upp efter installationen och skrivit mitt användarenamn och lösenord blir det en helt tom rosa skärm.

Pson

ok de var någe nytt. har installerat ubuntu ett antal gånger, men aldrig råkat ut för detta.
har du testat att starta från skivan igen och försökt repparera? om du installerat från skiva.
annars en ominstallation kanske..
Loggat
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2009-04-05 12:21 »

Har laddat ner och bränt en skiva vid två olika tillfällen. Vid första försöket att installera gjorde jag på en helt nyformaterad hårddisk. Vid slutet när programfilerna installerades avslutades installationen efter 56 %. Det upprepades vid nya försök. Installerade Windows XP på hårddisken och försökte sedan installera från andra skivan jag brände. Efter ett litet tag
ville ubuntu ha tillträde till nätet och sedan laddade ubuntu  ner version 8.1. Kunde sedan fortsätta installationen med slutresultatet  som jag beskrev i mitt förra inlägg. Kan tillägga att det är på en Ibm Thinkpad R31 som jag försöker installera på.

Pson
Loggat
Pson
Medlem

Antal inlägg: 41


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2009-05-19 22:52 »

Har skiftat dator till en "mini-pc" och nu fungerar Ubuntu 9.04 felfritt. Det var grafikkortet i laptoppen som bråkade. Enligt de lärde skulle man kanske få Ubuntu att fungera, men det skulle behövas en hel del trixande.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!