E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 11:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uppdaterings haveri av 3030 [blåskärm med IO-kretsar]  (läst 6277 gånger)
Håkan
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« skrivet: 2018-03-04 08:07 »

Hej! Leende (smiley) Jag startade upp min nya 3030 men så att jag hade den tidigare version 170410.
Jag startade uppdatering men fortfarande dagen efter så står det
Mjukvaruuppdatering av logger pågår
Uppdateringen startades 180303 20:22 och tar normalt 5-10 minuter

Nu har jag kopplat bort 3030 och tänkte återställa till min 2020 men nu
så kan jag ej finna min gamla klienttyp 2020 för att nu så står det
Klienttyp   Logger 3030 version 170410
Senaste IP   83.226.87.11
LoggerSoft-ID   6Z9AUSNT
när jag försöker finna 2020 på e-logger kontot.
Nu när jag kopplar upp 3030 så står där på displayen
18-03-04 07:02:06 V180208
General Exception
Bus error (load/store)
Exeption address 0x9D028B5C
Virtual address 0x6BCEB718

Önskar all hjälp jag kan få
Vänliga hälsningar
Håkan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-03-05 07:44 »

Hej!

Visas felmeddelandet "blåskärmen" på Logger 3030 direkt när strömmen slås på eller visas där någonting innan? Har du provat nollställa loggern? http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_3030#Radering_av_minne

Meddelandet "Uppdateringen startades..." visas ända tills Logger 3030 är uppkopplad på nytt:
a) Driftläge E-logger aktiveras i huvudmenyn i Logger 3030.
b) Det nya ID-nummer som visas i displayen på Logger 3030 skrivas in i E-logger under Inställningar->Konto. När ett nytt klient-ID skrivs in i E-logger så döljs de flesta menyer och inställningar, men de kommer tillbaka så fort den nya loggern är helt och hållet uppkopplad och initierad.
c) Nästa steg är att trycka lätt på loggerdisplayen så den ansluter mot webbtjänsten med det nya id:t. Så snart den nya loggern anslutit visas panelen "Att göra" på sidan "översikt" i E-logger, följ de anvisningar som visas där för att uppdatera givarlistan och skicka nya kanal- och larmdefinitioner mot loggern. När det är gjort skall alla menyer åter synas i E-logger.

För att koppla in Logger 2020 mot kontot igen så behöver du nollställa Logger 2020, aktivera driftläge E-logger och sen skriva in det id som visas i displayen på Logger 2020 i E-logger.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Håkan
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-03-05 10:09 »

Hej Andreas!

"Blå skärm" med texten
18-03-04 07:02:06 V180208
General Exception
Bus error (load/store)
Exeption address 0x9D028B5C
Virtual address 0x6BCEB718

Visas direkt (hela tiden).
Jag har ej lyckats att nollställa loggern, men kan göra ett
nytt försök i kväll.
/Håkan
Loggat
Håkan
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-03-05 20:52 »

Hej Andreas!
Nu har jag lyckats att nolla loggern och fått kontakt via E-logger, ordningen återställd.
Jag har samtidigt blivit klok på vad som inte funkar:
Mitt problem är/kommer när jag kopplar in och startar upp
loggern med ett nyinköpt 1-wire reläkort,
1-Wire, 8 Channel Relay Module Board based on Dallas DS2408 chipset
Jag gör kanske fel eller så har jag missförstått att 3030 loggern med den senaste
uppdateringen 180208 skulle kunna hantera dessa 1-wire DS2408.
Har du något tips? Jag har provat att nolla loggern både med och utan 1-wire DS2408.
Vänliga hälsningar
Håkan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-03-06 14:13 »

Hej! Jättebra gjort att du ringade in problemet till ds2408-modulen! Din version skall fungera och är testad med DS2408 men det måste vara en bugg. Kanske är det något som har med att göra hur många eller få andra givare som är inkopplade. Jag ska felsöka, återkommer. Dessvärre kan det ta ett tag, har åkt på en riktig dunderförkylning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-03-23 12:50 »

Hej igen! Det tog sin lilla tid, det är en eländes seg influensa i år, är fortfarande inte helt 100 men nu blir det i alla fall saker gjorda. Det visade sig att det var ett fel i koden som visar antal givare/moduler vid start som gav din blåskärm. Och som jag misstänkte så hade det med andra givare att göra, om loggern detekterat vanliga temperaturgivare innan så blev det inte fel, men om en IO-krets detekterades först kunde det bli fel. Felet är rättat och kommer med i nästa uppdatering, borde inte ta alltför länge innan den släpps.

(Har lagt till [blåskärm med IO-kretsar] i rubriken).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Håkan
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-03-27 08:51 »

Hej Andre Leende (smiley)
Kul att du blev klok på problematiken,
skall bli spännande att prova efter uppdatering.
Kommer framöver att delge hur allt funkar (håller på med en omfattande modifiering av mitt "logger system")
Jag fick dock problem igår då jag efter att satt en styrfunktion och skulle sätta styrfunktion nr.2 så blockas websidan och jag kan ej göra fler.
Har du något tips?
Vänliga hälsningar
Håkan
Loggat
Håkan
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-03-27 10:25 »

Hej Andreas Leende (smiley)
Angående styrfunktionerna:
Som sagt, jag har lagt in 1st givarstyrning för relä 1 med fukt värdet från HTIQ modul, allt ok.
när jag lägger in ytterligare 1st givar styrning för relä 2 med fukt värdet från en annan HTIQ modul så funkar det EJ, jag får web sida fel.
men väljer jag en annan givare så funkar det att lägga till men EJ då jag provar med givare från mina två andra HTIQ moduler.
Tacksam för hjälp i ärendet.
Vänligen Håkan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-03-27 12:45 »

Hej! Nu bör det fungera att lägga in fler styrningsdefinitioner, det var en bugg i webbtjänsten som ibland inte släppte igenom vissa givare. (Starta helst ett nytt ämne är du har frågor som inte täcks in av rubriken på ämnet, det gör det lättare att hitta i supportforumet.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Håkan
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-03-27 13:27 »

Tack Andreas Leende (smiley)
nu funkar det som det är tänkt Leende (smiley)
Vänligen
Håkan
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2018-03-27 14:24 »

Toppen, tack för att du sa till!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!