E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 09:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stöd för extern oled text-display  (läst 21456 gånger)
Andreas Aho
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2018-08-26 12:39 »

Hej

Går det att få ut 5v till en Dallas 1-wire från baksidan på display?

/ Andreas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2018-08-29 21:55 »

Jodå där finns en stiftlist med 5V som kan lastas upp till några tiotals mA. Har du alltså en givare som utsätts för hög temperatur? Annars går det ju lika bra att strunta i 5V-matningen till den och köra den i tvåtrådsläge.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas Aho
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2018-08-30 22:27 »

Vad bra  Leende (smiley) Lägger in en beställning.
Den ligger på samma givarbuss som pelletskaminen så det är höga temperaturer.
Det går väl inte att blanda tvåtrådsläge och tretrådsläge i samma givarbuss.

/ Andreas
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2018-08-31 07:44 »

Har faktiskt aldrig provat, men det borde gå fint blanda två- och tretrådingar på samma ingång. Tretrådingarna får då sin matning från +5V och tvåtrådningarna parasiterar på dataledaren.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas Aho
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2018-09-09 19:34 »

Jag får inte displayen att fungera tillsammans med en Dallas givare på samma givarbuss.
Nu kör jag bara displayen och en Dallas givare på samma givarbuss men den hittar givarens ID men jag får inget värde på den och loggern larmar på givarfel men displayen fungerar bra.
När jag kopplar bort displayen så fungerar Dallas givaren igen.
Jag har provat att köra dallas givaren både som två- och tretrådig, Tar ut 5V från loggern.
Loggat
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2018-09-11 19:45 »

Jag har en dallas-givare och en temp/fuktmodul på samma buss som OLED-displayen och har trott att det funkat ok, men så verkar det inte göra när man kollar upp det över en längre tid. Temp och fuktvärden från modulen verkar funka som förväntat men inte dallas-givaren. Den verkar bara uppdatera med nya värden någon gång i veckan. Jag har inte tänkt på detta innan för temperaturen i källaren där den sitter är ganska konstant men det var först när jag läste om problemet här på forumet som jag kollade i en graf för en längre period som jag såg att det inte står rätt till. I juni innan jag satte dit displayen så har givaren funkat ok men inte efter det att displayen anslöts på bussen, så jag har samma eller liknande problem som du skriver om Andreas A.

Bifogar en bild på grafen som visar två kurvor för modulen och en kurva(röd) för dallas-givaren.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2018-09-12 10:44 »

Har felsökt och tror jag hittat problemet. Kommer med lösning i nästa uppdatering. Tack så mycket för att ni sa till!

Har även passat på att testa med 40 st onewire-temperaturgivare i tvåtrådsläge dvs. parasitläge utan 5V-matning på samma givaringång som displayerna (kör 2 st externa displayer, en oled 4x20 och en lcd 2x16) och det fungerar bara fint.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas Aho
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2018-12-13 22:47 »

Hej

Jag uppdaterade till 181108 och det fungerar perfekt nu  Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2018-12-14 13:24 »

Hej! Tack så mycket för återkopplingen! Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!