E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 13:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stöd för extern oled text-display  (läst 21505 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2018-03-01 16:52 »

När jag läste detta under ny funktionalitet så blev jag nyfiken då jag tänkte göra nån typ av display för att se hur mycket mina solceller
producerar. Detta via min andra elmätare för att se hur mycket ström som produceras liksom det totala värdet under nåt år.

Men hur kopplar jag in en oled display för att få den att visa några värden? Och detta ska tydligen funka via onewire systemet.
Detta lät ju väldigt spännande då min tanke var att hänga upp en display utanför kåken någonstans för att se produktionen.

Andreas kanske är den som vet.

/Lars
« Senast ändrad: 2018-03-01 17:35 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-03-02 14:55 »

Det finns inget tyvärr inget färdigt att koppla in utan vi jobbar på att ta fram ett kretskort. Cad-ritningen är snart klar, men sen tar det x antal veckor att få färdiga kretskort och att få dem monterade. När kort finns att beställa kommer vi att berätta om det i nyhetsavdelningen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-04-27 08:30 »

Det drog ju tyvärr ut på tiden detta, dels tappade jag mer än en månad på influensa och dels upptäcktes ett problem med den första prototypen som behövde åtgärdas. Nu är i alla fall kretskort beställda och de bör anlända om några veckor. Mer info kommer när de är klara.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-04-27 09:25 »

Bra! Tackar för detta. Ska bli spännande att få se detta sedan.
Har faktiskt frågat några leverantörer för sådana displayer som man kan se på några köpcenter som har solceller på taket.
Priset för sådana är hiskeliga, från 15000 och uppåt mot nästan över 20000. Helt ointressant...

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-04-27 11:22 »

Aha, men såna displayer på köpcenter är väl ganska så rejält stora och då kanske priset för dem sett i det ljuset ändå inte är så dyrt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-06-08 10:10 »

Hej!
 

Hur det går med den externa displayen, när finns den framme och går att beställa?

mvh Peo
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-06-08 15:32 »

Hej!

Tack det går bra. Kretskort kom från fabriken för ett par veckor sedan. Har testat dem och de fungerar som de skall. De borde kunna finnas till försäljning i nästa vecka om Rickard hinner med att lägga ut dem i webbshoppen.

Se bifogad bild på display med fastlött kretskort. Via den gröna plinten ansluts jord, onewire och +12V. Det går inte att använda 12V från nån av plint-utgångarna på Logger 3030 eftersom displayen har hög startström, utan man måste lägga in en kraftigare 12V genom att grena dc-kabeln till loggern.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-06-09 10:47 »

Bra, tackar för infon.
Bra detta..  Leende (smiley)

Passar bara på med en fråga om DC matningen till displayen. Tänkte på stiften "POE" matningen, är det något av dessa stift som har direkt förbindelse till "dc-jacket" som stömförsörjer L3030?
I så fall, går det att ta ut 12 volt på detta stift för att koppla till "Extern display"?
Om det går så skull man slippa fixa en y-kabel, bara hitta en lämplig hylsa att trä på stiftet.
Kanske finns en risk med detta om man matar L3030 med ett kraftigt nätaggregat och man får kortslutning på kabel till "extern display", att man bränner någon ledare på kretskortet till L3030.
 
Om man har "POE" matning av display så skulle det i så fall vara möjligt att göra tvärt om...

Kanske en dum fundering detta men vill ändå ställa den så man kan släppa den tanken om det inte går.

/Peo
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-06-10 15:14 »

En behöver inte en y-kabel utan det går ju att klippa av 12v-ledaren i dc-kabeln och sätta dit en liten sockerbit som väl får plats i loggerlådan eller i en kabelkanal om en har det. Men det är förstås opraktiskt ifall dc-agget enkelt ska kunna kopplas loss.

Jo det går att ta 12V inuti loggern från det högra stiftet på den övre POE-plinten märkt JP1. Tror inte att det när nån risk att nån ledare ska kunna brännas, men det skadar förstås inte att sätta dit en 200mA (borde räcka) säkring i serie med strömtåten ut till displayen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-06-11 10:02 »

Tack för infon..

mvh Peo
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2018-06-15 11:50 »

Nu finns den externa OLED displayen att köpa.
På nuvarande bild visas bara displayen, den levererade produkten sitter lödd på ett kort med processorer och anpassningskomponenter för att göra den kompatibel med 1-wire och Logger 3030.
Fler bilder på den faktiska produkten kommer senare.
https://www.energibutiken.se/sv/loggertillbehor/272-extern-onewire-1-wire-4x20-oled-display.html


Går montera i den "loggerkapsling" som vi säljer i webbshoppen, en kapsling helt utan öppningar i fronten levereras i så fall, man får göra en hel del anpassningar (ta upp hål i fronten och montera distanser för kortet) för att det skall fungera.
Bilder kommer när jag fått tid att dels driftsätta min egen display, och montera den i en kapsling.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2018-06-16 10:55 »

Vad är måtten på denna display?
Både själva displayen och kretskortet?

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2018-06-17 10:22 »

Yttermått är cirka 93 bredd x 32 höjd x 18 mm tjocklek (inklusive onewirekort), aktiv yta är cirka 70x21 mm och teckenhöjd 4,77 mm. Då det är en oled-display är den väldigt tydlig och har mycket bra betraktningvinklar från sidorna. Går att läsa på åtminstone ett par meter.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Peosn
Medlem

Antal inlägg: 126


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2018-06-25 14:32 »

Hej!

Har noll koll på fotboll så det blev att fixa med extern display i stället... Leende (smiley)

Lite info om någon är intresserad.

I den kapsling som jag beställde samtidigt med OLED-displayen så gjorde jag ett hål på 70 x 21 mm. Jag hade inga speciella verktyg utan bara en vass kniv och en liten fil. Plasten är mjuk i denna kapsling så det var inga problem. Det som är lite svårt är väl att bestämma var man vill göra hålet och att man får allt någorlunda rakt utan att göra några bestående märken på framsidan. Hålet på 70 x 21 är nog så här i efterhand lite i minsta läget, bra är att lägga på några mm på längden. Kollar man på nätet för denna display så är visningsytan 72,42 x 22,82.
Jag valde att fästa displayen på insidan av kapsling med dubbelhäftande tejp, satte ett stöd på undersidan och ovansidan med hjälp av några plastbitar från någon gammal eldosa så den sitter stadig och lätt att justera i sidled innan man trycker fast displayen mot tejpen.
Att sätta fast displayen med distanser från botten av kapsling är nog lite mer jobb och risk finns att det är svårt att få displayen precis mittför hålet.

Inkopplingen var enkel och jag tog ut 12volt på POE kontakten. Sen var det bara att starta och testköra, trodde jag….

Jag fick ingen bild på displayen, startade om logger många gånger, mätte med universalinstrument att jord, data och 12 volt var ok. i skruvplint för displayen mätte även att 5 volt fanns på stift 2 och 3 på OLED-dispalyen. Allt verkade ok flyttade även data till en annan sensoringång på L3030, men ingen bild på OLED-displayen.

Tanken var då att något var fel på den och att jag skulle behöva skicka tillbaka den för koll.

Jag vill av erfarenhet inte ändra på för mycket när man felsöker eller ändrar på något så därför hade jag inte uppgraderat till senaste programvaran, för den versionen 180326 jag hade i Logger har ju stöd för extern display enl. manual.

Utan att göra några andra förändringar så uppgraderade jag till senaste loggermjukvara 180619   och då när allt var klart så hoppade OLED:n igång och har fungerat perfekt sen dess. Provat att skicka text med http-anrop från en annan dator och det fungerar jättebra.

Så här i efterhand så kunde jag provat med att radera minnet i logger för att se om OLED-dispalyen hade kommit i gång då.


Väldigt tydlig och bra display är det så jag är helt nöjd med denna lösning. Jag hade L3030 uppe i köket innan men nu flyttat ner den till källaren. Det är ju så mycket man vill ansluta den till och det blir många kablar fram till den och då är det lättare att ha den närmare där det händer. Nu behöver jag bara en kabel till köket för displayen innan hade jag 12 kablar till L3030 och fler blir det.

Ska se om jag får upp en bild på den externa displayen om någon annan vill se hur den ser ut i en kapsling.
Gummibandet på ena bilden finns bara med vid test innan jag satte dit dubbelhäftande tejp.

Mvh Peo

« Senast ändrad: 2018-06-25 16:23 av Peosn » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2018-06-26 09:45 »

Hej!

Ja lördagens match blev då ingen glad av i alla fall.

Håller med, 70x21 är i minsta laget. Cirka som jag skrev 70x21 (70,20x20,82) är aktiv yta, dvs den yta inom vilken text visas. Sen har vi "synlig yta" som då precis som det låter är den yta som är tänkt att vara synlig och den är 72,42x22,82. Sen beroende på hur tjock plasten är i vald kapsling kanske man även ibland vill fasa av kanterna lite för maximal synlighet.

Och ja det är svårt att göra snygga hål, du ser ut att ha lyckats riktigt bra. Ett tips annars är att beställa en genomskinlig frontpanel som täcker själva hålet. Då gör det ju inget om det är några mm för stort och snett och vint. Leende (smiley) http://frontpanel.se/ är ett ställe som ser ut att ha sådana, har inte provat dem själv så jag kan inte säga något om kvaliteten.

Jag tror också att tejpning/limning mot ovandelen är det bästa, distanser är svårt. Smart med stödet av plastbitarna på sidan!

Knepigt att den inte startade, jag kan inte minnas att något är ändrat i programvaran för den till sista versionen, och minnesradering borde inte behövas, men jag kan ha fel.

Tack så mycket för återkopplingen!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!