E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 00:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: PWM vartalsstyrning solfångare  (läst 11418 gånger)
Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« skrivet: 2018-02-16 19:43 »

Hej ! När jag byggde om min solfångaranläggningen förra våren så köpte jag en Wilo PWM pump. Ja kunde då inte längre använda min L2020 som solstyrning utan köpte en MTDC, en tysk solfångarstyrning. En av fördelarna med den är att den kan styra varvtalet med utgångspunkt av temperaturdifferensen mellan tank botten och solfångare. Vid svag solinstrålning sänks varvtalet för att bibehålla differensen och ta ut så mycket energi som möjligt. Jag misstänker att jag redan nu kan ansluta PWM pumpen till en L3030 men är funktionen med varvtalsstyrning något som är på gång ? Mvh Sven-Ulrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2018-02-19 14:37 »

Hej! Jo precis den pumpen borde gå bra att redan nu koppla in på pwm-utgången på Logger 3030 PRO, men då kan den bara styras som på/av fast mellan två fasta hastigheter, en för på och en för av.

Solfångarvarvtalsstyning är högt prioriterat och förhoppningsvis klart under mars månad.

Om du eller nån annan har några speciella önskemål om inställningsmöjligheter/funktion hos solfångarstyrning med varvtalsstyrning av pumpen, så säg till! Alltid bra med synpunkter i förväg.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2018-02-20 15:02 »

Hej ! Se bild 23 under varianter. Det är den jag valt. R1 är PWM pumpen. R2 är en växelventil. Det innebär att pumpen måste köras hela tiden när kylning av tank och / eller solfångare behövs.  När det gäller styrning av hastighet så kan den ställas in så att man får en konstant temperaturskillnad mellan solfångare och tank. Hastigheten på pumpen varierar steglöst beroende på solinstrålning. Max hastighet och min hastighet går att välja. Det är den mode jag kör och den är nog den vanligaste och du hittar den under 6.3.1. Bifogar Manualen till MTDC 5. //Sven-Ulrik
Misstänker att filen är för stor men sök på MTDC5 manual och solar på Google. Skickade filen till Rickard och bad honom vidarebefordra den.
« Senast ändrad: 2018-02-20 15:13 av vattenverket » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2018-02-21 09:21 »

Tack! Fått filen. Gäller den inställda maxhastigheten bara för den steglösa reglerfunktionen eller också för kylfunktionen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2018-02-28 22:23 »

Hej ! Vad jag minns så gäller den inställda maxhastigheten alla lägen. När kylfunktionen går in så är det fortfarande så att datorn tycker att det råder ett läge där solfångartemperaturen är högre än temperaturen i botten av tanken och vill ladda energi men när samtidigt temperaturen i toppen på tanken är för hög så går kylfunktionen in och shuntar in kylaren i serie med allt via en växelventil. Samtidigt så kan nog läget uppstå att solen är på väg ned. Temperatur differensen mellan solfångare och tank blir mindre och pumpen minskar hastigheten men kylfunktionen träder in för att temperaturen i toppen av tanken är för hög och då vid den aktuella pumphastigheten. Så pumphastigheten är egentligen inte alls beroende av om kylning behövs utan enbart en funktion av temperaturdifferens mellan solfångare och temp i botten på tank. Med vänlig hälsning Sven-Ulrik.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2018-04-26 15:52 »

Det drog ut på tiden detta, delvis pga att jag tappade mer än en månad på influensa.

Hur verkar dessa inställningar:

 Utgång att styra
  iPWM1, iPWM2, iDAC1 eller IDAC2

 Solfångargivare
  Valfri ansluten temperaturgivare

 Nedre tankgivare
  Valfri ansluten temperaturgivare

 Övre tankgivare
  Valfri ansluten temperaturgivare, eller "-Ej vald-" om saknas

 Tempdiff tillslag
  Pumptillslag tempdiff solfångare och nedre tank, 3-20 grader, förvalt värde 8

 Tempdiff frånslag
  Pumpfrånslag tempdiff solfångare och nedre tank, 0-10 grader, förvalt värde 2

 Börvärde
  Den temperaturdiff som varvtalsstyrningen försöker hålla
  4-40 grader, förvalt värde 10
  Jämförelse sker med intervall inställt i parametern reglertid
  Om temperaturdiff mer än en halv grad större än börvärde ökas pumphastigheten 5%
  Om temperaturdiff mer en halv grad lägre än börvärde minskas pumphastigheten 5%

 Reglertid
  2-30 sekunder, förvalt 10
  kortaste tid mellan varje höjning/sänkning av varvtalet i regleringen

 Minhastighet pump
  0-50%, förvalt 0

 Maxhastighet pump
  50-100%, förvalt 100

 Starta på
  Minhastighet eller maxhastighet, förvalt minhastighet
  Den hastighet solfångarstyrningen startar på (när "tempdiff tillslag" uppnås)

 Tid för startcirkulation
  0-180 sekunder, förvalt 0 = ingen startcirkulation
  Då solfångarstyrningen startar (när "tempdiff tillslag" uppnås)
  så går går pumpen på inställt maxvärde under här inställd tid för att
  cirkulera igenom systemet och fördela värmen innan varvtalsstyrningen går in

 Kylfunktion aktiv
  ja/nej, förvalt 0
  Kylfunktionen styr växelventil som skickar ut överskottsvärme från
  solfångare eller tank till kylare
  Obs! När kylfunktionen är aktiv har den prioritet före skyddsfunktionen

 Kylfunktion utgång
  Relä 1-8 

 Kylfunktion givare
  Solfångargivare
  Nedre tankgivare
  Övre tankgivare

 Kylfunktion temperatur
  65-120 grader, förvalt 80

 Kylfunktion hysteres
  2-10 grader, förvalt värde 4

 Skydd solfångare tillslagstemp   
  SäkerhetsTILLslag pump solfångargivare, 95-120 grader, förvalt värde 100

 Skydd tank nedre frånslagstemp   
  SäkerhetsFRÅNslag pump nedre beroende på tank, 65-95 grader, förvalt värde 85

 Skydd tank övre frånslagstemp   
  SäkerhetsFRÅNslag pump övre, 85-95 grader, förvalt värde 95

 Hysteres skydd   
  2-10 grader, förvalt värde 4

 Prioritet skydd
  Val mellan "Solfångare" eller "Tank", förvalt värde "Tank", se nedan.
  Obs! När kylfunktionen är aktiv har den prioritet före skyddsfunktionen
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2018-04-27 18:01 »

Hej ! Jag tycket att det ser bra ut. Jag har en synpunkt angående kylfunktionen. Så länge kylfunktionen är aktiv så måste även PWM pumpen till solfångarna vara det. Jag har ju bara en pump. Det är växelventilen som står för kylningen.  Men det kanske är det du menar när du skriver att inga andra skyddsfunktioner är aktiva när kylning sker. Det blir ju en prioriteringsfråga men kylningen som jag har vinner oavsett hur mycket sol det är. Mycket bra att man kan välja vilken givare som ska styra kylfunktionen. När kylfunktionen är aktiv kan varvtalet på pumpen mycket väl styras av de vanliga parametrarna. Med vänlig hälsning Sven-Ulrik
Loggat
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-04-27 18:11 »

Hej igen ! Om du får in alla funktioner du beskrivit så blir LL3030 ett bättre val än MTDC. Ett av skälen är att man normalt sett bara har ett uttag för temperaturgivare i solfångarna. Så i dags läge vet jag aldrig max temperaturen i solfångarna. Jag kan bara mäta temperaturen ned när systemet väl startat. LL2020 fungerade utmärkt som solfångarstyrning i många år. Med vänlig hälsning Sven-Ulrik
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-04-30 15:49 »

Hej! Roligt höra att det låter bra! Jodå, tanken är att pumpen skall gå när kylfunktionen är aktiv.

Säg gärna till om du kommer på nån fler finess du skulle önska.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-06-20 12:10 »

Det drog ut på tiden, men nu är äntligen varvtalsstyrningen helt klar. Det blev till sist några fler inställningar än de här i tråden nämnda, nämligen dödband, reglersteg, pump styrkurva samt kylfunktion utgångstyp.
Läs mer här: http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_solf%C3%A5ngarstyrning_3030

Dessutom finns nu möjlighet att logga utgångar så att solfångarstyrningens utsignal kan plottas i grafer tillsammans med temperaturer/temperaturdiff. Tanken med det är att man enklare skall kunna trimma in solfångarstyrningen och följa upp dess funktion.

Säg gärna till om fler önskemål och synpunkter finns.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2019-01-10 20:13 »

Misstänker att mitt intresse att byta ut 2020:n ökar när våren närmar sig. Tack ! //Sven-Ulrik
Loggat
Sven-Ulrik
Medlem

Antal inlägg: 30


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2019-01-10 20:15 »

Har även varit inloggad som vattenverket i tråden vilket kanske framgår.
« Senast ändrad: 2019-01-10 20:17 av Sven-Ulrik » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2019-01-11 10:46 »

Ah jo inget problem. Trevligt om du vill byta upp dig.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
vattenverket
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2019-11-29 19:53 »

Hej !

Köpte en 3030 pro till som har senare mjukvara än den i vattenverket. Ska logga fukt och temperatur och även styra värme och avfuktare i en husvagn som vi köpt då min sambo ärvt en gård som är obebolig, gamla timmerhus. Jag vet att det går att uppgradera men loggern i vattenverket fungerar utmärkt som den är. Jag blev positivt överraskad när jag nu ser att PWM styrningen för solfångarpump är på plats. Det är ju lyx att kunna ändra parametrarna för solfångarstyrningen i sommarstugan (en 2020 där nu) hemifrån och sen se resultatet i graferna. Kan bara säga att Logger 3030 tillsammans med Internettjänsten är en mycket bra produkt. Nu när jag sagt det så kommer lite önskemål. Kunna använda en kanal för styrning av en utgång. Jag vill kunna hålla lite högre värme inne än ute for att undvika fukt och kondens. Med ett max tak på inne temp. Med vänlig hälsning Sven-Ulrik Strandh.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2020-02-20 10:07 »

Tack för feedback! Ditt önskemål försvann lite här i tråden, har flyttat ut det till egen tråd där önskemålet framgår i rubriken så det blir lättare att hitta. Se svar där!

http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1876.0
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!